Anmeldelse: Lyset i havet

Siden den tyske sturm und drang-bevægelse i 1700-tallet, ført an af bl.a. litterære mastodonter som Goethe, har et yndet melodramatisk virkemiddel været den symbolske spejling af stærke følelser i naturfænomener. Stormfulde nætter, golde landskaber eller måske brusende bølgeslag mod kystlinjen. Instruktør Derek Cianfrance kan sit melodrama til fingerspidserne – på grænsen af det ulideligt teatralske. Dét så vi i "The Place Beyond the Pines" og nu igen mere udpenslet end tidligere med "Lyset i havet".

Forsagte Tom (Michael Fassbender) er hjemvendt fra Vestfrontens skyttegravskrig og ønsker at komme så langt væk som overhovedet muligt fra 1. Verdenskrigs-minderne. Og hvilket andet job end som et vikariat som fyrmester på en øde ø kan opfylde de betingelser? Dog ændrer alt sig, da han forelsker sig i og gifter sig med den udadvendte og kærlige Isabel (Alicia Vikander). Forholdet er fra start smukt som det harmoniske hav, men det er stilhed før storm. Isabel kan ikke få børn, og deres familiedrømme brister som mørke regnskyer på en tung efterårsdag. En dag blæser der nye vinde, da en båd med en død mand og et spædbarn driver op på land. De beholder barnet, som Isabel ser som et tegn fra de højere magter, mens Tom ser anderledes ildevarslende på deres beslutning.

"Lyset i havet" emmer af klassisk naturalistisk drama i den højspændte teatralske ende. Der hvor fortiden indhenter alle i sidste ende. Som den evige genkomst bevæger livets cyklus sig synkront og nådesløst med årstiderne på tværs af tid og generationer. Præcis som i "The Place Beyond the Pines" folder melodramaet sig ud som et sentimentalt generationsportræt fortalt ud fra persongalleriets mange perspektiver.

Den flerstemmige fortællerstemme er ambitiøs, men den spænder samtidig ben for en tiltrængt flydende fortælling. Dramaerne fungerer godt hver for sig for dramaets skyld. Følelserne er ude på tøjet, underbygget af maleriske panoramaskud af øen, Michael Fassbenders udtryksfulde ansigt – der i sig selv er et landskab – samt Alexandre Desplats eminent piano-soundtrack. Tragedien gemmer sig lige om hjørnet med et narrativt forløb, der knuger om hjertet. Det ér svært, stort set umuligt, ikke at lade en enkelt tåre eller tre triller ned ad kinden, når romance bliver afløst af dybfølt sorg.

Som patos-tungt drama er "Lyset i havet" en velfungerende tåreperser. Ganske vist en meget kalkuleret én af slagsen. Filmens indre logik og persongalleri lider nemlig under at være alt for konstrueret. Alt føles som brikker i et aftalt spil. Vores hovedpersoners udslagsgivende beslutninger er i bedste fald småretarderede, udelukkende for at skubbe fortællingens fremdrift fremad med helt forudsigeligt ulykkelige konsekvenser til følge. Det lykkes til dels at drukne den underligt forcerede struktur i svælgende følelsesliv, omend filmen sagtens kunne være en halv time kortere end de 132 minutters grådkvalt tragedie.

På godt og ondt fungerer "Lyset i havet" som et glimrende, klassisk drama, hvor følelser kan få frit spil. Selvom filmen er flot filmet og byder på fantastisk underlægningsmusik, ville det have pyntet gevaldigt at løfte foden fra følelsespornopedalen. Endnu en forrygende præstation af Michael Fassbender tilfører tiltrængt autenticitet, hvilket er livsblod i en film, som lider under en til tider smådum – men medrivende – narrativ fremdrift.    

             

 

Lyset i havet

Kommentarer

Lyset i havet

  • ★★★★★0

    Det er desværre ikke de vildeste anmeldelser den får. En fin film kan selvfølgelig også værdsættes, men med instruktørens tidligere film i mente, havde jeg sat forventningerne op efter mere.

    Kruse 8-09-16 17:26

  • ★★★★0

    Instruktørens forrige film fik nu heller ikke overvældende modtagelse. Jeg er personligt blevet mere skuffet på det seneste over film med voldsomt god modtagelse. Frances Ha som det seneste eksempel. 

    Babo 8-09-16 18:12

  • ★★★★★0

    Instruktørens forrige film fik nu heller ikke overvældende modtagelse.

    Men stadig væsentligt bedre.

    Kruse 8-09-16 20:06

  • ★★★★★★0

    Men stadig væsentligt bedre.

    Hmm

    T. Nielsen 8-09-16 20:13

  • ★★★★0

    Men stadig væsentligt bedre.

    Sandt nok. 

    Babo 8-09-16 20:20

  • ★★★★★★0

    Hvorhenne, for herhjemme bilder jeg mig da ind, at forskellen ikke er så væsentlig, som i får det til at lyde som? Uanset, så er instruktøren måske bare ikke bedre.

    T. Nielsen 8-09-16 20:22

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen