Anmeldelse: Sneleoparden

"Sneleoparden" er en smuk og elskværdig hyldest til naturen.

Miljøet er der for alvor kommet fokus på det sidste årti. Heriblandt hvordan forureningen kan mindskes hvordan dyr kan behandles mere humant. Men også, hvordan mennesker langsomt overtager al natur. Der eksisterer dog stadig områder, som vi mennesker ikke har ødelagt endnu. Dette er ét af temaerne bag Marie Amiguet og Vincent Muniers unikke dokumentar, "Sneleoparden".

I et uberørt bjerglandskab i Tibet møder vi naturfotograf Vincent Munier, samt forfatter og eventyrer Sylvian Tesson. Langt væk fra civilisationen traver de rundt ofgbetragter naturen, men Munier tager billeder af områdets dyr. Håbet er at finde en sneleopard, som Munier har ledt efter siden 2011. Dét dokumenteres med Marie Amiguet bag kameraet, mens de undgår at forstyrre omgivelserne.

"Sneleoparden" har ingen decideret handling. Vi følger to mænd, der observerer naturen uden at forstyrre den. Mens de begge går og filosoferer over dyrelivet, hvordan mennesker ødelægger naturen og hvordan de mærker friheden ved at være langt væk fra det almindelige liv. Ikke just originale budskaber, men filmens tilgang til emnet føles alligevel frisk.

For det er en meditativ oplevelse med plads til at koble af og nyde bjerglandskabet. Hvilket man nemt kan, da "Sneleoparden" er lidt af en oplevelse. Det er helt utroligt, hvilke skud Amiguet og Munier har fået i kassen. Deres film er et sandt visuelt vidunder med mange flotte billeder af det tibetanske landskab, der afslører dyreliv kamuflere sig i omgivelserne – eller som lige akkurat kan anes i baggrunden. For selvom de to herrer og resten af dokumentarfilmholdet ikke vil forstyrre tilværelsen, bemærkes og overvåges de af forskellige dyrearter. Man føler sig til stede i Tibet.

Det visuelle er suppleret med et fantastisk score fra Warren Ellis og Nick Cave. Lydsiden bidrager ikke alene til den naturskønne æstetik, men også til emotionelle højdepunkter, hvor enkelte scener er direkte rørende. Især slutningen, der med simple midler formår at røre dem der ikke har et hjerte af sten.

2022 er kun lige startet, men "Sneleoparden" er alligevel en tidlig kandidat til listen over årets bedste film. En meditativ oplevelse, der flyver publikum direkte til Tibet for at berøres af det naturscenariet og det fantastiske dyrelive. Marie Amiguet og Vincent Munier fremtryller ren filmmagi.

Sneleoparden