Anmeldelse: Outside the Wire (Netflix)

Marvel-stjernen Anthony "Falcon" Mackie får sit øjeblik som actionmand i "Outside the Wire", men han skulle nok have ventet på et bedre tilbud for en solo-superheltefilm.

Året er påbegyndt på ny, og kalenderen skriver 2021. Dette betyder også, at filmtavlen kan viskes ren, mens nye premierefilm ventes. Men desværre hersker coronavirussen fortsat, hvilket også betyder, at biograferne stadigvæk er ingenmandsland. Og når biografen ikke åbner dørene, holder nye kommende film sig også væk. Derfor er det heldigt, at vi efterhånden har alverdens streamingtjenester, der kan tilbyde os uendelig underholdning i alle genrer – til alle aldre. Streamingtjenesternes dominans betyder også, at vi får nye film direkte hjem i stuerne, og med biografernes nedlukning og udskudte premierer kan Netflix' sci-fi-actionfilm "Outside the Wire" med rette kaldes årets første storfilm. Men taget filmens kvaliteter i betragtning kan vi kun bede til, at året bliver bedre herfra.

Kalenderen skriver 2036, og amerikanske soldater er udstationeret i Østeuropa, hvor terrorister og frihedskæmpere kæmper for at skaffe kraftfulde atomvåben og potentielt verdensherredømme. I denne fremtid er teknologien yderst avanceret, og mennesker kæmper side om side med androider og dræberlystne robotter. Da den unge dronepilot Thomas er skyld i tab af menneskeliv under en mission, bliver han degraderet til at begive sig ud på en dødsensfarlig mission i samarbejde med androiden Leo. Her skal de to lokalisere et dommedagsapparat, inden det falder i hænderne på de forkerte – men mænd og maskiner viser sig at have forskellige agendaer.

"Outside the Wire" lægger dermed op til det helt store actionbrag, hvor maskiner, maskingevær, mænd og muskler krydser klinger på tværs. Filmen, som er instrueret af svenske Michael Håfström, følger da også sin action nogenlunde til dørs. Men for pokker hvor er det på uinspireret, kaloriefattig facon med en udførsel i actionscener, enhver direct-to-dvd actionbasker kan gøre bedre. Der er for meget grums i maskineriet på disse robotter, når de bades i grimt, gulligt skær og livløse replikker i en film, der nærmest insisterer på at være kedelig.

Det er tydeligt, at Netflix har fundet opskriften på kommende store actionfilm, men allerede nu føles modellen træg. Smid et trecifret millionbeløb i puljen, indsæt Marvel-stjerne i hovedrolle og hired gun i instruktørstolen, og smid så al den action, du kan, i hovedet på publikum uden større eftertanke. Thor, bedre kendt som Chris Hemsworth, fik sit forsøg sidste år med den noget bedre "Extraction", og Netflix har allerede skrevet kontrakt med Chris "Captain America" Evans til kommende film. Anthony Mackie havde klogeligt ventet på et tilbud ovre hos Marvel i en solofilm, han stadigvæk har til gode som Falcon. "Outside the Wire" kan i hvert fald ikke forløse Mackies talenter og vittige jeg.

Og hvordan er vores egen Pilou Asbæk, hvis danskerkortet lige skal spilles et øjeblik? Der skal ikke spildes meget spalteplads på altid solide Pilous indsats som kamphunden Victor, der kører sit eget spil i jagten på ultimativt herredømme. Ud fra skærmtid at bedømme kunne den kække københavner lige så vel være krediteret som runner såvel som stjerne overfor Anthony Mackie. Lige så hurtigt den oplagte skurk indtræder i billedet, lige så hurtigt forsvinder han.

Som årets første store produktion – uagtet om premieren hedder streaming eller biograf – havde vi fortjent et større festfyrværkeri, end hvad "Outside the Wire" tilbyder. En helt igennem middelmådig actionfilm, der hverken gør fra eller til, når den siger imponerende lidt om kunstig intelligens, fremtidens krige eller medmenneskelighed. En helt igennem standard actionfilm by the books.

Outside the Wire (Netflix)