Anmeldelse: Scary Stories to Tell in the Dark

"Scary Stories to Tell in the Dark" er en flad omgang og mangler simpelthen originalitet.

"Hun satte sig ned i bussen. Hun lagde mærke til, at hun var alene, bortset fra en mystisk skikkelse bagerst i bussen. Pludselig begyndte den mystiske mandsperson at gå imod hende." Sådan kunne en klassisk gyserhistorie starte, og når "Scary Stories to Tell in the Dark" fortælles, mærkes det tydeligt, at der er masser af inspiration til den slags historier. Desværre er filmen ikke specielt vellykket, og det er især på grund af ét vigtigt punkt: Uhyggen udebliver.

Under halloween jages Stella, Auggie og Chuck af en gruppe bøller ind i byens hjemsøgte hus. Inde i huset finder Stella en mystisk bog, tilsyneladende skrevet i blod af afdøde Sarah. Da bogen tages med hjem, forbandes vennerne, og uhyggelige skabninger manifesterer sig for at tage byens borgere til helvedes forgård. Men Stella & co. giver ikke op uden kamp.

R.L. Stine skrev i 90'erne bogserien "Gåsehud", der senere blev lavet til en vellykket teen-gyserserie. På samme tidspunkt skabte børnekanalen Nickelodeon "Are You Afraid of the Dark?", der var en pendant til "Gåsehud"-serien. Stine har højst sandsynligt kigget til sin inspirationskilde Alvin Schwartz. Schwartz skrev over en 10-årig periode tre bøger, udgivet samlet under titlen "Scary Stories to Tell in the Dark".

Inspirationskilderne fra Stine og Nickelodeon er tydelige. Samtidig føles "Scary Stories to Tell in the Dark" som et stort sammensurium af creepypastas – gyserhistorier fortalt på nettet som en digital form for vandrehistorier. Problemet i denne omgang er, at det fremstår som et billigt rip-off af Stephen Kings "It". Derudover er der så mange handlingstråde at holde styr på, at filmatiseringen nok ville have fungeret bedre som antologi-gyserfilm i stil med "V/H/S"- eller "The ABCs of Death"-filmserierne.

Instruktør André Øvredal, som tidligere har stået bag den originale "Troldjægeren" og stemningsfulde "The Autopsy of Jane Doe", har bestemt et godt øje for gysergenren. "Scary Stories to Tell in the Dark" er derimod en flad omgang – fuld af elementer, der er set tusind gange før og forløst bedre. Der mangler simpelthen originalitet, og hvorfor Guillermo del Toro har lagt navn (som producent) til dette projekt, må stå hen i det uvisse.

"Scary Stories to Tell in the Dark" er ikke original, ikke særlig spændende og heller ikke specielt uhyggelig. Der er nogle enkelte gode makeup-momenter her og der, men ikke nok til at gøre de uhyggelige historier til mere end en selvdød omgang sjusk. En tur på nettet for finde en bunke uhyggelige creepypastas kan bedre anbefales.

Scary Stories to Tell in the Dark