Anmeldelse: It Comes at Night

Lave budgetter og skelsættende gysere har ofte vist sig at hænge sammen. Titler som den snart hundredårige stumfilmsklassiker "Dr. Caligaris kabinet" (1920), Tobe Hoopers "Motorsavsmassakren" fra 1974 eller "Get Out" fra i år fornægter sig ikke. Kreativitet blomstrer ofte, når pengene er små, og små mirakler opstår fra tid til anden inden for gysergenren. "It Comes at Night" understreger med sit 5 mio. dollars budget, at miraklernes tid ikke er ovre endnu.

Paul (Joel Edgerton) har med sin lille familie forskanset sig i et øde hus dybt inde i en aflukket skov. Mørket har sænket sig over landet, hvor en ukendt – og særdeles fatal – smitte dræber levende organismer på stribe. Familiens ellers strenge rutine ud i overlevelse udfordres gevaldigt, da de vælger at hjælpe en anden familie, som står i samme situation som Paul. I takt med at mørket trænger sig på, vokser mistilliden fra Pauls side. For hvor er den største trussel – ude i skoven, eller viser den sig i stedet som altoverskyggende paranoia? 

Frygt kommer i mange størrelser og former, hvor en af de største er frygten for at miste. "It Comes at Night" er manifestationen af dén frygt, der æder sig skræmmende langt ind i sjælen. Beslutninger farves af frygten, mennesker ændrer sig. Selv et godt og dannet menneske som Paul, der hele tiden forsøger at holde hovedet koldt og træffe de rette valg, må sande, at dét er svært, når natten uundgåeligt kommer.

"It Comes at Night" er tåget, tvetydig og helt igennem hjerteskærende forfærdelig – på den gode måde. Mens dommedagen kynisk kommer snigende, tvinges Paul ud i moralsk tvivlsomme beslutninger – uden for så vidt at have noget som helst valg. Døden tager ingen hensyn, når lov og orden ophæves, og vi kommer langt ind under huden på vores subjektive fortællere, Paul og sønnen Travis. Historien er en djævelsk leg med publikum, hvor vi i en flydende feberdrøm kastes rundt mellem vågent mareridt og nerveflænsende virkelighed - og ud i samme tvivl som vores hovedpersoner.

Netop fordi vi knugende fastholdes i en realistisk og troværdigt fortalt præmis – sideløbende med at vi ikke kan stole på dem, der fortæller historien – efterlades vi i et angstprovokerende limbo på kanten af sædet. Joel Edgertons underspillede præstation er et uhyggeligt subtilt portræt af desperationens menneskelige natur, når umenneskelige handlinger er nødvendige – og det er gennem den australske skuespillers øjne, at det undervejs er umuligt at holde tårerne tilbage. Selvom hytten i skoven er en særdeles klassisk horror-ramme, har "It Comes at Night" som slow burner mere tilfælles med "Antichrist" end "Evil Dead". Derfor kan det diskuteres, hvorvidt instruktør Trey Edward Shults anden spillefilm overhovedet er en gyser eller ej. Antydningernes kunst mestres imidlertid næsten til samme perfektion som Michael Haneke og er præcis lige så ubehageligt fortalt, som hvis den østrigske mesterinstruktør stod bag kameraet.

Det lykkes med "Get Out", og det lykkes med "It Comes at Night". To nytænkende og intelligente lavbudgets gyser-thrillers, der formår at udfordre og lege med genrekonventionerne – og stadig være urovækkende. Måske er Shults eminente portræt af frygten for tab ikke helt så tilgængelig som Jordan Peeles debutfilm, men den efterlader sit publikum med en hjerteskærende og angstprovokerende følelse af afmagt, som kun Michael Haneke ellers kan frembringe.

It Comes at Night

Kommentarer

It Comes at Night

  • ★★★0

    Lyder fantastisk. Jeg er SÅ klar til i morgen. Filmz gav fuldt hus kan jeg se. 

    Babo15-06-17 00:08

  • ★★★0

    Jeg har netop set Krisha, og den var jeg ikke imponeret - screenplay var godt, men skuespillet var absolut ikke. Men det så også en 30.000$-film i en meget konstrueret film, og amatør-skuespil fungerer bedst, når det er mere improviseret, er min erfaring. 

    Men det her lyder sgu rigtig godt. Jeg kunne forestille mig, at Shults havde alt at skulle have sagt - altså, ingen producerer, der råber på ændringer - og det er jo den store fordel ved indie-film.

    Tjek for i øvrigt listen over produktionsselskabets udgivelser: en.wikipedia.org/wiki/A24_(company)

    Guldager15-06-17 00:19

  • ★★★★0

    BT tror jeg det var, var ligeledes henrykte. Jeg glæder mig til at se den, men venter til hjemmebiografen.

    T. Nielsen15-06-17 07:39

  • ★★★0

    Krisha var fremragende. Hun spiller da helt fantastisk. Men ellers var de fleste i familie med hinanden, så den bærer lidt præg af amatørisme sine steder, men så absolut lovende debutfilm. 

    Babo15-06-17 08:17

  • 0

    Nu er det ved at være en halv time siden jeg kom ud fra Sal 11 i Cinemaxx (sad 2 stole fra Nicolas Bro - Eller en tro kopi af ham), og jeg er stadigvæk påvirket af det jeg så. Sjældent går jeg fra en film med ubehag i maven, og kuldegysninger i 5-10 minutter efter filmen er slut, men jeg fik en ordentlig mavepuster af It Comes At Night.

    Jeg er helt enig med Nicki når han skriver følgende:

    Netop fordi vi knugende fastholdes i en realistisk og troværdigt fortalt præmis – sideløbende med at vi ikke kan stole på dem, der fortæller historien – efterlades vi i et angstprovokerende limbo på kanten af sædet

    Den var alt det, som jeg havde håbet på VVitch ville være: Intens og skræmmende i sit eget rolige tempo. Jeg er sgu tæt på at skrue den helt op på 6/6. Absolut en af de bedste film jeg har set meget længe!

    dyg15-06-17 15:44

  • ★★★0

    Jeg forlod biffen med en lidt flad fornemmelse, selvom der overordnet set er tale om en vellavet film. Instruktør Shults gør fortællingen unødig bred synes jeg. Lidt for mange løse ender, som ikke bliver samlet op på tilfredsstillende vis. Michael Haneke niveau er det altså ikke. Eller Trier. Dertil er scriptet vel lidt for uambitiøst. Jeg vil muligvis lave en spoiler-talk, for lige at give argumenterne noget tyngde. 

    på plussiden; vidunderligt cast. Edgerton er aldrig mindre end fantastisk. Abbott er ligeså god. De første 10 minutter er helt fantastiske og flere gange må man tage sig selv i at holde vejret i spænding. Herfra begynder filmen at tage en mere velkendt rute og trækker inspiration fra diverse survival-film. Men er fint underholdt undervejs, men så heller ikke mere. 

    6-7/10, men jeg skal lige fordøje den, så håber den beholder 7tallet. 

    Babo16-06-17 10:33

  • 0

    Jeg har netop set Krisha, og den var jeg ikke imponeret - screenplay var godt, men skuespillet var absolut ikke. Men det så også en 30.000$-film i en meget konstrueret film, og amatør-skuespil fungerer bedst, når det er mere improviseret, er min erfaring. 

    Men det her lyder sgu rigtig godt. Jeg kunne forestille mig, at Shults havde alt at skulle have sagt - altså, ingen producerer, der råber på ændringer - og det er jo den store fordel ved indie-film.

    Tjek for i øvrigt listen over produktionsselskabets udgivelser: en.wikipedia.org/wiki/A24_(company)

    A 24 kommer med så mange gode film. 

    Alt hvad jeg har set fra dem er godt. 

    Jesperm8216-06-17 11:07

  • ★★★★0

    Jeg nappede den sammen med El_Vez i sidste uge, i den måske mindste sal i Palads, som næsten gav indtrykket af, at jeg sad hjemme i stuen.

    Ingen af os havde hørt alverden om filmen, udover at have set karakteren herinde, så det gjorde det lidt ekstra cool, at gå næsten "blind" ind til en film.

    Det er sgu en ret fed film og som El_Vez beskrevet det, en virkelig intens oplevelse.

    Bruno26-06-17 14:00

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen