Anmeldelse: Metropolis Complete

Når filmhistorien skimmes, vil en håndfuld titler altid være særligt iøjnefaldende pga. deres enorme indflydelse. I landskabet af uomgåelige mesterværker tårner instruktør Fritz Langs ekspressionistiske sci-fi-epos "Metropolis" sig op. Indrømmet - næsten to og en halv time i selskab med tysk stumfilm fra 1927 vil afskrække rigtig mange biografgængere. Den danskproducerede "Metropolis Complete" udgave, med et moderne, ørehængende lydspor af bl.a. Brian Eno og Massive Attack, bør imidlertid opleves af enhver filmelsker.   

Metropolis er en gigantisk storby, der meget symbolsk er opdelt i Arbejderbyen for de fattige i undergrunden, mens Klubben for de rige er placeret helt i toppen. Da Freder (Gustav Frölich), søn af byens grundlægger, Jon Fredersen (Alfred Abel), en dag får øje på den unge skønhed Maria (Birgitte Helm) fra Arbejderbyen, forelsker han sig øjeblikkeligt. I en melodramatisk søgen efter Maria i Arbejderbyen bliver Freder vidne til arbejdernes kummerlige forhold - hvilket igangsætter tankerne om en klassekampsligende revolution. Samtidig er den gale videnskabsmand Rotwang (Rodolf Klein Rogge) i gang med at bygge en menneskelignende robot, hvilket vender byens utopi om til en skræmmende dystopi.

"Metropolis" fås ikke større, mens "Metropolis Complete" giver alting lidt mere dybde. Som tilskuer er det ærefrygtigt at være vidne til en så vanvittig magtdemonstration på det store lærred, som i 1927 blev en kæmpe økonomisk fiasko. Det er en ubegribelig tanke, at en af filmhistoriens mest markante værker stadig kan imponere til åndeløshed, men dengang næsten ruinerede den tyske filmindustri med et budget på 5 mio. Reichsmark, svarende til et nutidigt beløb på 200 mio. dollars(!).

Selve historien i "Metropolis Complete", som Fritz Lang i øvrigt retrospektivt ikke brød sig synderligt om, er nu heller ikke voldsomt interessant set med nutidige øjne. Tiden i Weimar-republikkens Tyskland, som udfoldede sig efter 1. Verdenskrigs nederlag i 1918 frem til den store depression i starten af 30'erne og overgangen til Nazityskland i 1933, var ikke lutter positiv. Nationalisme og antisemitisme lagde grobund for en spirende dyster og vagtsom folkestemning, hvilket kan mærkes i "Metropolis Complete". Et eller andet revolutionært var på vej, og dette muligvis en ulv i fåreklæder. Resten er historie, så at sige.   

Tematikken i "Metropolis Complete" er der spekuleret meget i, med Lotte Eisner og Siegfried Kracauer bag de mest populære teorier. Filmens enorme skala og effektarbejde er et andet perspektiv. Efter sigende fik Fritz Lang idéen til den fiktive storby Metropolis efter et besøg på Manhatten. Den verdenskendte skyline var i 20'erne et absurd syn, hvilket Lang lod sig påvirke af i det hypnotisk imponerende design af filmen. Over 37.000 statister blev sat i scene i kolossale kulisser, 300 små legetøjsbiler blev brugt i krævende stop motion sekvenser på kun sekunder, og så er der naturligvis den såkaldte maschinenmensch; den første og muligvis mest ikoniske robot i filmhistorien.

Det er altsammen interessant og imponerende - men er filmen i sig selv så interessant, set med 2015 øjne? Absolut, "Metropolis Complete" består tidens tand - og dette er ikke udelukkende pga. filmens status i filmhistorien. Til trods for 148 minutters stumfilm, som denne nyeste udgave er, fornægter det grå gulds kvalitets sig ikke. Filmen er grynet, og visse scener er slidte - men det har sin charme, som god vinyl har det. Den medrivende og altopslugende atmosfære får ekstra strenge at spille på med det overraskende passende lydspor. De første tyve minutter er fra Fritz Langs side klippet temmeligt kreativt, hvilket også gør, at bl.a. Portishead og New Order ikke helt rammer æstetikken fra start. Det rådes der bod på i særligt det højspændte 2. akt, hvor alt går op i en højere enhed. Ikke at lovprise producent Palle Vedel, der har brugt de sidste femten år på at tilpasse musikken til "Metropolis Complete", ville være direkte uforskammet.

Snyd ikke dig selv - se "Metropolis Complete" på det store lærred, mens du kan. Filmen kører kun i en begrænset periode, og det ér en ekstraordinær filmisk oplevelse. "Metropolis Complete" er ganske vist gammel vin på nye flasker - men god smag forældes aldrig.  

Metropolis Complete

Kommentarer

Metropolis Complete

  • ★★★★★★0

    Metropolis er en gigantisk storby, der meget symbolsk er opdelt i Arbejderbyen for de fattige i undergrunden, mens Klubben for de rige er placeret helt i toppen.

    Så lidt som i Snowpiecer, som anmelderen hader/kritiserer stærkt for samme opdeling;-)

    Jeg har nydt begge, men ingen tvivl at Metropolis er en bedre film. Jeg kunne virkelig godt tænke mig at se den i biografen.

    Må jeg spørge anmelderen om, hvilken Lang film der er hans favorit (jeg må næsten gætte på denne, Langs mest berømte værk) med en rating på 6 stjerner. Personligt er jeg mere til M.

    T. Nielsen 3-10-15 12:23

  • ★★★3

    Inde på Filmz, har Morten Just stemplet den som jødehadsk, fordi han åbenbart forveksler pentagrammet med Star of David. Godt det ikke er alle der har tabt sutten.

    Jeg syntes da fortsat at historien er aktuel. Vi lever stadig i et klassesamfund, hvor de rigeste bliver rigere og rigere. I en by som Sau Paulo, lukker de rige sig inde bag gitterporte, overvågningskameraer og skudsikre biler. De rigeste sætter aldrig benene på jorden, men flyver med helikopter fra skyskraber til skyskraber. Det er da rent Metropolis. Mellemledet mellem vor tids rige og fattige, er medierne, der manipulere os og holder os i skak.

    Regner selv med at tage ind og se Metropolis Complete. Den bliver dog ikke vist i Cafe Biografen før 24/10.

    Til sidst, så skal jeg jo lige traditionen tro, påpege en mangel på siden ;) Det kunne være dejligt hvis der stod dato på anmeldelsen, så man kan se hvornår den er skrevet.

    Aranyhajú Nyárszépe 3-10-15 13:28

  • ★★★★★0

    Det er på alle måder en interessant film - endda selvom den skulle være jødefjendsk (hvilket jeg nu heller ikke kan se, at den skulle være). Dog er jeg ikke helt oppe og ringe selv - ender nok på 4-5 stjerner. Hvis jeg havde tid, genså jeg den dog gerne i biografen i denne version.

    David Lund 3-10-15 17:19

  • ★★★0

    T.Nielsen: Faktisk påpeger jeg også, at historien ikke er noget at skrive hjem om. Heldigvis kan "Metropolis" noget mere end det, som modernistisk værk. :)

    Mht. favorit Lang-film, synes jeg absolut "Metropolis" er bedst. Igen ikke så meget pga. historien i sig selv, men pga. design, atmosfæren og fascinationen. Jeg har nu set den fem gange, to af gangene i den nyeste udgave, og bliver opslugt af den hver gang. Ellers er jeg også ret tosset med "M", samt "Der Müde Tod", "The Big Heat" og de to første "Dr. Mabuse"-film. Jeg har endnu ikke set de to "Die Nibelungen" film. 

    Kisbye: Tematikken om klassesamfundet er absolut aktuelt, og "Metropolis" er ikke den værste af slagsen i det henseende - det er "Snowpiercer". ;) 

    Mht. pentagrammet var det originale afsæt i "Metropolis", at der skulle være langt mere fokus på magi. Jeg må indrømme, at jeg ikke helt er med på jødehad-symbolikken - men heldigvis er film fri for fortolkning.

    Dolphinfriendly 3-10-15 17:30

  • ★★★★★★0

    Ha ha ha:-) Ja ok så....Tak for et godt svar!

    T. Nielsen 3-10-15 18:34

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen