Anmeldelse: Dolly Parton´s Christmas on the Square (Netflix)

"Dolly Parton´s Christmas on the Square" er skræddersyet til bibelbæltet i USA, hvor juletræet er pyntet med pæne kulisser, sentimentale sange spiller, og banal lommefilosofi lyder.

Den amerikanske countrylegende Dolly Parton behøver næppe nogen introduktion. Siden karrierens start i 1956 har sangeren solgt millioner af plader, optrådt i en række film og tv-serier og været nomineret til et hav af priser. Sidste år blev sangerindens liv skildret i Netflix-dokumentaren "Here I Am", og nu vender hun tilbage på streamingservicen med "Dolly Parton's Christmas on the Square", baseret på teaterstykket af samme navn. En ret kitschet affære.

Julen er kommet til en lille landsby, hvor folket glædeligt danser, synger og pynter op til jul. Den gode stemning bliver dog hurtigt dræbt, da den rige Regina Fuller (Christine Baranski) vender hjem for at sælge landsbyen – som også er hendes barndomshjem – efter faderens ønske. Hun får hurtigt hele byen på nakken, og indbyggerne planlægger at gøre modstand. Samtidig bliver hun forfulgt af en engel (Dolly Parton), der forsøger at få Regina til at ændre mening.

Herfra bliver der budt op til 98 minutters sand julehygge, hvor 2020-udgaven af Ebenezer Scrooge skal lære at blive medmenneskelig og komme sig over tabet af faderen, så julen atter kan fejres med glæde og glans. Ikke just originalt, men det behøves heller ikke, hvis turen under misteltenen føles magisk. Hvilket den da også gør, afhængigt af, hvilke forventninger der sættes for en musikjulefilm af denne kaliber.

"Dolly Parton's Christmas on the Square" er skræddersyet til bibelbæltet i USA, hvor juletræet er pyntet med pæne kulisser, sentimentale sange spiller, og banal lommefilosofi lyder – tilsat tåkrummende rim og one-liners, der er lige så inspirerende som "YOLO". Dolly Parton omfavner uironisk de familievenlige klichéer, når sorg vendes til glæde, og julefreden sikres. For fans af countrysangerinden skal de talrige sange nok falde i god jord, og de bliver udført med fin koreografi og gåpåmod fra alle skuespillerne. Dog uden at det bliver mindeværdigt eller løfter sig over enhver Dolly Parton-optræden, som ikke allerede findes på YouTube.

Det har skam også sin charme at se Dolly Parton spille engel og prædike budskaber om livets gang. Sammen med en veloplagt Christine Baranski, der er en overbevisende, knotten forretningskvinde – hvilket er godt gået, givet hvor kitschet løjerne ofte føles, og hvor ufarligt affæren fremstår. Netflix er klart gået en familievenlig vej, hvor alt fremstår skønt og i fineste orden, men deraf også komplet sterilt og fjernt. Men det har selvfølgelig også sit publikum og fred være med det.

"Dolly Parton's Christmas on the Square" er en historie om, hvad der forventes af sin julegave. Forventes den bløde pakke med julestemning og positive takter skal sangerindens seneste Netflix-projekt nok vinde indpas i stuen foran tv'et og pejsen, når der skal spilles op til glade juledage. Dem, der forventer en hård pakke, vil bruge samtlige 98 minutter på at krumme tæer og grine over den kitschede historie, dialog og lyrik. Dolly Parton satser skamløst på klichéer, men uanset hvilken pakke der forventes, er én ting sikker: Så blev det også jul igen i år.

Dolly Parton´s Christmas on the Square (Netflix)