Anmeldelse: John Wick: Chapter 2

Når en film får en opfølger, er der ofte en naturlig frygt for skuffelse. Især når den første film var et overraskende hit, der gav publikum et ordinært plot og derefter sparkede dem til dåd med hver enkelt scene. Kan det gøres igen, eller var John Wick bare en mand, der kun havde en enkelt hævnaktion i sig? Svaret er et rungende nej. Den mand kan hævne sig igen og igen, og det ville sikkert altid være en fornøjelse at følge.

Enkemanden John Wick har endelig trukket sig tilbage. Hans hund er død, men han har fået en ny, og selvom savnet efter den afdøde kone stadig er i tankerne, har han nu affundet sig med tingenes tilstand. Men sådan bliver tingene ikke ved med at være, for engang for lang tid siden har John afgivet en såkaldt markør til en kollega, der nu vil have ham til at lave en opgave. Sådan er det, når man har givet en markør – så kommer der en opgave engang i fremtiden. Så nu er den stakkels mand hevet med i balladen igen, og denne gang er han godt irriteret.

Det er lidt af en suppedas, John Wick endnu engang har fundet sig selv i. og det kunne nemt blive kedeligt. Ligesom den første film om den tidligere lejemorder, der bare ikke kan finde et eneste øjeblik for sig selv. Men der er noget i "John Wick: Chapter 2", der gør den meget varmere, virkelighedstro og cool, end den egentlig burde være. Måske er det, fordi Keanu Reeves selv er en badass, der selv laver alle sine egne stunts. Måske er det, fordi grænsen mellem hvad der kan lade sig gøre, og hvad der bestemt ikke kan, er så flydende. Og måske er det, fordi John Wick foregår i en alternativ verden, hvor der findes et hotel kun for lejemordere, og hvor vagabonder i virkeligheden er trænede englemagere.

Det er nok en blanding af disse ting, der nu to gange har gjort "John Wick" så meget vildere end dens (og hans) kolleger. Men varme? Kan en sådan overhovedet skabes i en actionfilm? Ja, såmænd. Instruktør Chad Stahelski forstår mennesket i publikum i højere grad end andre film i samme genre. Den første film tog udgangspunkt i en død hund, for hvem føler sig ikke mærket af en døende hund – og hvilken cineast er ikke imødekommende overfor en årsag, der ikke er set før? På mange måder virker John Wick til at være et varmt menneske blandt kolde og forkælede kynikere, der ikke kender til moral.

Alligevel er der et næsten overmenneskeligt aspekt ved vor antihelt, der ikke tager afsæt i hans færdigheder indenfor hverken kampsport eller våbenbehandling. John Wick er en mand så opslugt af, hvad han mener er rigtigt, at han ikke længere behøver kost eller logi. Da hans hjem brænder i en af filmens første scener, er der kun foragt i hans øjne overfor dem, der har gjort det mod ham – ikke bekymring over, hvor meget forsikringen mon dækker. Også denne grænse mellem det menneskelige og det totalt opslugte er interessant blandt de mange velkoreograferede kampscener.

Nu er der kun tilbage at vente på den sidste del af "John Wick" og hans utallige udfordringer som tidligere morder for dem med mange penge og endnu flere fjender. Der skal nok være en del, der glæder sig til den omgang. Undertegnede er i hvert fald én af dem.

John Wick: Chapter 2