Anmeldelse: Slangens favntag

Forestil dig, at du er på kanotur. Men ikke på en af de stilfærdige danske åer, hvor heste og køer er det mest opsigtsvækkende, du får øje på. Nej, i stedet befinder du dig på den slangede Amazonflod i den sydamerikanske regnskov, og for hvert et hjørne, du runder, støder du enten på fremmede dyrearter eller ukendte stammefolk, der ikke er vant til kontakt med omverdenen. Det er det helt utrolige udgangspunkt for den colombianske film "Slangens favntag", der er baseret på virkelige hændelser. 

"Slangens favntag" består af to fortællinger. Vi følger skiftevis den tyske opdagelsesrejsende Theo i 1909 og den amerikanske botaniker Evan i 1940. Begge bliver guidet gennem regnskoven af shamanen Karamakate (som henholdsvis ung og gammel), og begge er på udkig efter den hellige Yakruna-plante, som efter sigende har helende kræfter. De tos hensigter er dog noget forskellige. Mens Theo, der er døende, leder efter planten i et desperat forsøg på at overleve, er Evans hensigter sværere at gennemskue. 

Ved første øjekast kan det virke noget overflødigt, at man skal overvære turen op ad den snoede flod hele to gange. Men fordi der er 31 år mellem de to ekspeditioner, er den anden rejse med til at give perspektiv. Her ser man både, hvor meget området har forandret sig, men også hvor lidt vesterlændingene har ændret sig. Sammenlignet med den indfødte befolkning fremstår de materialistiske og overfladiske. Selvom sympatien ligger hos den indfødte befolkning, er skildringen af de kontrastfyldte folkefærd dog ikke unuanceret. Snarere end at portrættere den hvide mand som en uhumsk djævel, ser man, hvordan det også er de indfødtes fascination af vestens teknologi, som er begyndelsen til enden for de primitive, idealistiske junglesamfund. 

Når Amazonas-regnskoven med sine mange farver og dyrearter er et sansebombardement uden lige, kan det virke underligt, at "Slangens favntag" er optaget i sort/hvid. Men fordi filmens billedside er designet til at ligne rejsefotografier fra starten af det 20. århundrede, føler man næsten, at man træder ind i fortiden. Det er en ret imponerende bedrift.

Med sin dvælende æstetik og sit eksotiske univers minder "Slangens favntag" ikke om nogen film, jeg har set før. Man kunne måske drage paralleller til "Dommedag nu" og "Aguirre, den gale erobrer", der ligeledes handler om næsten åndelige ekspeditioner. Eller måske Terrence Malicks "The New World", som også fokuserer på kontrasten mellem den indfødte befolkning og den hvide mand. Disse sammenligninger er dog en smule søgte, for Ciro Guerras film er mest af alt sin egen. 

"Slangens favntag" er en kunstnerisk film af den slags, man skal give tid til at suge til sig. Men det er også en oplevelse, der er ulig alt, hvad det danske biograflandskab ellers har at byde på. Den eksotiske verden, som Ciro Guerra giver et kig ind i, føles næsten mærkeligere, end hvad man ser i selv de mest syrede sci-fi-film. "Slangens favntag", der fik en Oscar-nominering for Bedste udenlandske film, er en unik oplevelse, du ikke må snyde dig selv for.

Slangens favntag

Kommentarer

Slangens favntag

  • ★★★★0

    Ser frem til den. Skal ses i aften. Ser ud til de oscar nominerede for bedste udenlandske film var stærkt. 

    Babo19-05-16 07:27

  • 0

    Ser frem til den. Skal ses i aften. Ser ud til de oscar nominerede for bedste udenlandske film var stærkt. 

    Ja, det er et ret fremragende felt. Endnu bedre end sidste års, synes jeg. Og hvor hovedkategorien, Bedste film, tit har ret ensartede film, er de fem nominerede film i kategorien Bedste udenlandske film vidt forskellige.


    Skriv endelig, hvad du synes om den. Er især spændt på, hvad du synes om slutningen. :)

    Morten Møller Bertelsen19-05-16 11:37

  • ★★★★0

    Skal jeg gøre. Er også spændt på sort/hvid billedet. Ikke så tit vi ser det længere. Håber at se alle i kategorien på et tidspunkt. 

    Og go' anmeldelse, i øvrigt. 

    Babo19-05-16 12:06

  • ★★★★0

    En helt unik oplevelse og en vildt ambitiøs film, der vækker eftertanke. Slutningen skal godt nok lige tygges en ekstra gang over, men jeg har en umiddelbar tanke om den, men for filan det er en god og kompromisløs film. Historien er ret omfattende og de monokrome billeder er ægte skønhed på det store lærred. 9/10

    Babo20-05-16 00:21

  • ★★★0

    Jeg glæder mig virkeligt til at se den - traileren lover også rigtigt godt.

    Dolphinfriendly20-05-16 18:09

  • 0

    En helt unik oplevelse og en vildt ambitiøs film, der vækker eftertanke. Slutningen skal godt nok lige tygges en ekstra gang over, men jeg har en umiddelbar tanke om den, men for filan det er en god og kompromisløs film. Historien er ret omfattende og de monokrome billeder er ægte skønhed på det store lærred. 9/10

    Fedt at høre, at du er begejstret! :)

    Med hensyn til slutningen var det mest det ret vilde stilistiske valg, jeg havde i tankerne. At man pludselig får lov at se farver - i hallucinationen - skaber en ret imponerende effekt, synes jeg. Den sekvens fik mig til at tænke på 2001 og Andrei Rublev.

    Morten Møller Bertelsen21-05-16 12:46

  • ★★★★0

    Ja, det minder om 2001 men filmen slutter brat derefter og hvor blev Karamakate af? Har han endelig tiltro til den hvide eller ej? Der er også lidt Dead Man over den. 

    Babo21-05-16 12:58

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen