Anmeldelse: Den største lille gård

Forestil dig at forlade storbykaosset, flytte ud i naturen og starte din egen økologiske farm. Denne udfordring tager amerikansk par op i flot fortælling.

"Den største lille gård" fik æren af at være med i årets Oscar-løb under "bedste dokumentar"-kategorien, men gik ikke hele vejen til de endelige nomineringer. Dokumentaristen bag, John Chester, vandt til gengæld som bedste filmfotograf til Critics Choice Documentary Awards, hvilket ikke er overraskende med filmens enormt flotte billedside. Den kan det danske publikum nu heldigvis opleve på det store lærred.

Da John Chester får nok af storbylivet i Los Angeles, flytter dokumentaristen med sin kone Molly til en gigantisk farm for at udleve sin Californien-drøm om at leve i harmoni med naturen. Dette bliver startskuddet til en næsten ti år lang kamp med visionen om at skabe og vedligeholde et økologisk landbrug. Med dårlig jord, skadedyr og udfordrende vejr virker projektet urealistisk, men med hjælp fra eksperten Alan York fortsætter Chester-parret.

John Chester er en rutineret natur-dokumentarist, og det ses tydeligt i "Den største lille gård". Den fantastiske billedside bidrager nemlig gevaldigt til Chester-parrets eventyr. Synet af blomster, der spirer, de store plantager samt tidsforskudte billeder gør fortællingen til en visuelt smuk oplevelse. Mange forskellige kameraeffekter er i brug undervejs, men brugen af dronebilleder bliver belastende og ligegyldig i længden. Det unikke visner ved Chesters overforbrug af luftbilleder, der skaber overfladisk reklame-stemning. Et ærgerligt udfald, når fortællingen er dragende.

Dokumentaren er overdænget med dramatik og positiv energi. Historien om storbyparret, der flygter ud i landets idylliske liv med økologisk landbrug, lyder som en drøm ud fra nutidens klima-trend, og derfor er dens timing perfekt. Mennesket kan hjælpe naturen, og dette lille eksempel kan være en inspirationskilde for mange. "Den største lille gård" er en dejlig feel good-fortælling, der står i kontrast til de dokumentarfilm, som typisk dyrker temaets dystopiske tone.

Chesters dokumentar behandler relevante problemstillinger og giver stof til eftertanke. For hvor vigtig er naturen for os som mennesker, og er den andet end et lager, hvor vi tager uden at give tilbage? Flere vigtige problemstillinger ligger også til højrefoden undervejs, men i stedet har John Chester valgt at fokusere på klassiske klimakonflikter. Chester-parrets handlinger er inspirerende, og deres udvikling gennem filmen skaber en tro på, at mennesket og naturen kan leve harmonisk sammen i et moderne samfund.

"Den største lille gård" formidler en dragende fortælling, men selve formidlingen er ikke på samme niveau som fortællingen. Kameraarbejdet er filmens bærende element og viser moder jord fra sin smukkeste side – og giver naturen masser af liv. Samtidig kvæler John Chester skønheden i sin kamera-fetich. Budskabet om at leve i harmoni med naturen er dog ikke til at tage fejl af. Chesters film kræver eftertænksomhed, men giver til gengæld glæde, håb og mod med dens ydmyge fremvisning af naturen.

Den største lille gård