Anmeldelse: "Marnie – Min hemmelige veninde" (Blu-ray)

Det var ikke just til alle menneskers store tilfredsstillelse, da det japanske svar på Disney, Studio Ghibli, annoncerede en pause på ubestemt tid. Instruktøren Hayao Miyazaki havde kort tid før udmeldt, at han nu ville gå på pension, og da han har stået bag størstedelen af Studio Ghiblis film, er det vel helt naturligt, at en pause er nødvendig for at udarbejde en ny plan for studiet. Studio Ghiblis sidste film i denne omgang blev derfor "Marnie – Min hemmelige veninde". Filmen er den første titel fra Studio Ghibli, som hverken Hayao Miyazaki eller Isao Takahata har arbejdet på, og den viser en ny retning for studiet, samtidig med at den hylder mange af de mere seriøse tidligere titler. På den måde fungerer den som en glimrende svanesang for første fase af Studio Ghibli, der forhåbentligt snart vender tilbage med en masse nye film.

"Marnie – Min hemmelige veninde" er baseret på den britiske forfatter Joan G. Robinsons roman af samme navn og følger den indelukkede teenagepige Anna. Hun har ingen venner eller veninder, og da lægen en dag anbefaler hendes plejemor at sende hende væk i en rum tid, tager plejemoren mod rådet. Anna ender ude på landet hos sin plejetante, og der går ikke længe, før hun bliver tiltrukket af et forladt hus. Snart begynder Marnie at dukke op i huset, og hun påstår, at hun bor der med sine forældre. Samtidig med at mystikken vokser sig større og større, bliver de to gode veninder, og Anna bliver mere og mere udadvendt. Men hvem – eller rettere sagt hvad – er Marnie?

Om Anna er flygtet ind i en fantasiverden skal naturligvis ikke afsløres her, men det er korrekt at antage, at filmen besidder en magisk og sælsom stemning. Dette er bestemt ikke en film for mindre børn, hvilket udgivelsens ene japanske lydspor også tyder på. Derimod er "Marnie – Min hemmelige veninde" en meget langsom, følsom og behagelig film, som nok kan presse en tåre ud af de fleste. Det er milevidt fra Miyazakis "Spirited Away", men en anelse tættere på Takahatas "Grave of the Fireflies", dog uden at være det mesterværk, som lige netop disse to film er. Mindre kan heldigvis også gøre det, og "Marnie – Min hemmelige veninde" er uden tvivl en film, der er værd at opstøve – især hvis man har hang til animationsfilm. På den måde løfter instruktørdebutanten Hiromasa Yonebayashi arven fint fra sværvægteren Miyazaki og viser, at Studio Ghibli sagtens kan have en strålende fremtid uden ham. Selvom det naturligvis er et stort tab for filmindustrien generelt.

De håndtegnede animationer er underskønne. Præcis ligesom Studios Ghiblis tidligere film kan man drømme sig væk i hvert et billede, der indeholder mindst ligeså meget charme som Disneys gamle klassikere. I stedet for drager og andre fantasifulde væsner er fokus på naturen og karaktererne – både i tegningerne og filmen som helhed. Nu er Japan også noget andet end Hollywood, men den tiltro, "Marnie – Min hemmelige veninde" har til sit publikum, kunne Disney godt lære lidt af. Anna er en kompleks karakter, der både langsomt og troværdigt kommer ud af sin introverte skal. Marnie er samtidig det perfekte mysterium med en hjerteskærende forløsning, der bliver eksekveret uden de store armbevægelser.

Stemmerne og musikken er ligeså to positive aspekter af filmen, der måske ikke gør vanvittig meget af sig, men blot bidrager til stemningen som helhed. Det er dog ikke alt fryd og gammen. Visse sekvenser er lige lange nok i spyttet og er tæt på at lulle sine tilskuere i søvn. Slutningen er dog for enhver pris værd at forblive vågen for.

Billede & Lyd

Animationsfilm skal enten nydes i biografen eller på Blu-ray, for de ser bare så meget bedre ud i forhold til dvd-kvaliteten. "Marnie – Min hemmelige veninde" er ingen undtagelse – knivskarpt billede, stærke farver og helt rene, flotte linjer. Det ser hammergodt ud! Lydkvaliteten er også helt i top. Ethvert ord går rent igennem, imens detaljer springer finurligt ud af alle højtalere. Alt er balanceret helt perfekt på denne udgivelse.

"The Making of When Marnie Was There" går bag om kameraet på produktionen i 45 minutters tid. Selvom der er fyldt med mange interessante detaljer, bliver det hele præsenteret overgearet på sådan et plan, at det nærmest er ulideligt at overvære. Mere interessant er den halvanden time lange featurette, der genfortæller hele filmen med fortællerstemme, imens vi ser storyboards og modeller til filmen blive vist frem.

"Marnie – Min hemmelige veninde" (Blu-ray)