Anmeldelse: Nøddeknækkeren og de fire kongeriger

Hvis børnene bliver glade, er missionen fuldført og madroen sikret.

Når man anskuer plakaten til "Nøddeknækkeren og de fire kongeriger", bemærkes det hurtigt hvilken filmoplevelse, der er i vente. En fantasy-film, der lover eventyr og magi, spækket med flotte billeder og vidunder. Ydermere båret af skuespillere, der er publikumsfavoritter. Til sidst står det helt store navn: Disney. Nu er forventningerne afstemt, børnene glæder sig til at komme i biografen, og musen tjener sine penge. Lasse Hallström og Joe Johnstons seneste film er understregningen af, at Disney har en dygtig marketingafdeling. Bevidst om sit eksistensgrundlag, hvem filmen vil nå ud til, og hvordan et bestemt segment lokkes i biografen.

Vi følger Clara (Mackenzie Foy), der sørger over sin mors død. Juleaften får pigen overrakt et mystisk æg, der kun kan låses op med en bestemt nøgle. Med hjælp fra sin gudfar Drosselmeyer (Morgan Freeman) føres hun til en underlig parallelverden bestående af fire kongeriger, der er på randen af krig. Sammen med nyfundne venner må Clara forhindre krigen samt løse mysteriet om, hvad ægget indeholder.

Rammerne er sat for et magisk eventyr. Til trods for at det er en flot film, føles det aldrig som om, at man som publikum er vidne til en instruktørs vision. Løjerne kører på autopilot, hvor stort set alt, hvad der tilbydes, er set før.

Nøje kalkuleret, designet til blot at underholde i 99 minutter uden ridser i lakken. "Nøddeknækkeren og de fire kongeriger" er en sikker fornøjelse, der på ingen måde vil risikere at skuffe målgruppen, som i dette tilfælde må være børn i aldersgruppen 7-10 år. De loves et eventyr, og det får de. Tilsat en Mary Sue-hovedperson, som de kan identificere sig med.

Det er umuligt ikke at være kynisk, når en film som "Nøddeknækkeren og de fire kongeriger" er så åbenlys med sit ærinde og ser sig tilfreds med laveste fællesnævner. Disneys seneste er så harmløs og tilpasset den førnævnte demografi, at alle, der står udenfor målgruppen, intet får ud af oplevelsen. Man kan nærmest høre marketingafdelingen diktere filmens gang i baggrunden – at dét og dét skal inkluderes, fordi det kan de små godt lide. Men fair nok, hvis børnene bliver glade, er missionen fuldført og madroen sikret.

"Nøddeknækkeren og de fire kongeriger" er et udmærket eventyr, der bare vil underholde og sikre sig, at børnene har det sjovt. Fred være med det. De små er tilfredse, Disney får sine penge, og vi andre får fred i 99 minutter. Det skal der også være plads til. Jeg er bare glad, hvis filmens målgruppe er glade. Selvom jeg snildt kan fortælle godnathistorier, der er langt mere interessante end denne film.

Nøddeknækkeren og de fire kongeriger