Anmeldelse: Ocean's 8

Selvom der er langt imellem snapsene, fungerer enkelte øjeblikke ud i kreative indslag.

Tilbage i 00'erne udgav instruktøren Steven Sonderbergh "Oceans"-trilogien (der i sig selv er et remake af Rat Pack-filmen fra 1960), der handlede om Danny Ocean, hans bande af tyve og deres forskellige kup. Det resulterede i en række underholdende film, der ikke just var mesterværker – men var unægteligt sjove. Nu har serien fået et reboot, hvor George Clooney og kompagni er skiftet ud med kvinder. Og de otte kvinder har en plan.

Debbie Ocean (søster til Danny og spillet af Sandra Bullock) er efter fem år i brummen atter på fri fod. Her har hun brugt tiden på at planlægge sit livs største kup. Dette kræver et dedikeret hold med hver deres ekspertiser: Lou (Cate Blanchett), Constance (Awkwafina), Amita (Mindy Kaling), Tammy (Sarah Paulson), Nine Ball (Rihanna) og Rose (Helena Bonham Carter). Planen? At stjæle en 150 mio. dollar dyr halskæde fra Daphne Kluger (Anne Hathaway).

Præmissen for en heist-film og "standard" er netop nøgleordet for "Ocean's 8". Filmskabernes kup består i at underholde publikum i 110 minutter. Filmen sætter sig for tilfreds med denne simple plan, hvilket kun gør, at dens svagheder skråler endnu mere. Humoren er en blandet fornøjelse, hvor den ene halvdel er sjov og den anden forceret. Generelt er filmen aldrig så kæk som i Soderberghs oprindelige trilogi – hvilket også skyldes manglen på visuel kreativitet. Trilogien fra 00'erne havde sine øjeblikke med interessant cinematografi. Der blev leget med publikum, den bød på et energisk soundtrack, og karaktererne var lidt mere end blot deres profession. "Ocean's" anno 2018 har kun soundtracket.

Det hjælper heller ikke, at historien bag planen er kedelig. Udover at forfatterne har været på røverkup hos "Ocean's Eleven", så er der generelt en mangel på spænding. Aldrig er der er noget på spil, og alt forløber som planlagt. Det sjove ved at se en heist-film forløses ikke, fordi uden uforudsete komplikationer føles det som at køre på autopilot. I øvrigt med en film, der føles alt for lang.

Selvom der er langt imellem snapsene, fungerer enkelte øjeblikke ud i kreative indslag. Meget af dette skyldes skuespillet, hvor der hersker en stemning af morskab. Slænget har tydeligvis en fest, men det er især Bullock og Hathaway, der render med opmærksomheden. De får alt, hvad de kan, ud af deres tynde karakterer, hvilket efterlader et godt indtryk.

"Ocean's 8" er ikke en dårlig film, selvom det lyder sådan. Gen-genindspilningen tilbyder bare ikke noget, der ikke er set før, og det føles mere som en sommer-blockbuster på autopilot. Kuppet er alt for simpelt, og banden er overkvalificeret. Der er bestemt underholdning i vente, afhængigt af hvor lidt man kræver af sine film.

Ocean's 8