Anmeldelse: Love & Friendship

Jane Austens store litterære værker, såsom "Fornuft og følelse" og "Stolthed og fordom", vækker ofte et genklang af historiske ulykkelige romancer. At se Austens bagkatalog kun som dét, her inklusive filmatiseringerne, vil være en degradering af de store. Subtil satire rettet mod 1800-tallets britiske overklasse er én af hovedingredienserne i hendes markante forfatterskab samt spidsfindig, underspillet humor. "Lady Susan", som var første værk i rækken af i alt ni titler og måske den mindst kendte, blev først udgivet efter Austens død i 1817. Brevromanen er nu blevet filmatiseret som den forfriskende og forførende humoristiske "Love & Friendship".

Lady Susan (Kate Beckinsale) er vores charmerende og veltalende hovedperson. Eftersom hendes mand for nyligt er død, leder hun efter en ny forsørger. Enten til hende selv eller hendes unge datter, Frederica (Moryfydd Clark) – og gerne en rig ægtefælle, der er nem at snøre rundt om lillefingeren. For Lady Susan er kærligheden et middel til at sikre sig selv økonomisk, og hendes beregnede natur skyr absolut ingen midler.

"Love & Friendship" er ganske vist en løs filmatisering af "Lady Susan", og det gør bestemt ikke noget – navnligt fordi instruktør Whit Stillman har skabt en film, der er mere løssluppen end det utal af klassiske Jane Austen BBC-filmatiseringer, der sprøjtes ud. Med tyk streg under løssluppen.

I bedste Austen-stil holdes dramaet diskret under overklassens overflade. Etikette og anstændighed holdes i stive smil, mens den aristokratiske høflighed holdes korrekte vendinger på overfladen. Lady Susan har gennemskuet det forlorne spil, som udnyttes på det groveste til egen vinding. Det ér umuligt ikke at lade sig blive både charmeret og frastødt af Kate Beckinsales ærefrygtige komplekse portræt af den udspekulerede kvinde, der på én og samme tid er morsom og ondskabsfuld.

Persongalleriet er for det meste en sekundær aktør i forhold til Beckinsale. Det ellers tæller en række anerkendte britiske skuespillere som Stephen Fry og Jemma Redgrave. Halvanden times spilletid til en Jane Austen-filmatisering ér stramt, særligt med så mange karakterer, som ikke alle kan få den fornødne tid til rigtigt at folde sig ud. Komik ophøjes dog til forrygende absurditeter i samspillet med Tom Bennetts præstation som den knapt så intelligente Sir James Martin, der i en perlerække af kiksede scener ufrivilligt udstiller det pæne borgerskabs hykleri.

"Love & Friendship" er på sin vis en ret atypisk Jane Austen-filmatisering. Ikke alene fordi den forholder sig relativt løst til det originale oplæg, men fordi den er så spidsfindig humoristisk og snarere ironiserer over den romantik, der ofte forbindes med Austens værker.

Love & Friendship