Anmeldelse: Rød

Krzysztof Kieslowski fylder meget i æteren for øjeblikket. Den polske art house-instruktør, bedst kendt for sin Tricolore-trilogi, er på det sidste blevet overraskende aktuel igen i København. "Dekalog" – Kieslowskis miniserie fra 1989, der genfortæller de ti bud på moderne vis – er fornylig blevet opført som teaterstykke på Betty Nansen Teatret med Bodil Jørgensen i en af hovedrollerne. Miniserien hjalp Kieslowski med at bryde igennem på den internationale scene, og sammen med Tricolore-trilogien er det ubestridt hans bedste værk.

Nu kan ét af hans største værker opleves eller genopleves på biograflærredet. Tredje film i Krzysztof Kieslowskis trilogi, der skildrer betydningen bag det franske flags farver, blå, hvid, rød – frihed, lighed og broderskab. "Rød" – altså broderskab – handler om den smukke, men ensomme model Valentine, spillet af Iréne Jacob, der ved et tilfælde stifter bekendtskab med den gamle og også ensomme mand Joseph Kern. Han er en pensioneret dommer, der har til hobby at udspionere sine naboer ved at aflytte deres telefonsamtaler. Forarget først og senere fascineret drages Valentine ind i den gamle dommers verden af hemmeligheder.

Det første, der fanger én ved "Rød", er dens stil. Visuelt føles det nærmest som en modereklame – sexet, stemningsfyldt og elegant. Takket været fotograf Piotr Sobocinski får filmen et drønlækkert look, der fascinerer fra start til slut.

Filmen blander sin livlige og teatralske stilistik med den langsomme og ordinære fortælling perfekt. Til tider føles det, som om Valentine er tæt på at forvilde sig ud i et thriller-plot, à la en Hitchcock-film – men så hiver filmen sig selv i kraven og forbliver forplantet i de socialrealistiske rammer.

"Rød" er klart den mest syret og tvetydige film i trilogien. Tilfældighederne er herrer i handlingsforløbet. Men der er bestemt intet tilfældigt over Kieslowskis og hans skrivemakker Krzysztof Piesiewicsz' manuskript. Det mærkes tydeligt, at Piesiewicsz er jurist, og at regelmæssigeheder og love spiller en stor rolle i filmen. Hvad end det er samfundets love, naturens love eller fysikkens love, bliver de alle sammen bøjet og leget med og spiller sig ind på det uforudsigelige plot. Den ene oplevelse sætter den næste i gang, og filmen udfolder sig i en smuk tråd af kausalitet for hovedpersonen Valentine.

"Rød" er en stemningsfyldt og knivskarpt fotograferet film, der leger med publikums følelser og forventninger. Den eksplosive stilistik bliver sat i smuk kontrast til det tålmodige og omgivende handlingsforløb. Den er dog ikke lige så rørende som "Blå" eller så morsom som "Hvid". Imidlertid er "Rød" en medrivende og flot fortælling uden at være så rammende som de to andre i trilogien. Ikke desto mindre er det bestemt en film, man ikke skal gå glip af på det store lærred.

Rød