Anmeldelse: Second Act

Scenerne mellem Lopez og unge Vanessa Hudgens fungerer upåklageligt.

Ingredienserne i den klassiske tøsefilm er kærlighed, misforståelser og humor. "Second Act" vil gerne bruge alle tre dele, og der er bestemt nogle af dem, som er lige i øjet. Desværre er der også nogle episoder i filmen, som flyder over af klichéprægede elementer, og som ikke fungerer efter tanken. Samtidig mangler der drive i "Second Act", for at de alle fungerer optimalt – men for hvad den er, er det en sød tur i biografen.

Maya (Jennifer Lopez) har arbejdet i det samme supermarked i femten år og har midtvejskrise. Er det virkelig her, hun er nået til i sit liv? Men pludselig en dag vender det hele på en tallerken. Maya bliver tilbudt et job som konsulent for et stort firma, der producerer skønhedsprodukter. Endelig kan Maya vise, hvad hun kan i forretningslivet. Der er bare det problem, at alle hendes papirer og eksamensbeviser ikke er sande. Hvor lang tid kan vores hovedperson leve på en løgn, selvom hun faktisk er god til sit nye job?

Tre i én klassiske ingredienser i den klassiske tøsefilm: Vores charmerende kvindelige hovedperson bliver forelsket i en fyr, hun ikke kan få. Et problem skal løses, for at fyren til sidst indser, at vores kvindelige hovedperson er den rette for ham. Til sidst lever alle lykkeligt til deres dages ende. "Second Act" har også disse elementer, men vendt lidt på hovedet, hvilket faktisk gør den en smule forfriskende.

Mor og datter vil elske filmen, for hvad den er. En sød og rørende historie om, hvad man har, og hvad der gør ens liv til det, man har i dag. "Second Act" har intet nyt at byde på, selvom den er instrueret af habile Peter Segal. "Get Smart"-instruktøren har håndværksmæssige fine film under bæltet, hvor det her føles som bestillingsarbejde.

Intet adskiller "Second Act" fra enhver anden chick flick om og for kvinder. Dermed ikke sagt, at der ikke er charme og sødme. Klichéerne er på rad og række for at blive brugt, og de fungerer ikke altid lige godt, men især scenerne mellem Lopez og unge Vanessa Hudgens fungerer upåklageligt.

"Second Act" vil gerne have de tre vigtige elementer på plads, men lykkes ikke fuldt ud. Charmen hæver den over bunden. Jennifer Lopez og Vanessa Hudgens fungerer på deres egne præmisser. Og så er det skønt at se en veteran som Treat Williams give en lun præstation. Klichéerne står (som forventet) i kø, og instruktør Segal har intet nyt at tilføje genren. Bestillingen er kommet fra højeste sted, der er blevet lavet et produkt, og Segal er rykket videre.

Second Act