Anmeldelse: Richard Jewell

Med "Richard Jewell" er Clint Eastwoods rustne stemme tilbage med den klarhed, der gjorde veteranen til en mesterinstruktør.

At Clint Eastwood stadig er et aktivt navn i Hollywood er imponerende i sig selv. Siden karrierens første markante rolle i westernserien "Rawhide" fra 50'erne og instruktørdebuten med "Mørkets melodi" i 1971 har Clinten haft en finger med i spillet på over 50 produktioner. I en alder af 90 år var de fleste gået på pension, og kvaliteten af den levende legendes film de seneste ti år kan diskuteres. Sidste års "Richard Jewell" skriver sig imidlertid på CV'et som én af mest nævneværdige film i årevis.

Mere eller mindre baseret på virkelige hændelser portrætteres den sikkerhedsvagt, der bærer filmens titel på sine skuldre. Richard Jewell (Paul Walter Hauser) tager sit job som vagt seriøst. Så seriøst, at den ivrige mand er blevet fyret en række steder for at tage arbejdet i lovens navn lige bogstaveligt nok og derfor ikke selv tages videre seriøst af sine kollegaer. Ihærdigheden viser sig imidlertid at betale sig en sommerdag i 1996. Da Jewell under en koncert under OL i Atlanta opdager en mistænkelig efterladt rygsæk proppet med en rørbombe og redder dagen, udråbes den ydmyge mand til helt. Jewell får ikke lov til at sole sig ret længe i sin nye popularitet. Snart har FBI under ledelse af agent Shaw (Jon Hamm) brug for en syndebuk, og så kører mediecirkusset ellers, ført an af sensationsjournalisten Kathy Scruggs (Olivia Wilde).

I bedste Clint Eastwood-stil fortælles seneste udspil langt fra det sensationssøgende eller højtragende. Til trods for fraværet af den bidende kynisme, der kendetegnede den aldrende instruktørs allerbedste film som "Unforgiven" og "Mystic River", spadserer Eastwoods film typisk i tilpas sindigt tempo og med en stoisk og livsklog ro. Rækken af mere eller mindre autentiske helteberetninger har siden Nelson Mandela-rugbydramaet "Invictus" optegnet en mere sentimental filmskaber end tidligere. "Richard Jewell" bevæger sig imellem de to perioder, der på den ene side hylder en vaskeægte amerikansk helt, mens medielandskabet får sig et slag over skinnebenet med stokken i en tid, hvor temaerne om fake news og konspirationer er højaktuelle.

Ærekære Richard Jewell blev som bekendt renset som værende uskyldig med hjælp fra sin advokat Watson Bryant – forrygende portrætteret af Sam Rockwell. Mod et mediehysteri, der synes skabt af egoisme, egne karrierehensyn og et utroværdigt system, skal Eastwoods perspektiv forstås ret. For Jewell er den misforståede helt og det nemme offer, som med sin kvabsede personlighed stemples som en særling af den slags, der tilfældigvis passer i profilen til soloterrorister i FBI's register. Skellet mellem de gode og onde er ikke meget anderledes end i de westerns, som Clint Eastwood som skuespiller typisk forbindes med. Dramatiske friheder er selvfølgeligheder i "baseret på"-film. Udvekslingen af information mellem Kathy Scruggs og en kilde reduceres til, at den notoriske journalist hopper i kanen for den gode historie, hvilket siden da er blevet kritiseret som værende usandt. At Scruggs var skruppelløs og havde sine metoder, herskede der ingen tvivl om. At fremstillingen nærmer sig karaktermord på den nu afdøde feltjournalist i en såkaldt autentisk beretning synes usympatisk og selvmodsigende i forhold til den virkelighed, som "Richard Jewell" søger at afdække troværdigt.

Alligevel er "Richard Jewell" håndværk uden den mindste rysten på hånden fra en filmskaber, der ved lige præcis, hvor mange patroner der er tilbage i revolveren. Bittersøde menneskeportrætter, underspillet humor og bidsk samfundskritik affyres fra den mildt rokkende gyngestol, men tag ikke fejl – der rammes plet ved næsten hvert skud. Selvom Clint Eastwood på sine gamle dage er forfaldet til martyr-helteberetninger, der grænser til Stars and Stripes-kvalme, er han stadig en gudsbenådet historiefortæller. Over hele linjen skaber den velspillede besætning, især stjerneskuddet Paul Walter Hauser i titelrollen og Kathy Bates som Jewells mor, den grad af troværdighed, som udgør det medrivende drama.

Når Clint Eastwood taler, lytter man. Og med "Richard Jewell" er den rustne stemme tilbage med den klarhed, der gjorde veteranen til en mesterinstruktør. At der fortsat forfaldes til heltefortælling med lidt for kreative dramatiske valg ud i omskrivning af persongalleriet for dramaets skyld synes til at leve med, når det er fortalt så håndværksmæssigt effektivt.

Richard Jewell