Anmeldelse: QEDA

"QEDA" er mere "Stalker" og "The Road" end "Tilbage til fremtiden" og "Timecop".

Hvem ville have troet det. Ikke siden cyberpunk-kikset "Skyggen" for små 20 år tilbage og den anderledes vellykkede ungdomsserie "Crash" fra 1984 har science fiction ligefrem været en yndet genre i dansk film. I en nutid, hvor klimapolitik for alvor skaber overskrifterne, bør det måske ikke overraske, at dystopisk sci-fi endeligt har nået de nordiske farvande. Til gengæld overrasker den hæderkronede dokumentarist Max Kestner med "QEDA" som én af de mest ambitiøse og intelligente danske spillefilmsdebuter i nyere tid.

København i år 2095. Klimaet har kastet håndklædet i ringen, havene er steget, og naturligt ferskvand er forsvundet. Med andre ord står menneskeheden overfor sit endelige. I fremtiden er der dog også teknologiske fremskridt, der kan vende timeglasset – før det løber helt ud i sand. Sikkerhedschefen Fang Rung (Carsten Bjørnlund) har fået en opgave i al hemmelighed: at genoptage det forbudte QEDA-tidsrejseprogram, hvor vores helt gennem molekylær spaltning er blevet delt i to og kan sende sin ene halvdel, Gordon Thomas (også Carsten Bjørnlund), tilbage i tiden for at finde en løsning. Da Thomas sendes tilbage til København anno 2017, hvor forskeren Mona Lindkvist (Sofia Helin) muligvis lavede et videnskabeligt gennembrud, der kunne løse klimakatastrofen, forsvinder han pludseligt. I frygt for at historiens gang ændres radikalt pga. Thomas' tilstedeværelse i fortiden, tages drastiske midler i brug.

"QEDA" er mere "Stalker" og "The Road" end "Tilbage til fremtiden" og "Timecop". Morgendagens København er druknet i foruroligende klimakonsekvenser og ædt op af saltstorme. Nej, Kestner tegner ikke det neon-smukke glansbillede af byen, som ellers er varemærke i en håndfuld af veteranens dokumentarfilm. Til gengæld er poesien ikke glemt, omend temmelig dyster. Der kaldes på taknemmelighed over nuets mange muligheder, som underforstået råber op om miljøbevidsthed og øjeblikkelig handling.

Minimalistisk og symbolsk levnes vi ikke mange overforklaringer i "QEDA" – samtidig med at paradokserne ikke alene er tidslige, men også narrative spejlinger af hinanden. 87 minutters kompleksitet og dobbeltgængermotiver kræver, at tungen holdes lige i munden. Carsten Bjørnlunds voice over vækker en film noir'sk resonans, der i sig selv er et paradoks, eftersom en fortællerstemme, der læser op fra sin dagbog i en tidsrejsefilm, i sin natur er en foranderlig butterfly effect. Fremtiden omskrives i takt med fortidens ændringer – i takt med at Gordon Thomas simultant påvirker, hvad der sker i fremtid, ved at forblive i fortiden. Pointen er, at vi i nutiden skal tage ansvar for at genskrive vores egen historie, sådan at det ikke ender med verdens undergang om små 80 år.

Æstetisk har vi at gøre med et nybrud i dansk film med en mildest talt imponerende postapokalyptisk visuel side. Martin Madsen har VFX-tryllet hyggelige København om til et udpint helvede på Jorden, underbygget af Jonas Strucks atmosfæriske synth-score og allestedsnærværende Peter Albrechtsens eminente lydside. Til sammenligning synes nutidens grønne København til gengæld kedsommelig. Skønheden skal nemlig findes i refleksionen. I påskønnelsen af det ordinære. Af den verden, vi har, før det forsvinder – i spejlingen af den dystopi, vi har i vente. Hvis altså ikke vi når at omskrive en fortælling, vi i fremtiden kan være bekendt at fortælle vores børnebørn.

Tag ikke fejl af den højstemte voice over og dystre fremtidsvision – historien er enormt jordnær. Max Kestners spillefilmsdebut er et tankevækkende opråb om klimabevidsthed, som er umulig ikke at forholde sig til. Som første danske sci-fi-film i 20 år – og bedste siden den næsten 100 år gamle "Himmelskibet" – er "QEDA" en særdeles modig opvisning ud i kompleksitet og tidsparadokser, der sætter nutiden i relief.

Se Moovy TV's store særudsendelse om "QEDA":

QEDA

Kommentarer

QEDA

  • 0

    Hold da op!? Var ærlig talt meget skeptisk indstillet, men nu...

    Gasivodo16-11-17 03:04

  • ★★★0

    Flere aviser giver 3/6 og max 4/6. Måske skipper jeg bioturen over. Nu må vi se. 

    Babo16-11-17 12:38

  • ★★★★1

    Ja, QEDA er sgu en virkelig god film og et godt eksempel på, at man sagtens kan lave danske film, som har internationalt format.

    Bruno16-11-17 12:46

  • ★★★1

    Det er en film der vokser, og for mig for alvor viste sine kvaliteter ved gensyn - for den er ekstremt gennemarbejdet og detaljerig. De kun 87 minutter gør "QEDA" til en enormt kompakt oplevelse, som kræver eftertænksomhed for rigtigt at folde sig ud. Det ser jeg som en stor kvalitet i dette tilfælde. 

    Dolphinfriendly16-11-17 13:03

  • ★★★0

    Blændende anmeldlse, som jeg kun kan erklære mig totalt enig i - glæder mig til at gense den på det store lærred!

    The Insider16-11-17 13:57

  • ★★★1

    Har lyst til en tur i bio, så snupper den sgu alligevel i aften med en buddy. 

    Babo16-11-17 16:08

  • ★★★1

    En ok film. Intet stort. 'Det hele bliver for skitseagtigt' skrev Politiken. Det er jeg helt enig i. Tilføj dertil en påtrængende og overforklarende voice-over. Du milde skaber. Men altså, prisværdigt sci-fi forsøg på dansk grund. Den ser og lyder godt. Men der er intet nyt under solen og den finder aldrig helt sit fortællemæssige fodfæste. Den manglede også noget indre dramatik til at for alvor blive spændende. Med lidt god vilje, 6/10. 

    Jeg synes ikke den har noget til fælles med Stalker. Den forsøger mere at efterligne 12 Monkeys. 

    Babo16-11-17 23:09

  • ★★★3

    Jeg kunne ikke være mere uenig. :) Og jeg  synes iøvrigt heller ikke at Skotte forsøger at trænge synderligt meget ind i filmens betydningslag - fremfor at tage bl.a den nemmeste referenceramme og kalde den en “12 Monkeys”-kopi, (som jeg iøvrigt ser som en underholdende “La Jetée”-kopi, uden skyggen af samme poesi og filosofi, som også "QEDA" har).

    Som jeg skrev her tidligere på Facebook omkring sproget, som jeg ser som et helt bevidst greb: 

    “Jeg ser det som at voice over og dialog er en del af tidsparadokset. Voice overen er jo oplæsning i fremtiden fra den dagbog, der simultant skrives i fortiden og præger fortællingen i begge tidslige rum. Derfor fortælles og kommunikeres der højstemt/“oplæst”. Det gav i hvert fald ret god mening ud fra min fortolkning af den foranderlige narrativ, der pludseligt skrives om i slutningen og underbygger filmens tema.”

    Dolphinfriendly16-11-17 23:53

  • ★★★1

    Jeg synes den virkede som et stort dejavu, men historien er meget mangelfuld og virker halvfærdig. Det var min klare fornemmelse. Den poesi du omtaler, fandt jeg ikke tilstedeværende. Du må gerne få den, så beholder jeg 12 Monkeys ;)

    Mht voice over, den kan tjene et formål på flere punkter. Jeg synes blot ikke den var nødvendig og fandt den ret påtrængende og overforklarende. Lad os håbe en Final Cut fjerner den :)

    Babo17-11-17 07:31

  • ★★★2

    Jeg synes stadig, at du overser væsentlige pointer med filmens virkemidler. :) Idéen er nemlig, at handlingen er et vakuum af et déjà vu. Ligesom fortællerstemmen fortæller oplæsende ud fra en dagbog der både ér foregået og foregår i samme øjeblik, eftersom det er et tidsparadoks der skrives simultant som historien fortæller sig selv, så at sige - hvor fortællingen opsluger sig selv i butterfly effekten i slutningen.

    Jeg tror at det med fordel er en film, man bør se mindst to gange - nemlig fordi, der ikke som i typiske filmiske sci-fi narrativer gives kunstpauser til at vi som publikum ikke kan reflektere løbende.

    Dolphinfriendly17-11-17 09:31

  • ★★★1

    Pointe eller ej, det var irritationsmoment her og jeg så en anden eksekvering som mulighed. 

    Du har ret mht fordelen ved 2 gennemsyn. Jeg føler umiddelbart ikke denne film tåler flere. Jeg synes ikke der er mere at komme efter. 

    Babo17-11-17 12:26

  • ★★★1

    Fred være med det. :)

    Det bliver interessant at se hvor godt den klarer sig, om ikke andet. "QEDA" har fået mere opmærksomhed, end jeg turde håbe på.

    Dolphinfriendly17-11-17 12:34

  • ★★★0

    Fred være med det. :)

    Det bliver interessant at se hvor godt den klarer sig, om ikke andet. "QEDA" har fået mere opmærksomhed, end jeg turde håbe på.

    Vi var kun to i salen i går. 

    Babo17-11-17 15:55

  • ★★1

    Vi var kun to i salen i går. 

    Jeg må indrømme, at jeg også har lidt svært ved at se al den opmærksomhed, filmen angiveligt får. Udover her på Moovy har jeg ikke hørt en eneste bekendt tale om filmen.

    HonoDelLoce17-11-17 16:04

  • ★★★0

    Jeg må indrømme, at jeg også har lidt svært ved at se al den opmærksomhed, filmen angiveligt får. Udover her på Moovy har jeg ikke hørt en eneste bekendt tale om filmen.

    Måske fordi det er dansk og ikke mindst sci fi. Så er man mere tilgivende. Og så kan svenskerne frydes. 

    Babo17-11-17 17:00

  • ★★★1

    Jeg har læst adskillige interviews og set meget mere marketing (både online, viralt og i gadebilledet i Kbh) i denne uge, end jeg havde regnet med overhovedet ville komme ud.

    At så der ikke har været super meget marketing før premiereugen fra SF Studios side, kan man så mene om hvad man vil. Genrefilm er svært at sælge i DK, har jeg indtryk af, medmindre man virkeligt rammer en guldåre ud i eksponering af den ene eller anden mere eller mindre tilfældige grund.


    Dolphinfriendly17-11-17 17:08

  • 0

    Ifølge Foreningen af filmudlejere i Danmark solgte filmen sølle 1999 billetter fra torsdag til og med søndag.

    Michael Andersen23-11-17 01:13

  • ★★★0

    Det er sådan en skam. Trods alt bedre end "Shelley" og "Forældre" i billetsalg, som solgte helt ekstremt dårligt - til trods for at "Forældre" blev udråbt til én af sidste års bedste film - men alligevel. Gad vide hvad "Justice League" ligger på...

    Dolphinfriendly23-11-17 10:42

  • ★★★0

    I sær udsendelse tråden om QEDA, skrev jeg følgende, og det kan godt være det kun er mig der tænkte det her omkring filmen, og dens tiltrækning, indrømmet har ikke selv fået den set endnu, så det går ikke på selve filmens kvalitet, som jeg ikke kan udtale mig om endnu.

    Jeg tror det som personligt altid har gjort det her med genrefilm i Danmark svært for mig er man bare er opvokset med de amerikanske, så, så snart man høre Dansk i en stort opsat genrefilm så blir det tit svært og sluge pillen, Fortabte Sjæles Ø for mig ikke en videre god film, men det jeg mest sad og tænkte på var de snakkede dansk i den her (kinda Harry Potter Thinghy) og det tog mig hel ud af den. Så jeg er spændt på hvad jeg siger til QEDA, når jeg ser den i biffen, om det danske i den distrahere mig i en genre jeg nærmest er programmeret til og se som værende udenlandsk hele tiden.

    Men at jeg er fra Århus vil nok påvirke mig mere, da jeg er kendt med den by, Købehavn kender jeg kun løst og fast med de klassiske ting, og ikke så meget små gader og andet, hvor jeg tror Københavner, vil ku "more" sig lidt mere med og ku genkende ting der er hel forvandlet i deres by :)

    Elwood23-11-17 10:59

  • 0

    Gad vide hvad "Justice League" ligger på...

    Lidt over 35000.

    Michael Andersen23-11-17 12:53

  • ★★★0

    Lidt over 35000.

    Jeeebus... 

    Dolphinfriendly23-11-17 15:47

  • ★★★1

    Lidt over 35000.

    Er det egentlig ikke lidt uimponerende for den type film?

    Rasmus Drews23-11-17 16:33

  • ★★★0

    Er det egentlig ikke lidt uimponerende for den type film?

    Den har også skuffet i åbninhsweekenden i forhold til forventningerne. 

    Babo23-11-17 17:17

  • ★★★★0

    Jeeebus... 

    Du ville jo forarges, du søgte det:-D

    T. Nielsen23-11-17 17:51

  • ★★★0

    Du ville jo forarges, du søgte det:-D

    Can't help it! Særligt efter at jeg har set hvor ekstremt ringe den er. :D

    Dolphinfriendly23-11-17 19:09

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen