Anmeldelse: Hacker

"Hacker" er én af de bedste politiske thrillers, vi har set på dansk jord siden "Kongekabale".

I 2004 slog Nikolaj Arcel igennem med den politiske thriller "Kongekabale", og årene efter prøvede flere danske instruktører at give deres take på den intense genre. Undergenren havde sin storhedstid i 70'erne med store titler i Hollywood som "The Parallex View", "The Conversation" og "Alle præsidents mænd". Genren har ligget stille i Europa de sidste år, men ugens premierefilm "Hacker" giver et skarpt og spændende spark til genren – og gør det med ultra sikkerhed og bravur.

Efter en ubehagelig oplevelse som barn, hvor hans mor forsvandt, bor teenageren Benjamin (Rumle Kærså) nu på et bosted – hvor knægten er specialist i at hacke og hjælper de andre unge med at klare prøver på skolen. En dag kontaktes han af Efterretningstjenesten, der gerne vil findes ud af, hvor hans mor er. Benjamin indleder nu – sammen med Savanna (Josephine Chavarria Højbjerg) – en kamp mod tiden for at finde sin mor, som tilsyneladende har viden omkring et tophemmeligt projekt, der kan påvirke hele det danske samfund.

Selvom vi befinder os i et familiefilm-univers, så tro ikke, at der bliver talt ned til børn. "Hacker" er fuld af gode påfund, der fungerer på helt egne præmisser. Instruktør Poul Berg har selv udtalt, at han var inspireret af "Jason Bourne"-filmene, og det kan mærkes flere steder. At filmen forgår på dansk jord og har et plot, hvor alle kan følge med, gør den medrivende på et meget højt plan.

Instruktør Berg har også skrevet manuskriptet, og selvom han ikke helt kan holde sig fra klassiske klichéer, fungerer de hér. Samtidig skal filmskaberen have stort ros for at have skrevet en skurkeplan, der virker så eminent, at plottet kunne have været udtænkt af Ernst Stavro Blofeld eller Treadstone. "Hacker" fungerer derfor godt som familiefilm, men også som en solid thriller for voksne.

Flere scener er hamrende godt skruet sammen. Selv brugen af det rystende kamera – Paul Greengrass' særlige stiltræk, der anvendes i mange amerikanske film i actionthriller-genren – bliver ikke for meget. I "Hacker" kan man stadig se, hvad der foregår, og det skal filmen have kredit for. Instruktør Berg kan sine genrefilm på fingerspidserne og formidler det noget nært perfekt til et dansk publikum.

"Hacker" er én af de bedste politiske thrillers, vi har set på dansk jord siden "Kongekabale". Historien er velfortalt, og alle skuespillerne gør det godt og er med på plottet. Manuskriptet er velskrevet og indeholder flere nuancer end forventet. Klichéerne stikker hovedet frem her og der, men ødelægger ikke helhedsindtrykket af filmen. Der er masser at hente i Poul Bergs debut på det store lærred. Spændende, intens, og både børn og voksne kan være med.

Hacker