Anmeldelse: News of the World (Netflix)

Tom Hanks er som altid fantastisk i Paul Greengrass' western, men det er i samspil med den ligeså fremragende Helena Zengel, at filmen finder sit hjem.

"Captain Phillips"-duoen Paul Greengrass og Tom Hanks forlader den synkende biograffilmskude og søger tilflugt på det faste streamingland med Netflix-filmen "News of the World". Her trasker Hanks på hest mod endnu en sandsynlig nominering til det forestående Oscar-show, men denne subtile præstation er måske for lavmælt til, at de rigtige i akademiet vender blikket. Det er dog derfor godt, at den lander på Netflix. Her kan alle og enhver nyde Hanks i topform i denne neo-western om en nyhedsoplæser, der rejser hundredvis af kilometer for at finde et hjem til en forældreløs pige.

Captain Jefferson Kyle Kidd er en omrejsende nyhedsfortæller. Ikke alle i det vilde vesten kan læse, så han indrammer sine fortællinger som tiltalende narrativer og tjener en fin skilling på det. Under en rejse støder han på en ung, forældreløs pige, der blev taget ind af Kiowa-stammen, efter hendes forældre blev dræbt. En indgroet medlidenhed for det uregerlige pigebarn stiller Kidd til opgave at transportere Johanna til en tante og onkel på tværs af prærien. Undervejs møder surrogatfar og -datter vestens barske grusomheder i form af pengegriske mænd, berygtede bander og naturen selv.

Det er nemlig en række af set pieces, som Paul Greengrass i bund og grund har orkestreret på dette nådesløse roadtrip. Heldigvis synes de skabt med en følelsesmæssig retfærdighed, der udforsker forskellige aspekter af Kidd og Johannas forhold. Derudover har Greengrass simpelthen en elementær skarp forståelse for actionscener, som fylder øjeblikke med spænding i en ellers ret emotionelt funderet film. Det afspejles også i den smukke, Golden Globe-nominerede underlægningsmusik af James Newton Howard.

Til trods for, at vi bevæger os i 1870, føles Kidd og Johannas forhold ægte – også selvom denne slags spontane relationer især er blevet udforsket i spilverdenen med værker som "The Last of Us", "The Witcher 3" og "God of War". Årsagen til forholdets gode dynamik er Helena Zengel, der sidste år sparkede døren ind med sin voldsomme præstation i "Systembryder". Som Elizabeth Marvel siger i en fin birolle, så er Johanna blevet forældreløs over to omgange, og Zengels portræt af en pige uden et sted at kalde hjem er lige så hjerteskærende, som det er imponerende. Og selvom Kidd forsikrer hende, at hendes fortælling ikke er slut endnu, ses smerten underneden tydeligt.

"News of the World" handler i bund og grund om fortællingers styrke. Hvordan ord på siden kan snige smil på læben eller skubbe mennesker sammen. Historier kan belyse samfundets problemer og skabe betydelig forandring – men også bruges til at bringe blod i kog. Så Kidd sørger for at prædike præcist med patos og pondus, for han ser vigtigheden i oplysning og nødvendigheden i en "hjem-ude-hjem"-beretning. Også selvom det kræver, at det sidste "hjem" blot er på hesteryg på den uendelige rejse.

Fortællingen om Kidd og Johanna forfattes med store følelser, små følelser og de flygtige indimellem. Det er en smuk, men nådesløs rejse mod et muligt hjem, hvor hvert skridt på den støvede sti nedfælder det næste bogstav i livshistorien. Og måske når deres egne kapitler endda verden rundt som nyheder, folk kan inspireres af. I hvert fald kan publikum børste præriestøvet af sofaen og sandkornene ud af øjenkrogen, for forholdet mellem Tom Hanks og Helena Zengel er en rejse fuld af nuanceret, men velkommen medmenneskelighed.

"News of the World" kan ses på Netflix 10. februar.

News of the World (Netflix)

Kommentarer

News of the World (Netflix)

  • ★★★★★★0

    Har i som anmeldere adgang til materiale på NF før andre?

    davenport 9-02-21 16:02

  • ★★★★★2

    Har i som anmeldere adgang til materiale på NF før andre?

    youtu.be/lU86OC54-sg

    The Insider 9-02-21 16:27

  • ★★★★★★1

    Det lyder godt!

    Jeg er ikke så vild med Bourne-filmene, men elsker alt andet Greengrass. Det skyldes mest, at jeg ikke er en actiontype.

    Men Bloody Sunday, United 93 og Cap. Philips er alle virkeligt gode. Så jeg er klar altid klar på Grengrass, når det ikke er action :)

    Guldager 9-02-21 17:36

  • ★★★★★0

    Jeg ER en actiontype, men har det på samme måde som Guldager =)

    Det er dog mest pga. Helena Zengel, at jeg har set frem til denne film.

    David Lund 9-02-21 18:34

  • ★★★★★★0

    Jeg ER en actiontype, men har det på samme måde som Guldager =)

    Det er heller ikke helt korrekt...jeg er ikke så vild med nyere actionfilm...men en gang 80'er og midt-90'er action, det er noget helt andet :)

    Men forlængede actionscener som i f.eks. meget MCU, hvor kamerafolkene får stådreng/bliver våd i trussen over, hvor vilde vinkler og hurlumhej de kan lave, det siger mig ikke rigtig noget.

    Guldager 9-02-21 19:10

  • ★★★★★★0

    Tjeck - det bliver onsdagsfilmen.

    Wayne 9-02-21 19:51

  • 0

    Bourne-filmene er nu okay, men nøj hvor er der overforbrug af shakey cam. Hvorfor må man ikke se de slås? Det lugter af skuespillere der ikke lægger den nødvendige træning i deres arbejde.

    Nagash10-02-21 07:06

  • ★★★★★★0

    Bourne filmene har en god balance mellem action og spændingsopbygning - den sidste Greengrass lavede var dog en fejl.

    The Bourne Identity 8/10

    The Bourne Supremacy 8/10

    The Bourne Ultimatum 9/10

    Jason Bourne 6/10

    Andre Greengrass film:

    Captain Phillips 7/10

    Green Zone 6/10

    United 93 8/10

    Bloody Sunday 8/10

    Efter min mening peekede Greengrass altså foreløbigt med en Bourne film.

    Wayne10-02-21 08:41

  • ★★★★★1

    Bourne-filmene er nu okay, men nøj hvor er der overforbrug af shakey cam. Hvorfor må man ikke se de slås? Det lugter af skuespillere der ikke lægger den nødvendige træning i deres arbejde.

    Der er nu altså langt fra Bourne's brug af Shaky Cam til Taken 3's shaky cam hvor man vitterligt ikke kan se hvad foregår, plus de bruger klipning til at få det til at se ud som om Liam Neeson kravler over et hegn :)

    Desh Vs. Bourne kampen i Bourne Ultimatum fungere rigtig godt for mig det er en spændingsopbyggen scene som ender ud i en intens slåskamp, hvor jeg i biografen nærmest holdt vejret under hele kampen.

    Elwood10-02-21 09:14

  • ★★★★★★1

    Ah ja, Taken 3, hvor man bruger 147 klip for at vise en mand, der hopper over et hegn.

    Zero Cool10-02-21 09:25

  • 0

    Der er nu altså langt fra Bourne's brug af Shaky Cam til Taken 3's shaky cam hvor man vitterligt ikke kan se hvad foregår, plus de bruger klipning til at få det til at se ud som om Liam Neeson kravler over et hegn :)

    Desh Vs. Bourne kampen i Bourne Ultimatum fungere rigtig godt for mig det er en spændingsopbyggen scene som ender ud i en intens slåskamp, hvor jeg i biografen nærmest holdt vejret under hele kampen.

    Ja okay. Taken 3 er latterlig brug af shaky cam, uden tvivl. Har ikke pint mig selv med at se filmen, men har da set det pågældende klip på YT, hvor han hopper over hegnet. Shit, det er grimt.

    Men angående Bourne, så virker det fint i scenen fra 2'eren (mener jeg det er), hvor de smadrer den lille lejlighed og som jeg husker det, slås på en ultra lille toilet. Det giver kamerat netop en klaustrafobisk fornemmelse af, hvor lidt plads de faktisk har at bevæge sig på.
    Men synes derimod det er ret forstyrende i 3'eren (tror jeg det er), hvor han slås i et køkken i et hus. Her synes jeg nemlig ikke kamerat gengiver omgivelserne som den anden scene. Her er det bare til irritation.

    Nagash10-02-21 23:26

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen