Anmeldelse: Miss Bala (Blu-ray)

Kommentarerne om kvindefrigørelse og et korrupt samfund drukner i banal spænding, der er svær at leve sig ind i.

Der var engang, hvor genindspilninger hørte til blandt sjældenhederne, men jeg har ikke tal på, hvor mange jeg har set i år. Naturligvis kan en ny kunstnerisk vision vinkle en velkendt fortælling til noget interessant, men de fleste vil nok mest argumentere for, at Hollywoods horde af genindspilninger skyldes en større økonomisk sikkerhed ved billetlugerne. Der er dog også en tredje årsag, for amerikanerne er ikke vokset op med undertekster, som vi danskere er. Den originale "Miss Bala" fra 2011 er en mexicansk thriller, der fik en masse ros af både anmeldere og publikum, så naturligvis ville Hollywood også have en bid af kagen. Med en kvindelig instruktør til at fremhæve de feministiske tangenter yderligere og et manuskript med langt mere action end originalen skulle publikumstallet være sikret. "Miss Bala" anno 2019 blev dog et økonomisk flop, og det er ikke svært at se hvorfor.

Gloria Fuentes (Gina Rodriguez) er en amerikansk makeup-artist, der er på besøg i Mexico for at hjælpe barndomsveninden Suzu (Cristina Rodlo) med at vinde en skønhedskonkurrence. En hyggelig aften på natklub udvikler sig dog til et sandt mareridt, da en gruppe gangstere angriber, og snart er Gloria i hænderne på Mexicos narkokartel. En af bandens ledere, Lino (Ismael Cruz Córdova), lover dog at hjælpe Gloria med at finde Suzu og slippe hende fri igen, hvis hun udfører et par opgaver for dem. Det er dog nemmere sagt end gjort, og snart erfarer Gloria, at ikke alt er, som det ser ud til.

"Miss Bala" besidder et gennemgående amatøristisk præg. Det er allerede tydeligt i åbningsscenerne, hvor en oversmilende Gloria kører sin bil fra USA til Mexico, og den ene dårligt producerede reggaeton-sang afløses af den anden. Filmen er til tider overbelyst til det nærmest hovedpinefremkaldende, og samtidig er den klippet sammen med en så usikker hånd, at den røde tråd kan være svær at se. Det er dog beundringsværdigt, at "Miss Bala" efter en dræbende kedelig første halvdel alligevel udvikler sig til en jævnt underholdende affære, når det første plot-twist bliver udløst. Dem er der heldigvis flere af, og hvert plot-twist skubber filmen i en ny retning, der holder fortællingen nogenlunde oven vande.

Der er ingen tvivl om, at der er masser af uindfriede ambitioner gemt i "Miss Bala". Kommentarerne om et korrupt samfund og kvindefrigørelse drukner dog i banal spænding, der er svær at leve sig ind i grundet de utroværdige og endimensionelle karakterer, som filmen præsenterer os for. Gina Rodriguez leverer såmænd en hæderlig indsats, men når selv hovedrollen kun har ét mål og ingen nuancer, forbliver pulsen nede i alle af de ellers mange spændingsscener. Ismael Cruz Córdovas skurkerolle er sågar så karikeret spillet og skrevet, at det grænser sig til det småracistiske. Det er måske også svært at forestille sig noget bedre, når instruktørstolen er blevet indtaget af Catherine Hardwicke, der er bedst kendt for "Twilight".

Mest af alt minder "Miss Bala" om en af de mange intetsigende spændingsfilm fra 1990'erne. Filmen er forholdsvis skruppelløs, hvilket bedst bliver vist, da Gloria får henrettet en uskyldig kvinde for at redde sin egen røv, og handlingen aldrig bliver kommenteret igen. Når hun i filmens klimaks springer fra at være en bange lillepige til en bad-ass heltinde, kammer det hele naturligvis fuldstændigt over. Hvis du kan tilgive en film dens mange mangler, er der dog en vis portion underholdningsværdi gemt i "Miss Bala" af både den frivillige og ufrivillige slags. Originalen skulle dog efter sigende – og ikke overraskende – være genindspilningen overlegen på samtlige punkter.

Billede & Lyd

På trods af filmens mange tekniske problemer ser udgivelsens billede overraskende godt ud. Billedet står konstant skarpt med varme toner og en gullig kontrast. Det er måske sjældent synligt imponerende, men med så mange abrupte skift i lys og farver er det alligevel flot, at det nærmest sker ubemærket. Udgivelsens DTS-HD Master Audio 5.1-lydspor gør heller ikke det store væsen af sig. Pistolskuddene og især eksplosionerne mangler den slagkraft, filmens musikstykker har, og musikstykkerne er generelt sat lidt for højt i lydbilledet. Al dialog går dog klart igennem.

Ekstramateriale

Udgivelsens kommentarspor med instruktøren og to af producerne er generelt meget nede på jorden, men alligevel med nok information til at holde det interessant og underholdende. Derimod indeholder udgivelsens tre featuretter stort set intet andet end rygklapperi, hvor især "Gina: The Strength of a Woman" er virkelig usmagelig, som titlen på sin vis også antyder. Udgivelsen indeholder også en håndfuld action- og garderobeprøver med kommentarspor af instruktøren, og de bliver faktisk på få minutter en meget mere givende oplevelse, end de tre featuretter formår at blive. Til sidst er der en håndfuld slettede scener, der ikke ville have gjort det store for filmen.

Miss Bala (Blu-ray)