Anmeldelse: Ready or Not

Tempoet er højt, og personerne flyver til højre og venstre i højspændt sort komik.

Balancen mellem gyser- og komediegenren kan være en svær line at gå på. Nogle gange kan det kamme over og blive for fjollet, og andre gange bliver det for dystert og mørkt, så den humoristiske side helt forsvinder. Holdet bag "Ready or Not" udviser sans for at blande det gotiske gys sammen med morsomme indslag. Resultatet er en bizar blanding af Monty Python og "The Purge".

Grace skal giftes med Alex. Gommen er en del af familien Le Domas, et stort familieimperium, der producerer brætspil. Grace kan godt mærke, at hendes nye svigerfamilie ikke ser på hende med positive øjne, men Alex giver sin brud alt den positivitet, der skal til. Men bryllupsnatten bliver alt andet, end hvad vores heltinde havde troet. Traditionen tro skal det nyeste medlem i Le Domas-familien spille et spil med familien frem til solopgang. Det bliver en både hektisk og blodig nat for alle parter.

Når man sætter sig ned for at se en film som "Ready or Not", skal der huskes på, at det her ikke er andet end sjov og ballade. Lad være med at tage det alvorligt. Som med Alexandre Ajas "Crawl", der havde premiere for et par uger siden, ved "Ready or Not" også godt selv, at den ikke er andet end en omgang sort-humoristisk leg med publikum. Og hvilken leg, når blodet sprøjter, og kattens jagt efter musen i det store palæ udvikler sig på de helt rigtige punkter.

Referencer til andre horrorfilm flyder rundt omkring, mens humoren lurer lige under overfladen. Hele tiden bliver alarmeres vi om, at det hele bare er for sjov. Selvom flere scener er dramatiske og højspændte, afløses de hurtigt af en joke eller to, og det fungerer. Tempoet er højt, og personerne flyver til højre og venstre i højspændt grotesk sort komik. Blodigt og voldsomt, men realiseret med et glimt i øjet. "Monty Pythons flyvende cirkus" har ikke levet forgæves. Slutningen flipper totalt ud – med et klimaks, der enten får smidt publikum helt af eller efterlader dem med et kæmpe smil på læben.

Skuespillet er udmærket uden at være prangende. Aktørerne gør, hvad de skal og kan med deres karakterer. Nogle er bedre skrevet end andre. Henry Czerny overspiller totalt som familiens overhoved, men det fungerer i konteksten. Blandt andet i en scene, hvor han giver udtryk for sin afsky for sin søns valg, hvilket fortæller alt om hans karakter. Adam Brody har filmens bedst skrevne karakter og udviser godt spil. Ligesom han selv, er vi hele tiden usikre på, om han skal følge i familiens fodspor, eller om han skal gå en anden vej. Nuancerne er på plads og gør ham til en velfungerende figur. Filmens klart bedste præstation er Grace, som spilles af Samara Weaving. Hun dedikerer sig 100 procent til rollen og udviser overskud, som gør, at vi gerne ser hende komme helskindet igennem nattens blodige spøg og skæmt.

"Ready or Not" er en omgang sjov og ballade, som ikke skal tages for seriøst på visse punkter. Filmen leverer morsomme jokes, sort-humoristiske drab og et skuespillerhold, der er 100 procent med på legen. Samara Weaving spiller som heltinden Grace på alle tangenterne. Samtidig leverer filmen også en velopbygget mytologi, der underbygger universets bloddryppende suspense. Det er sjov og leg, så hvis man søger det, går man ikke fejl i byen med "Ready og Not". Uanset om du er ready or not – smut ind i mørket og giv dig hen til en særdeles veloplagt jagt på liv og død.

Ready or Not