Anmeldelse: Hotel Transylvania 2 (Blu-ray)

Adam Sandler har længe været børnevenlig, så en naturlig udvikling er jo selvfølgelig at lave tegnefilm. Han gjorde det faktisk allerede tilbage i 2002 med den forglemmelige "Eight Crazy Nights", hvor han også hev alle sine daværende venner med ind i filmen. Sandler har dog fået nye venner, og ti år efter blev de hevet ind i "Hotel Transylvania", der blev en stor økonomisk succes. I Hollywood må de færreste film nyde stor succes uden en efterfølger, så snart var "Hotel Transylvania 2" på tegnebrættet. I dette tilfælde har jeg dog absolut ikke ondt i røven over den evige jagt på profit, fordi der faktisk er masser af plads i den verden, instruktøren Genndy Tartakovsky skabte med den første film. Det er dog desværre ikke blevet udnyttet særlig godt.

Der er gået nogle år på hotellet i Transsylvanien. Jonathan (Andy Samberg/Benjamin Hasselflug) og Mavis (Selena Gomez/Sophie Larsen) er vokset op og har fået en lille dreng, som er en hybrid mellem vampyr og menneske. Men hvad betyder det præcis? Dracula (Adam Sandler/Niels Ellegaard) håber på, at hans barnebarn vil udvikle vampyregenskaber, men han ligner og opfører sig som et menneske. Da Dracula bliver sat til at passe Dennis, så Jonathan og Mavis kan tage en tur ind til byen, samler han gutterne. De skal tvinge mostret ud af Dennis!

Der er ingen tvivl om, at mange børn vil elske hvert et øjeblik i "Hotel Transylvaniva 2". Den kører konstant i femte gear og er fyldt med sære og pubertære indslag, der aldrig rigtig træder nogen over tæerne. Med lidt mere kritiske briller på er filmen dog fyldt med skønhedsfejl. Én ting er, at mange af vittighederne blot er gentagelser eller bygger videre på dem fra den første film. Noget helt andet er, at rejsen til filmens morale ikke giver meget mening. Morale er normalt noget, jeg værdsætter højt i børnefilm, da et godt lærerigt budskab i det mindste kan bruges til noget, hvis alt andet fejler. Moralen er ikke meget anderledes end i lignende tegnefilm - man skal være den, man er. I dette tilfælde skal morfar Dracula lære at elske sit barnebarn, om han så er menneske eller vampyr. Måden han opnår betingelsesløs kærlighed på, bliver dog aldrig forklaret. Det sker fra det ene øjeblik til det andet, og det skyldes naturligvis det dovne manuskriptarbejde (som Adam Sandler selv har stået for).

Der er dog øjeblikke i "Hotel Transylvania 2", der fungerer glimrende. Alle vittighederne fra traileren sidder lige i skabet, og hver en scene med Blobby (en grøn slimklat) er værd at se frem til. I sidste ende fejler plottet heller ikke det fjerneste. Der er noget eventyrligt over road movies generelt, og hvis man tilsætter monstre som ekstra krydderi, bliver det kun mere eventyrligt. Desværre mangler sammenhængen mellem det eventyrlige, sjove og eftertænksomme, når filmen i lange pauser blot er unødvendigt fyld.

Adam Sandler som Dracula er mere eller mindre Adam Sandler, som vi kender ham i alle andre film. Det giver meget god mening, nu når han selv har været med til at skrive filmen. Dog er det nok de færreste danskere, der rent faktisk ender med at se en film som "Hotel Transylvania 2" med de originale stemmer. Og her går det altså grueligt galt. Niels Ellegaard overtager Adam Sandlers rolle og ender som en vattet imitation. Kender man til Sandlers generelle udtale, vil man kunne genkende ham i nærmest hvert et ord af Ellegaard, der på ingen måde formår at gøre rollen sin egen. Det gør Benjamin Hasselflug, der overtager Andy Sambergs Jonathan, til gengæld. I stedet for den originale skæve og skøre Jonathan, bliver han nu gjort hyperaktiv og hamrende irriterende. Der er nok ingen vej udenom de danske stemmer, hvis du har børn, men det ændrer mig ikke fra at fraråde det. De er sjældent hørt værre.

Tegningerne er samtidig fuldstændigt blottet fra identitet. Helt rene linjer og klare farver får filmen til at ligne et anonymt computerspil for børn. "Hotel Transylvania 2" er med andre ord irriterende at høre på og kedelig at se på, hvilket bestemt ikke hjælper på filmens mange andre mangler. Det bedste man kan sige om filmen er, at den ikke er skadelig for dit barn. Moralen er i sidste ende i orden, og vittighederne er forholdsvis fordomsfri. Herfra må du selv vurdere, om filmen er værd at bruge tid på.

Billede & Lyd

Kan man se udover de kedelige tegninger i filmen, må jeg indrømme, at der ikke er en finger at sætte på selve kvaliteten af denne udgivelse. Billedet står konsekvent varmt og knivskarpt uden det mindste gryn i sigte. Baggrunden er ofte mørk, men mangler ikke detaljer, imens resten af billedet har en blålig tone. Lydkvaliteten er ligeså perfekt. Alle højtalerne deler venligt ud af effekter med en helt tilpas balance i forhold til dialog og musik. Sangene har tilmed masser af bas og dybde.

Ekstramateriale

Hele to kommentarspor (hav medlidenhed) er på denne udgivelse. Det ene med instruktøren er fyldt med tekniske detaljer, der utroligt nok er ganske interessante fra tid til anden. Det andet med Adam Sandler, Robert Smigel (filmens anden manuskriptforfatter) og Allen Covert (executive producer og stemmen bag Candle Cake Monster i filmen) er til gengæld ikke et lyt værd. Man skulle tro, at de tre ville kaste om sig med vittigheder og information, men for det meste siger de meget lidt - selv når de rent faktisk siger noget. De ca. 20 minutters slettede scener kunne sagtens blive forøget med 20 minutter yderligere, men de er klippet fra med god grund. De 4 featurettes varer også sammenlagt omkring de 20 minutter og går bag om filmens nye karakterer, filmens lydeffekter og tegningerne. Den sidstnævnte er værd at se, hvis du eller dit barn er glad for at tegne. Der er også karaokeversioner af tre af filmens sange, en musikvideo samt et galleri blandt ekstramaterialet.

Hotel Transylvania 2 (Blu-ray)