Anmeldelse: Operation Nordpolen – Tjep på sneeventyr

Animationsfilm er en sød kælketur for store og små børn.

Da Lille Per i "Far til fire i byen" ser, at det sner udenfor, løber han og Mig og Ole ud for at lege i det – for hvad er bedre end en god sneboldkamp? Der skal selvfølgelig formes den perfekte kugle, og det var altid en udfordring. Nogle gange blev snebolden for lille, andre gange for stor. Hvis den blev for længe i vanterne, kunne den smelte. En allegori, der sagtens kan beskrive den nye animationsfilm "Operation Nordpolen – Tjep på sneeventyr". En sjov tur i sneen, der smelter mod slutningen.

Polarræven Tjep har siden barndommen drømt om at blive én af de store top dogs, der bringer posten ud. Som ung arbejder han i postrummet hos den lokale kurer og møder hver dag de tre top dogs, som han stadig drømmer om at blive en del af. For at bevise, at han hører hjemme i toppen, tager Tjep ud med en mystisk pakke til en skjult fæstning. Her bliver han rodet ind i den skurkagtige Otto von Hvalros' planer.

"Operation Nordpolen – Tjep på sneeventyr" er en sød rutsjetur for både store og små børn. Den gør sig fra start umage med at opbygge sine karakterer på en sentimental og morsom facon. At historien udfolder sig stille og roligt er et plus. I forhold til andre animationsfilm rettet mod børn, såsom DreamWorks' "Madagascar"-film og "Over hækken", der kan virke mere hysteriske i deres udtryk, har eventyret på Nordpolen mere ro på. Også selvom sidste tredjedel ender en smule over the top.

Filmen har ikke haft det allerstørste budget, og den canadiske produktion kan ikke bryste sig af detaljeret animation som fra Pixar. Animationen minder i stil om den undervurderede "Sandheden om Rødhætte". Kantet og lidt uden for stregerne, men charmen er der stadig. Samtidig er historien sød og karaktererne fine nok til, at man har lyst til at følge dem. Flere af manuskriptforfatterne har været med inde over film som "Familien Bigfoot" og "Det store nøddekup", hvor familie og venskab ofte er typiske temaer, og det kan mærkes.

Dog er "Operation Nordpolen – Tjep på sneeventyr" ikke uden sine problemer. Da klimakset folder sig ud, ender herlighederne skizofrent. Filmen kan ikke finde fodfæste i, om den skal henvende sig til små eller større børn. Historien har op til lagt sig lige på stregen til, at alle kunne være med, men pludselig bryder et actionbrag løs mellem vores helte og skurkene. Der smelter snebolden og bliver for voldsom for de mindste børn. Det er synd, da det føles som om, at sidste del ikke hører sammen med de to første akter.

"Operation Nordpolen – Tjep på sneeventyr" er fin underholdning for både de små og større børn. Man skal dog være forberedt på, at slutningen kan være en smule skræmmende for de mindste. Det til trods er historien vedkommende og karaktererne charmerende. Selvom den animerede snebold smelter sammen i tredje akt, holder filmens 92 minutter sig kampklar til en underholdende sneboldkamp i biografmørket.

Operation Nordpolen – Tjep på sneeventyr