Anmeldelse: Independence Day: Resurgence

Filmsproget er så mangfoldigt, at der eksisterer film selv uden karakterer eller dialog. Der er så mange processer involveret i skabelsen af en film, at vi kan hæfte os ved de ting, vi synes virker, ignorere de ting, der ikke fungerer, eller modsat fokusere på de ting, som irriterer os. Nogle gange kan en films fejl være så charmerende, at filmen bliver en fornøjelse at se. "Independence Day: Resurgence" kunne næsten ikke få mig til at reagere på noget som helst.

Der er gået 20 år siden Roland Emmerichs "Independence Day". Nu er han så tilbage med en efterfølger, hvor menneskeheden i den forløbne tid (modsat filmens publikum) har forberedt sig på, at rumvæsnerne vil prøve på at invadere Jorden igen. De har lært at benytte den fremmede teknologi og har tænkt sig at bruge den imod den invasionsstyrke, som unægteligt vil angribe. Nogle af de overlevende fra etteren er døde, mens nogle af ofrene på mystisk vis er levende. Det store cast fra den første film er blevet stærkt udvidet i 2'eren. Vi har en gammel garde (Jeff Goldblum, Bill Pullman, Judd Hirsch, Vivica A. Fox) og en ny generation, der er vokset op i det første angrebs efterdønninger (Liam Hemsworth, Jessie T. Usher, Angelababy).

Emmerich har altid haft mange skuespillere i sine film, men der er altid få hovedroller iblandt. Det er ikke tilfældet denne gang, og som jeg oplevede filmen, er der ingen markant hovedrolle overhovedet – selv Jeff Goldblum virker dorsk! Det er yderst bemærkelsesværdigt for så stor en Hollywoodproduktion. Filmens manglende evne til at fremstille en dynamik mellem den store mængde karakterer er dog kun toppen af isbjerget, når det kommer til den rodekasse, som har titlen "Independence Day: Resurgence".

Et større problem er karakterernes komplette mangel på motivation. Bevares, Jorden er endnu en gang under angreb, men ud over en masse forklarende dialog, der skal redegøre for de sidste 20 års gøren og laden, så er det svært at komme tæt på filmens karakterer. Det kunne have været interessant at dykke ned i, hvordan mentaliteten radikalt er blevet påvirket siden angrebet, sådan som "Starship Troopers" gjorde, men hvor "Independence Day" har bunkevis af karaktertræk, der indirekte viser os personernes motivationer (Goldblums David Levinson er ekstremt miljøbevidst igennem filmen og er derfor stærkt imod brugen af atomvåben), så kan denne efterfølger kun finde ud af at beskrive sine karakterer via kluntet, fordummet dialog. Den eneste karakter, der virker til at udvikle sig det mindste, er David Levinsons revisor, som er tvunget til at bruge et våben for at overleve – og hans spilles pudsigt nok af en af filmens fem manuskriptforfattere. Det mest symptomatiske eksempel på den dårlige karakterisering er dog Charlotte Gainsbourgs psykolog, hvis eneste rolle bogstaveligt talt består i at gå rundt og forklare, hvad de andre karakterer tænker og vil.

Dette er med til at skabe et meget usammenhængende tempo i filmen, hvilket forværres yderligere af, at den er så kedeligt filmet. De visuelle effekter og production designet er skam virkeligt godt og er måske det eneste, der falder i øjnene, men det er svært at nyde, når kameraet ikke er indstillet synderligt godt. Der sker så mange hektiske ting hele tiden, at hver scene straks sætter i femte gear uden at give kameraet tid til at dvæle ved scenens dramatiske elementer. Nej, alt skal ske med det samme scene for scene, og det gør det svært at følge med i handlingen og (igen) karakterernes motivationer og udvikling.

Jeg kunne fortsætte med at nævne den enorme mængde plothuller, det pinligt store antal referencer til forgængeren, eller at den endnu en gang føler sig nødsaget til at referere til Spielberg, Lucas og Camerons kassesucceser, men de ting beskriver ikke filmens grundlæggende problemer. "Independence Day: Resurgence" lider først og fremmest af, at den er helt igennem intetsigende. Den første film kan til trods for sin gakkethed få mig til at knibe en tåre eller to ved slutningen. Denne efterfølger vækker knapt nok én følelse – og det er mere frustrerende end Jordens ødelæggelse.

Independence Day: Resurgence