Anmeldelse: Du er den

"Du er den" er en morsom og rørende komedie om, hvor vigtigt venskab er.

Rigtig mange fortællinger er baseret på eller inspireret af en sand historie. Forskellen på de to termer kan være meget bred i filmens verden. Når noget er baseret på en sandfærdig historie, følges den ofte til punkt og prikke ud fra oplæg. Når film er inspireret af autentiske begivenheder, tager manusforfatteren sig friheder, mens filmen stadig forsikrer sit publikum om, at det rent faktisk er foregået. "Du er den" virker som en langt ude præmis for en film inspireret af en sand historie. Men det er netop, hvad den er.

Over de sidste 30 år har de fem venner Hogan, Bob, Randy, Kevin og Jerry leget "du er den" hvert år i maj måned. Alt tyder dog på, at legen vil få en ende, da Jerry skal giftes og vil trække sig fra fornøjelsen. Da Jerry samtidig er den eneste i legen, som endnu ikke er blevet "den", sætter de fire andre gutter sig for, at Jerry skal "fanges". Men det bliver ikke den nemmeste opgave, da Jerry er et kæmpe konkurrencemenneske, som ikke bare smider sine sejre på gulvet.

Tidligere på året havde "Game Night" premiere. Den var oprigtigt morsom, men havde svært ved at fange balancen mellem grov og harmløs humor. Det problem har "Du er den" ikke – tværtimod. Historien har hjertet på rette sted og vil både gerne sørge for det gode grin og det søde smil. Der er masser af action, falden-på-halen og sort komik, men de følelsesmæssige elementer er lige så vigtige, og det lykkes langt hen ad vejen. Venskabet mellem de fem venner kan mærkes, og det gør, at publikum er investeret i deres eskapader.

Valget af skuespillere er overraskende varieret og virker for det meste efter hensigten. Jeremy Renner viser en hidtil ukendt side af sit talent, og det bør ikke være sidste gang, at den 47-årige skuespiller forsøger sig med komik. Hannibal Buress (fra bl.a "Daddy's Home") er tør som knækbrød og leverer den ene mere underspillede replik efter den anden. De to stærkeste kort på cast-holdet er Jon Hamm og Isla Fisher. Hamm tager sin rolle fra "Brudepiger" og giver den følelser og endnu mere sort humor. Isla Fishers karakter er det hårdeste konkurrencemenneske set på denne jord. Hun bidrager med en overspillet, men ustyrlig morsom præstation.

"Du er den" er en morsom og rørende film om, hvor vigtigt venskab er. Det er vigtigt at huske på, hvorfor vi leger, selv som midaldrende mænd. Instruktør Jeff Tomsics spillefilmsdebut bryder ingen grænser, men det er 90 minutter i biografens mørke, hvor både lattermusklerne og hjertet berøres. Det er imponerende at tænke på, at filmen er inspireret af en sand historie. Temaerne er dog universelle, og efter filmen kan man få lyst til at ringe til sine venner og spørge, om de har lyst til at lege.

Du er den