Anmeldelse: I Feel Pretty

Pigefnidder, fest og fjas og pinlige optrin er der til masser af. Vel at mærke uden at det er fornøjeligt eller humoristisk.

Det skal siges med det samme: undertegnede er ikke i målgruppen for romantiske komedier. Ikke at jeg har noget imod den af slagsen, hvor der kan grines, smiles og knibes en tåre. "I Feel Pretty" er mere chick flick end rom com - de to former, der kan blandes let og elegant sammen. Hvilket der er gode og dårlige eksempler på. "I Feel Pretty" ligger på en snæver linje, hvor den har svært ved at finde ud af, hvor den vil lande – samtidig med at mikset mellem de to genrer ikke lykkes.

Renee (Amy Schumer) arbejder som kontormus hos et stort modefirma, hvor hun sidder i kælderen. Buttet og også en smule kejtet, ligesom hendes to bedste veninder, fremstår hun som et sært match med sit arbejde. Hun drømmer om at komme op i toppen af firmaet – men der er lang vej for hende på en arbejdsplads, hvor udseendet er essentielt – og Renee er ikke kvinden med størst selvtillid. Efter et uheld i træningscenteret ser hun pludselig på verden fra en helt ny vinkel. Hendes selvtillid er vokset kolossalt, og hun betragter sig selv som verdens smukkeste kvinde, som kun kan sejre.

Amy Schumer ér køn at se på, og hendes gode humoristiske timing har gjort sig gældende på stand up-scenen og i en række komedier, heriblandt Judd Apatows "Trainwreck". Komikeren udfylder skam rollen som Renee fint og troværdigt. Desværre er hun omringet af ellers dygtige skuespillerinder, der overspiller til den helt store guldmedalje.

Værst er – overraskende nok – Michelle Williams, der har været fantastisk i den ene rolle efter den anden de seneste år. Williams er en karikatur af den værste skuffe med den mest pinlige fistelstemme, man kan forestille sig. Hvorfor, man har valgt at caste hende, eller hvorfor, hun har taget rollen, er et kæmpe spørgsmål.

Filmens historie er – ikke så overraskende – ikke original. På nogen måde. "I Feel Pretty" minder i bund og grund om en light udgave af "The Devil Wears Prada", dog uden bidende sarkasme eller kant. Selvfølgelig skal "I Feel Pretty" ses som dét, den gerne vil være. Som romantisk komedie fejler den dog. Indimellem er der en håndfuld sjove scener, men romantikken er ingen steder af finde. Når Renee på forudsigelig vis falder for en fyr, er deres kemi en smule blottet for troværdig kærlighed. Pigefnidder, fest og fjas og masser af pinlige optrin er der til gengæld masser af. Vel at mærke uden at det er fornøjeligt eller humoristisk. "I Feel Pretty" lyver sig ganske enkelt kønnere, end hvad tilfældet er.

Amy Schumer gør en sød figur ud af Renee. Desværre har "I Feel Pretty" ikke meget andet at byde på. Som rom com med et snas chick flick, er den langtrukken, kedelig og alt, alt for forudsigelig. "I Feel Pretty" mangler kant. Den mangler troværdighed, og den mangler humor.

I Feel Pretty