Anmeldelse: Spionernes bro

Steven Spielberg er efterhånden ved at nærme sig de 70. Det kan mærkes. Forstå mig ret: Det er bestemt ikke, fordi den hæderkronede instruktør har mistet evnen til at lave film, men man kan godt fornemme, at "Lincoln" og nu "Spionernes bro" er instrueret af en aldrende filmskaber. Hvor Spielberg før var fandenivoldsk, er han nu i højere grad begyndt at praktisere en stil, der kan karakteriseres som tilbageholdende. Der er blevet skruet ned for tempoet og op for omhyggeligheden.

Den grundige stil passer godt til den kolde krig og spiongenren, hvor det tit er de små detaljer, som er de mest afgørende. Men bortset fra den ferme åbningsscene, hvor Spielberg – næsten uden brug af ord – introducerer den russiske spion Rudolf Abel (Mark Rylance), er der ikke meget spionfilm over "Spionernes bro". I stedet er det Abels rettergang og senere forsøget på at få ham udvekslet med en tilfangetaget amerikansk pilot, som er filmens fokus. Således er der aldrig tvivl om, hvorvidt Abel er skyldig. Det er givet fra starten. Det er nu heller ikke troen på Abels uskyld, der får advokaten James B. Donovan (Tom Hanks) til at forsvare den anklagede spion. Det er derimod hans indre patriot, som mener, at alle har ret til en retfærdig rettergang.

Med James B. Donovan har Spielberg skabt et glansbillede af en karakter, hvis største svaghed er, at han tilsidesætter sin egen sikkerhed for at gøre det rigtige. Det er med andre ord en rolle, der ligger lige til højrebenet for Tom Hanks, som knap nok behøver at spille skuespil. Mere nuanceret er Rylances russiske spion heldigvis. Han er underspillet, akavet og i det hele taget svær at gennemskue. Risikoen for døsstraf ser i hvert fald ikke ud til at gå ham på: "Er du bekymret?", spørger Donovan. "Ville det hjælpe?", svarer Abel køligt. Men selvom det kvikke svar kan tolkes som et udtryk for overlegenhed, er der ikke skyggen af hovmod at spore hos den russiske spion. Tværtimod.

Netop fordi Rudolf Abel er så interessant en figur, er det med blandede følelser, at fokusset skifter væk fra Abel og hans retssag. Det positive er, at filmen kommer væk fra retssalens forudsigelse omgivelser. For her går det meste af tiden med at se, hvor beundringsværdigt det er, at Donovan tør forsvare landets mest upopulære mand. I efterkrigstidens Berlin, hvor Donovan skal forhandle med både russerne og tyskerne for at få Abel udvekslet, fornemmer man, at der er mere på spil. Men selvom Spielberg ved at vise Berlinmurens opførelse får iscenesat den tyske hovedstad som et sted med kaos og konstant utryghed, så bliver Donovans besøg i Berlin aldrig rigtig nervepirrende. I stedet ender Donovans største problem med at blive den lille forkølelse, han får pådraget sig undervejs.

Spielberg har ganske vist styr på fortællingen, der bliver fulgt sikkert til dørs, men det er svært ikke at savne nerve og intensitet undervejs. Det virker næsten, som om Spielberg i sin iver efter at kæle for detaljerne har glemt alt om basal spændingsopbygning. Det bliver ikke bedre af, at plottet er så forudsigeligt, at man aldrig nogensinde er i tvivl om, hvor historien er på vej hen. At Coen-brødrene, der ellers er kendt for deres skævhed, har været inde over manuskriptet er slet ikke til at se.

Steven Spielberg laver sjældent film, der falder fuldstændig igennem. Det gør "Spionernes bro" trods alt heller ikke. Til det er filmens tekniske side, særligt Janusz Kamińskis kontrastfyldte billedside og Thomas Newmans subtile musik, for seværdig. Men hvor er det dog svært ikke at være skuffet over Spielbergs nyeste samarbejde med Tom Hanks. For når plottet er forudsigeligt, og hovedkarakteren er en kedeligt fejlfri patriot, så kræver det, at eksekveringen sidder lige i skabet. Og det gør den ikke. At Spielbergs koldkrigsdrama er mere hyggelig end spændende illustrerer desværre meget godt, hvor tam en fornøjelse "Spionernes bro" rent faktisk er.

Spionernes bro

Kommentarer

Spionernes bro

  • ★★1

    Puh ha, jeg er meget uenig.

    For mig er "Spionernes Bro" Spielbergs bedste siden "Saving Private Ryan". Jeg er helt vild med stemningen, historien, karaktererne, dialogen (sidste to dele skal Coen-brødrene nok have en god bid af æren for), og jeg var i det hele taget bare rigtig vild med filmen.

    Jeg smider 5/6 efter den.

    HonoDelLoce26-11-15 13:32

  • ★★★0

    Newman!

    Det er grund nok for mig og tage ind og se den, for dælen jeg er vild med den mand og hans musik :)

    Elwood26-11-15 18:20

  • ★★★★0

    Lyder som en Lincoln. Med andre ord en film jeg glæder mig til at se.

    Riqon26-11-15 18:57

  • ★★★1

    Jeg ser også frem til den. Det er en old School thriller med en Tom Hanks, der på mange måder er en slags James Stewart i den sympatiske frontfigur. 

    Babo26-11-15 19:34

  • ★★★★0

    Babo speaks wise words for a white man:-)

    T. Nielsen26-11-15 21:44

  • 0

    Spielberg+Tom Hanks+Coen= A Super Good Movie

    Kay27-11-15 16:40

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen