Ach! Så Conspiracy(2001) and/und Der Untergang(2004) er bedre, fordi ingen Moovy-links?
Javel/Modtaget
p.s. definer vanvid? "Bølge"-tid...
Tyske traumefilm må efterhånden være den største eksportvare i grænselandet mellem dansk og tysk kultur. Det er ikke underligt, når man tager vores to landes fælles historie, Nazityskland, in mente. Men alligevel kan det overraske, at der findes nye perspektiver i et ellers temmelig afdækket historisk område. Men det gør der. Instruktør Joachim Langs "Føreren og forføreren" belyser dynamikken mellem de to nok allervigtigste profiler i inderkredsen: føreren Adolf Hitler og folkeforføreren over dem alle, propagandaminister og überspin-Doktor Joseph Goebbels.
Som det har været for vane siden "Der Untergang", nuanceres mennesket bag Nazitysklands folkemordere i "Føreren og forføreren". Goebbels (Robert Stadlober) etableres tidligt som en af de mest toneangivende personer i naziregimet. Med sin sjette sans for manipulation i massemedier og mediepersonaer formede Goebbels både ideologi og nazisternes visuelle identitet. Og ikke mindst en djævelsk snedig strategi- og kommunikationslinje, der narrede resten af verden til naivt at tro på nazisternes fredelige intentioner. Især da Hitler indvier Goebbels i sine krigsplaner, kommer Goebbels på overarbejde i at sælge idéen til den tyske befolkning, mens München-aftalen underskrives og Holocaust normaliseres.
Forholdet mellem Hitler og Goebbels er omdrejningspunktet. Det i sig selv er interessant, da de var et frygtindgydende magtfuldt makkerpar. Men forholdet mellem to enormt forskellige mennesker forbliver et mysterium med den retorisk slagkraftige Führer på én fløj og den intellektuelt skarpe folke- og kvindeforfører på den anden. Hvorfor lige de to fandt Wienervalsen sammen, og hvad deres personlige forhold til hinanden var, bliver vi ikke meget klogere på.
Joseph Goebbels i sig selv var en kompleks skikkelse. Højtuddannet og lynende intelligent. Langt fra loyal over for sin kone og deres seks børn, men en indædt loyal over for Hitler. Goebbels havde kontrol over alle tyske medier, teater, litteratur og film, og havde ry for at være ekstremt detaljeorienteret. To af filmhistoriens mest ulækre propagandafilm, "Den evige jøde" og "Jøden Süss", havde Goebbels en finger med i spillet på. Som andre i topadministrationen var han et geni inden for sit felt og orkestrerede folkestemningens jødehad. Som filmen skrider frem, falder Goebbels dybere og dybere ned i storhedsvanviddets afgrund. Balancen mellem autenticitet og fiktion fastholdes af arkivmateriale fra Det Tredje Rige. Også selvom det lugter lige rigeligt af TV-film, trods Stephan Picks forrygende kameraarbejde.
Joachim Lang vil rigtigt meget, og det overskyggende problem ved "Føreren og forføreren" er en klassisk biopic-udfordring: afgrænsning. Historiske nedslag, portrættet af Joseph Goebbels, problemerne på hjemmefronten, intrigerne i nazitoppen og de dokumentariske elementer flyder rundt. Syv års portræt koges ned til et overfladisk medley over nedslag fra 2. Verdenskrig, som de fleste allerede kender. Ikke alene fra almen historieundervisning, men også fra den lange række af andre tyske traumefilm. Filmens unikke perspektiv ved at tage afsæt i Goebbels som menneske følges ikke til dørs, mens vi heller ikke får tilstrækkeligt indblik i, hvad der gjorde ham til historiens nok dygtigste og mest grusomme spindoktor.
Selvom "Føreren og forføreren" giver et indblik i 2. Verdenskrig, kryber vi aldrig dybt nok ind i maskinrummet. De personlige og menneskelige elementer i portrættet af det komplette vanvid i Nazityskland, såsom "Wannsee-konferencen", "Stella. Et liv" og "Kaptajnen", når hverken samme indlevelse eller filmiske niveau med "Føreren og forføreren". Materialet burde række til mere. Slutproduktet er en hæderlig undervisningsfilm, der underbygges af godt filmhåndværk, medrivende øjeblikke og solide skuespillerpræstationer, men uden at afklare det, som titlen lover – forholdet mellem Adolf Hitler og Joseph Goebbels.
"Føreren og forføreren" har dansk biografpremiere 19. september. Heriblandt i FORMAT Bio, læs mere her.
Ach! Så Conspiracy(2001) and/und Der Untergang(2004) er bedre, fordi ingen Moovy-links?
Javel/Modtaget
p.s. definer vanvid? "Bølge"-tid...
Ach! Så Conspiracy(2001) and/und Der Untergang(2004) er bedre, fordi ingen Moovy-links?
Javel/Modtaget
p.s. definer vanvid? "Bølge"-tid...
Jeg er ikke 100% sikker på, hvad du mener?
Moovy eksisterede ikke, da de film blev udsendt. Vi linker ikke til anmeldelser fra andre medier.
Dolphinfriendly19-09-24 08:58
Jeg er ikke 100% sikker på, hvad du mener?
Moovy eksisterede ikke, da de film blev udsendt. Vi linker ikke til anmeldelser fra andre medier.
Og INGEN/INTET eksisterede før Moovy.dk?
..savner os' IMDB*, dengang man kunne skændes
Bevares! Grøfter ér bedre end veje.
*må man linke til f.eks. IMDB = præ-MOO'?
Og INGEN/INTET eksisterede før Moovy.dk?
..savner os' IMDB*, dengang man kunne skændes
Bevares! Grøfter ér bedre end veje.
*må man linke til f.eks. IMDB = præ-MOO'?
Det er meget forvirrende, hvad din pointe egentlig er? Hvad er det, du synes, mangler?
larsnoergaard20-09-24 06:20
Selvom Moovy ikke eksisterede da de nævnte film blev udgivet, så gjorde Filmz. Det her er jo oprindeligt en udbrydderside, bestående af tidligere utilfredse anmeldere og brugere derfra.
Conspiracy ser ikke ud til at have været anmeldt derinde, men Untergang er blevet det flere gange. Blandt andet af Insider, der også stadig er aktiv herinde.
Du kan læse den her filmz.dk/film/der-untergang
(Det har før ikke været velset at nævne siden, grundet krænkelser og andet. Men efterhånden går det vel an)
Aranyhajú Nyárszépe20-09-24 11:18
Selvom Moovy ikke eksisterede da de nævnte film blev udgivet, så gjorde Filmz. Det her er jo oprindeligt en udbrydderside, bestående af tidligere utilfredse anmeldere og brugere derfra.
Conspiracy ser ikke ud til at have været anmeldt derinde, men Untergang er blevet det flere gange. Blandt andet af Insider, der også stadig er aktiv herinde.
Du kan læse den her filmz.dk/film/der-untergang(Det har før ikke været velset at nævne siden, grundet krænkelser og andet. Men efterhånden går det vel an)
Filmz er et andet medie, som ingen af os på Moovy som medie har haft noget at gøre med i 10-15 år. Vi er kommet videre og har ingen relation til dem længere.
Hvorfor præcis skulle vi henvise til dem? Er logikken, at også jeg skulle henvise til alle de medier, som jeg gennem de sidste 20 år har skrevet for?
Dolphinfriendly20-09-24 14:32
Og INGEN/INTET eksisterede før Moovy.dk?
..savner os' IMDB*, dengang man kunne skændes
Bevares! Grøfter ér bedre end veje.
*må man linke til f.eks. IMDB = præ-MOO'?
Grøfter? Jeg er slet ikke med, på hvad du mener? Andet end at du selv graver dem med dine kommentarer.
Dolphinfriendly20-09-24 14:24
Filmz er et andet medie, som ingen af os på Moovy som medie har haft noget at gøre med i 10-15 år. Vi er kommet videre og har ingen relation til dem længere.
Hvorfor præcis skulle vi henvise til dem? Er logikken, at også jeg skulle henvise til alle de medier, som jeg gennem de sidste 20 år har skrevet for?
Det ved jeg, men det er stadig en del Moovies historie. Mange af os kom derfra og herover, da Moovy startede og en del af os er her stadig. Der er selvfølgelig løbet meget vand igennem åen siden.
Nu udtrykker Gasivodo sig ofte noget syret og jeg er ingen gang helt sikker på hvad vi diskutere. Tror bare jeg vil ønske god weekend.
Skal selv efter planen vise filmen i den lokale biograf 12/10. Så får jeg den set. Kan generelt godt lide de her historiske film. Men der skal nok også en del til at nå op på Der Untergang, som jeg anser for en klassiker.
Aranyhajú Nyárszépe20-09-24 14:59
Det er jeg netop heller ikke sikker på, men jeg prøver at forstå det. :)
God fornøjelse med filmen. Jeg er spændt på, hvad du synes om den. Og nej, den er ingen “Der Untergang”, men mindre kan gøre det.
Dolphinfriendly20-09-24 15:12
Jeg ryger lige fire bonghoveder, så deltager jeg også ;D