Anmeldelse: Midway

Når alt er sagt og skrevet, styres skuden stilsikkert i land.

Der er ikke noget som en go', gammeldaws krigsfilm. Hvor vi kommer bag om kammeraterne i krig, mens helteære og store slag rammer mellemgulvet i spektakulære sekvenser af den slags, der vistnok er baseret på virkelige hændelser. Sådan nogenlunde, hvilket er nok til den der appetitlige følelse af historisk indsigt ved rulleteksterne. Med Roland Emmerich bag roret kan det tillades at sidde med armene over kors i forbindelse med det historisk korrekte. Til gengæld overrasker vores alle sammens yndlingskatastrofefilmstysker med en yderst seværdig underholdningsfilm af den gamle skole.

Fortalt gennem soldater på begge sider, selvfølgeligt primært de amerikanske, skildres hændelserne seks måneder op til slaget om Midway. Amerikanerne slikker sårene efter angrebet på Pearl Harbor, mens 2. verdenskrig raser over store dele af verden. Dog er noget større på vej. Det mener Edwin T. Layton (Patrick Wilson) baseret på fragmenterede efterretninger: Midway er næste mål. Stillehavsøgruppen er et vigtigt strategisk nålehoved, der kan betyde, at japanerne kommer et skridt nærmere at angribe det nordamerikanske fastland.

På overfladen er "Midway" et velmenende projekt, der tager afsæt i det skelsættende historiske nedslag og omfavner krigens ofre og heltegerninger på alle sider af Stillehavskrigen. Det lyder jo sympatisk, især når stien mellem det kvalme og højintense holdes nogenlunde ren, til trods for at en diskret retfærdiggørelse af overvågning niver lidt i retsforståelsen. Også selvom Emmerichs film er produceret i samarbejde med kinesiske filmselskaber, og kinesere igen i amerikansk film fremstilles som helte – naturligvis ikke større end amerikanerne – mens japanerne ikke levnes meget skærmtid.

Ovenstående kan vælges at være den sviende øjebæ, der trækker fokus fra en ellers vellykket krigsfilm. Når alt er sagt og skrevet, styres skuden stilsikkert i land. I bestræbelserne på at sammenflette de brede nedslag op til det afgørende klimaks er seks måneders storpolitiske intriger lagt i lasten for at fokusere på sidefortællinger om de store beslutningstagere og særligt de piloter, der gjorde en forskel under slaget. Perspektivet medvirker til, at der midt i geværilden skabes et tilstrækkeligt intimt rum af øjenvidneskildring, samt at historiens vingesus føles nærværende nok til, at Hollywood-præmissen købes. Måske havde det pyntet at skære portrættet af vordende hustruer fra, men samtidig skaber det et nødvendigt momentum i effekt-stormens øje.

Som i 1976 med "Slaget om Midway", der dengang havde en lang række prominente stjerner som Toshirō Mifune, Henry Ford og Charlton Heston til at pryde plakaten, ligger "Midway" anno 2019 heller ikke på den lade side med Luke Evans, Woody Harrelson og Dennis Quaid på toppen af skuespillerlisten. Ikke at det er usædvanligt i stort anlagte krigsfilm. Dog er det efterhånden sjældent, at balancen fastholdes i storfilm som her. Måske lige så naturstridigt, som at kaptajn Emmerich byder på første gode film siden "Stargate", overrasker Ed Skrein som filmens dynamo. Du læste rigtigt. Manden med færre ansigtstræk end Keanu Reeves stjæler veloplagt billedet som kæk pilot, der undervejs viser gummiansigt og følelsesmæssige dimensioner. Såvel som slaget om Midway var et afgørende vendepunkt for Stillehavskrigen og 2. verdenskrig, kan dette måske være et mindre et af slagsen for Skrein og The Master of Disaster.

Fred være med, at "Dunkirk" er blevet kigget over skulderen ud i at skabe intensitet over et afgørende slag. På mange niveauer er "Midway" nemlig overraskende positiv, når præmissen accepteres. Roland Emmerichs omfattende erfaring med store effekt- og katastrofefilm kommer endeligt til sin ret i en glimrende storfilm, der sammenfatter, at oldschool-krigsfilm absolut stadig kan noget i velproducerede rammer.

Midway

Kommentarer

Midway

  • 1

    JAMEN?..hvad i al verdens riger og lande?! ..er denne bedre end 'Pearl Habor'(2001)...??

    MÅLLØS er vel ordet

    Gasivodo 7-11-19 00:05

  • ★★★0

    Muligvis, jeg har ikke set Michael Bays "Pearl Harbor". :) 

    Dolphinfriendly 7-11-19 01:16

  • ★★0

    Fedest Nicky. Med alle de forbehold, og stadig 4 stjerner, så skal jeg i biffen!

    Wayne 7-11-19 03:45

  • ★★0

    Og måske ikke alligevel, når man læser de øvrige anmeldelser - eller har anmelderne bare vænnet sig til at hade Emmerich?

    Der er jo ingen som åbenbart betvivler hans evne som håndværker.

    Det der kan undre mig er at man tidligere sjældent havde problemer med at en krigsfilm var patriotisk, men nu er det nærmest en dødssynd. Nu har jeg selvfølgelig ikke set filmen, så det kan være at den er totalt "over the top".

    Wayne 7-11-19 11:29

  • ★★★0

    Mit indtryk er, at nej-hatten tages på overfor Emmerich (såvel som visse andre instruktører). “Midway” er muligvis et nemt offer i det henseende, hvor jeg nu hyggede mig fint ud fra underholdningsfilm-præmissen.

    Dolphinfriendly 7-11-19 14:54

  • ★★★★2


    En stor del af nutidig kritik af film - omhandlende historiske begivenheder - er det totale fravær af at vurdere samtidens kontekst udi bl.a. moral og værdier og have for øje, hvor langt man var "nået i evolutionen" af bl.a. friheder og rettigheder og hvad man stod overfor af udfordringer - nationale som globale.

    Derfor er det så hult at udtrykke kritik af patriotisme og nationalisme for andre tider, hvis man f.eks. er så uheldig at være vokset op i en globalistisk virkelighed, hvor man ofte påduttes, at patriotisme og nationalisme - ingen forskelle nævnt, ingen glemt - har fanden skabt.

    Det er en diskussion, som har fedt nok på sig til mange bogserier.

    Det er så nemt at være født med en oplysningsguldske i munden, hvor man med lind hånd dømmer alle forne generationer for ikke at have handlet i regi af f.eks. lighed mellem folk af forskellige køn - ingen nævnt, ingen glemt -seksuelle præferencer, og af forskellig etnicitet.

    Det vil svare til at anklage de mellemøstlige diktaturer - religiøse som politiske - for ikke at have friheds- ligheds- og rettighedsspørgsmål for øje, når de oplysningsmæssigt aldrig nogensinde har haft muligheden for at bevæge sig fremad af egen kraft, på den skala.

    Lad os endelig være foruden en sådan kritik af film beskæftigende sig med historiske personer og begivenheder, for en ting er sikkert .... at de som har lysten til at gøre det, ikke har evner eller viden til at argumentere sagligt herfor.

    4 stjerner ... den er solgt!

    Bruce 7-11-19 16:00

  • ★★★★★1

    Mit indtryk er, at nej-hatten tages på overfor Emmerich (såvel som visse andre instruktører). “Midway” er muligvis et nemt offer i det henseende, hvor jeg nu hyggede mig fint ud fra underholdningsfilm-præmissen.

    Vi skal nok ikke lede længe før vi finder en der trykker på autoknappen og kalder den lort uden at have set den og som sikkert holder fast i dette om den blev set. Ingen nævnt, ingen glemt;) Men tror du har ret, der ofte ligger en automatik i en del af kritikken. Jeg kan ikke selv sige mig fri for at være påvirket.

    T. Nielsen 7-11-19 16:07

  • ★★★0

    Soundvenue skriver: 

    ‘Emmerichs nyeste CGI-bombardement er et destillat af ærkeamerikansk patriotisme uden en eneste nuanceret‘

    Jeg holder mig pænt langt væk. Emmerich er simpelhen ikke særlig interessant til at jeg gider og jeg havde med glæde set den havde det været en anden bag. Det hjælper heller ikke den lignede lort hele tiden. 

    Babo 7-11-19 18:19

  • ★★★0

    Jeg er glad for Emmerich, som jeg til enhver tid foretrækker foran Michael Bay.

    Den eneste Emmerich-film, jeg virkelig ikke bryder mig om, er "10,000 BC", som jeg har givet 2/10.

    Ellers ligger jeg på (af dem jeg har set):

    "Stargate" 8/10

    "Independence Day" 8/10

    "The Patriot" 8/10

    "The Day After Tomorow" 7/10

    Rasmus Drews 7-11-19 18:49

  • ★★★★0

    Af hans andre film, er Stargate nok den jeg bedst kan lide, efterfulgt af The Patriot.

    Universal Soldier er jeg også glad for, selvom det ikke ligefrem er en fantastisk film.

    ID4 er ok underholdende. Det er ikke en film jeg ville se alene, men jeg ville ikke brokke mig, hvis jeg så den i selskab med andre. Det samme gælder faktisk White House Down.

    The Day After Tomorrow er vendt for mig - jeg synes stadig at det er en pissedårlig film, men den underholder mig ret godt.

    2012, Godzilla og den seneste ID er sgu noget bras, og 10,000 BC har jeg ikke set. Moon 44 ligger på min liste på Amazon og den ser ret nice ud.

    Bruno 7-11-19 19:23

  • ★★★0

    Jeg har set "Universal Soldier", men det er godt nok mange år siden. Husker den dog som underholdende.

    Jeg prøvede at se hans Shakespeare-film "Anonymous" på en streamingtjeneste på et tidspunkt,  men gav op 1/3 inde...

    Rasmus Drews 7-11-19 19:30

  • ★★★0

    At man hellere vil have ham over Bay siger hvad præcis? Et valg mellem pest og kolera :)

    Babo 7-11-19 19:37

  • ★★★★0

    At man hellere vil have ham over Bay siger hvad præcis? Et valg mellem pest og kolera :)

    At man kan se film fra flere instruktører.

    Bruno 7-11-19 19:53

  • ★★★0

    At man kan se film fra flere instruktører.

    At man hellere vil have Emmerich over Bay = at man kan se film fra flere instruktører? 

    Babo 7-11-19 20:03

  • ★★★0

    Jeg tænker, at det betyder, at man bedre kan lide Emmerichs film end Bays film. Sådan har jeg det faktisk også.

    David Lund 7-11-19 20:06

  • ★★★★0

    At man hellere vil have Emmerich over Bay = at man kan se film fra flere instruktører? 

    Ja.

    Bruno 7-11-19 20:43

  • ★★★★0

    Patriot er en herlig film. Og Star Gate er også fin.

    Bruce 7-11-19 20:51

  • ★★★0

    Jeg tænker, at det betyder, at man bedre kan lide Emmerichs film end Bays film. Sådan har jeg det faktisk også.

    At man overhovedet stiller det op på den måde, finder jeg spøjst. Hvor kom Bay i billedet? Jeg kan også bedre lidt Emmerich end Boll. Juhu!! :)

    Patriot har jeg altid hadet. Den er simpelthen kvalmende ringe og ærgerligt en ellers fin produktion gik til spilde. 

    Babo 7-11-19 21:30

  • ★★★★★0

    Hvor kom Bay i billedet?

    Her;)

    Jeg er glad for Emmerich, som jeg til enhver tid foretrækker foran Michael Bay.

    T. Nielsen 7-11-19 22:40

  • ★★★★★0

    Men jeg tænker at Bay kommer ind, fordi det måske er to instruktører der er oplagte at sammenligne? Det ville jeg mene de var, uanset hvad man så måtte mene om deres film.

    T. Nielsen 7-11-19 22:41

  • ★★★0

    Emmerich har ikke den samme æstetiske sans som Bay, og hans brug og forståelse af CGI er langt værre end hvad Bay præsterer. Emmerichs klichefyldte karakterer er sjældent ligeså anstrengende som i Bays film, men når Michael Bay har ramt rigtigt(hvilket er langt tid siden), så er det væsentligt bedre end noget Emmerich kan præstere. Jeg bryder mig ikke om nogen af dem, men jeg har større tiltro til, at finde underholdning i en Michael Bay-film end en Roland Emmerich-film.

    Bedømt ud fra traileren ser denne film virkelig skidt ud og enormt kunstigt. Jeg springer over.

    Kruse 7-11-19 23:37

  • ★★★0

    Jeg nød 13 Hours, så jeg vil også sige Bay nu vi er ved det. Emmerich er blevet dårligere og dårligere visuelt i takt med teknologien er blevet bedre og pengene større. Hvis man nu bare gav 1/3 af budgettet væk til A24 og skar ned på Emmerichs pruttelyde :)

    Babo 8-11-19 07:12

  • ★★★★★0

    Jeg ville ikke ane hvem jeg ville foretrække, hvis man kan sige det sådan. Kan jeg vælge ingen:-D Filmisk set, så kan jeg ikke klage over det tekniske i Bay's film. Hans stil er også mere moderne. Sine steder også lidt mere trættende. Her har Emmerich lavet et par film, hvor jeg synes det visuelle er på en meget lækker gammeldags måde. Men afviklingen halter ofte voldsomt. Men så jeg alle deres film igen (hvilket ikke kommer til at ske), så ville jeg måske kunne sige at den ene har lavet marginalt bedre film gennemsnitligt set. The Rock og ID4 er begge to film jeg stadig finder mægtigt underholdende.

    T. Nielsen 8-11-19 08:37

  • ★★0

    Jeg har hørt at den skulle være ret realistisk. Maskingeværene på flyene skyder måske i lidt længere tid, end de ville have gjort i virkeligheden, men det er jo en småting.

    Aranyhajú Nyárszépe 8-11-19 08:47

  • ★★0

    Stargate, Independence Day, The Patriot og The Day After Tommorow er alle Emmerich film jeg sætter stor pris på for deres underholdningsværdi og humor. Helt enig i at det er for længe siden han peekede, men det er vel ikke fair hvis man pr. automatik dømmer ham ude inden man har set en film.

    Jeg kan sagtens forstå at man sammenligner Emmerich og Bay, de har trods alt lavet film med samme tema. Synd at Bay blev fanget af Transformers serien - men en kombi af mange tilskuere og masser af grønne sedler er vel svær at modstå.

    Wayne 8-11-19 08:57

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen