Anmeldelse: Krummerne – det er svært at være 11 år

Nyfortolkning af "Krummerne" er stadig en sikker vinder for hele familien..

I 1991 kom den første film om familien Krumborg. Far, mor, storesøster, lillebror Grunk og selvfølgelig Krumme. Filmen blev en stor succes og siden da har der været hele fire efterfølgere plus en julekalender. Nu er femte film, "Krummerne - det er svært at være 11 år", klar til at indtage biograferne op til juleferien. Ensemblet er udskiftet endnu engang, men formlen er stadigvæk den samme og dét er bestemt ikke en dårlig ting.

Visse ting ændrer sig nemlig aldrig. Familien Krumborg bor stadigvæk i lejligheden over Fru Olsen, hvis lysekrone truer med at falde ned i hovedet på hende når som helst. Mor synes, at hele familien er blevet for fikseret på alverdens skærme. TV, mobil, tablet. Krumme foreslår en skærmfri uge, og sammen med vennen Tom finder Krumme på andre sjove ting at lave. Ved hjælp fra en kasse fuld af vicevært Svendsens spændende sager, starter de to drenge et detektivbureau. Da en rigtig diamant bliver stjålet fra Nationalmuseet af to tyve, sætter de to drenge sig for at opklare tyveriet.

"Krummerne" er skrevet af forfatter Thøger Birkeland, hvor første bog om den kære familie udkom i 1969, lige omkring Ungdomsoprøret. Bogen var et billede på kernefamilien og om hvor stærk, den altid vil være - selv i hårde tider. Da første film udkom, blev den opdateret til nutidens vaner og hverdag, som hver nyere film har gjort lige siden, og blev en slags afløsning af de populære filmserier som "Far til Fire" og "Min søsters børn" -  der også gang på gang er genoplivet her i det nye årtusinde.

Det danske publikum kan godt lide at se sig selv blive illustreret på lærredet. Kernefamilien med hverdagsproblemerne og de strabadser, man skal igennem. Producer Regner Grasten, som har produceret alle filmene i serien, har altid været garant for god, solid familieunderholdning, der underholder både de store og de små. Den nye film kører i fint tråd med de tidligere i serien. Hele skuespillerbesætningen er blevet udskiftet, men ånden fra især de to første film er stadigvæk til stede.

Tyvene Boris og Ivan er denne gang udskiftet med Tina og Jeff, spillet af veloplagte Ditte Hansen og Dejan Cukic. Deres velskrevne one-liners er prisværdige. Unge Noah Storm er den fjerde skuespiller i rollen som Krumme på film og han gør det rigtigt fint. Esben Dahlgaard har sjove øjeblikke som far, selvom han ikke når helt op til Dick Kaysø. Iben Dorner er sød som mor. Desværre bliver både Susanne Heinrich og Jacob Haugaard ikke brugt til nok som Fru Olsen og Svendsen, i forhold til det skønne samspil mellem Elin Reimer og Buster Larsen i de gamle film. Filmens største problem ligger i dens tempo. De gamle film i serien og mange andre danske familiefilm fra ældre tid tog deres tid og respekterede publikums tålmodighed. Der behøvede ikke at være en action sekvens hver 2. minut eller en joke, der blev fyret af her og der. Krummerne anno 2021 kan ikke stå stille. Pusterum og fordybelse mangler flere steder. Selvom vi kender karaktererne, må der gerne være plads til de hverdagsstrabadser, som de tidligere film var kendt for. Det skal gå over stok og sten og det er synd.

"Krummerne - det er svært at være 11 år" skal nok trække en masse familier i biografen over julen og det fortjener den også. Det er en hyggelig og sjov komedie, hvor alle vil få noget ud af den. Man kunne godt have ønsket sig lavere tempo. Men skuespillet er godt, især af Ditte Hansen og Dejan Cukic og formlen er stadigvæk til stede, som vi kender fra de gamle Krumme-film.

Krummerne – det er svært at være 11 år