Anmeldelse: Don't Worry Darling

Psykedisk thriller er et overstiliseret trip uden substans.

Hvor langt vil man gå for den perfekte tilværelse? Hvad indeholder det perfekte liv? Kærlighed, penge, dyre biler, børn. Listen er lang. Men det perfekte liv kan også krakelere på nul komma fem. Den dybe krise. At finde den rigtige plads for én selv på planeten Jorden kan tage kort tid for nogen, lang tid for andre. Instruktør Olivia Wilde tager store sko på i den psykedeliske thriller "Don't Worry Darling", der er en kopi af langt bedre film.

Alice bor sammen med hendes mand, Jack, i den amerikanske forstad Victory. Dagligdagen går sin vante gang. Jack tager på arbejde, Alice arbejder hjemme, forbereder mad og gør rent. Jack kommer hjem, kærligheden blomstrer mellem det unge par. Men den unge kvinde begynder at opleve mærkelige episoder. Ikke alt er som det skal være i den perfekte amerikanske by. Hvorfor er der ingen indhold i æggene? Hvorfor er der streget ud i bøgerne? Og hvorfor begår nabokonen pludselig selvmord? Alice sætter sig for at opklare mysteriet. Blandt andet, hvad hendes bedårende Jack arbejder med ude i ørkenen.

Instruktør OlivIa Wilde har selv udtalt, at hun gerne ville lave en pendant til film som "The Matrix" og "The Truman Show". Begge film, der lever højt på deres originale universer og historier. Og Wilde kan bestemt ikke klandres for ikke, at style hendes eget univers helt ud til kanten af lærredet. Nydeligt at se på, men filmen leverer ikke på historiesiden. Og så regnes det overraskende twist alt for tidligt ud.

Inspirationen fra førnævnte "The Matrix", men især fra 70’er klassikeren "The Stepford Wives", mærkes tydeligt. En verden, som på overfladen ser perfekt ud, men som gemmer på mange hemmeligheder. Vores kvindelige instruktør fodre os med flotte kjoler, dyre biler og selvfølgelig vidunderlige skuespillere. Historien er ren overflade. Der mangler noget, for at man som publikum bliver investeret. Selvom sidste akt er tempofyldt og byder på interessant tematik, men det tabes med et smæld på gulvet. Det er synd, for man kan mærke, at Wilde vil noget mere.

Skuespillerne spiller på alle tangenter i "Don't Worry Darling". Florence Pugh er filmens stærkeste kort. Britten leverer en præstation, der giver plads til under- og overspil, når hendes Alice dykker ned i kaninens dybe hul. Det kvindelige publikum glæder sig selvfølgelig til at se Harry Styles på lærredet. Desværre er han stiv som et vaskebræt i et sandstorm. På intet tidspunkt bliver han troværdig. Chris Pines mystiske persona er rigtig godt castet og han gør visse scener meget dystre med sin mimik og sin stemmeføring. Karakteren efterlades også uden forløsning.

Olivia Wilde har med hendes anden spillefilm som instruktør leveret en indimellem fængende, men for det meste konstrueret og ufuldendt thriller. Der mangler simpelthen gods på historien. Filmens sidste akt leverer varen, selvom de fleste vil har regnet twistet på forhånd. Florence Pugh beviser hendes talent og Chris Pine gør en truende tilstedeværelse. Den unge One Direction-stjerne taler vi ikke om. Alices tur ned i hendes instruktørs eventyrland er i sidste ende en utilfredsstillende oplevelse.

Don't Worry Darling