Den er noteret :)
Anmeldelse: Strange Darling
Intet er, som det ser ud til, i højintens retro-thriller.
Når vi ser en film, fortælles den traditionelt lineært. Vi har en start, en midte og slutning. Vi introduceres for vores hovedpersoner, problematikken opstilles, og et klimaks serveres. Andre gange kastes vi ud i utraditionelle strukturer. Vi starter i midten, går tilbage til begyndelsen, og slutningen leveres. Film noir-strømningen skabte skole med den type opbygning og blandt andre Quentin Tarantino benytter sig af i flæng. "Strange Darling" lager med narrativet som årets mest originale fortalte thriller, hvor intet er, hvad det ser ud til.
En kvinde (Willa Fitzgerald) er på flugt. Hun jages af en kæderygende mand, Dæmonen (Kyle Gallner), bag rattet på en lastbil. Hun søger sikkerhed hos et ældre ægtepar. Inden da har kvinden været på et motel med manden, hun jages af. Kvinden må forsvare sig selv, mens manden kommer tættere og tættere på med sit jagtgevær. Men hvad foregik der egentlig på motellet? Og hvad er der med det ældre ægtepar og deres store kummefryser?
"Strange Darling" er både utrolig stramt fortalt, samtidig med, at den med sin fortællestruktur vender op og ned på tid og rum. Den er en klar hyldest til de mørke rape and revenge-film fra 70'erne, hvor især "I Spit on Your Grave" er blevet en video nasties-klassiker. Præmissen er, at en kvinden udsættes for noget grumt og søger hævn. Det er et simpelt greb. Og det virker.
Som i film af Quentin Tarantino eller vores egen Lars von Trier er filmen opdelt i seks kapitler. Fortælleformen giver mindelser om den romantiske komedie "500 Days of Summer". Vi kastes ind i 3. kapitel, flyver tilbage til 1. kapitel og så frem til 4. kapital. Det skaber en rundtosset uforudsigelighed, hvor vi absolut ikke har nogen anelse om, hvor "Strange Darling" bevæger sig hen. Det er effektivt fortalt og giver en spændende fremdrift. Et spændende element bag kameraet er, at skuespiller Giovanni Ribisi er producer og fotograf. Det slipper Ribisi elegant fra med intens kameraføring og medrivende close-ups.
Instruktør JT Mollner, som også står bag manuskriptet, formidler en ekstremt spændende thriller. Samtidig har han også en bagtanke med, at vi skal diskutere nogle elementer bagefter. Vores hovedpersoner introduceres som Kvinden og Dæmonen. Især slutningen lægger op til en særdeles aktuel diskussion om kønsroller. Visse biografgængere vil nok regne filmens twists ud. Men det bliver aldrig kedeligt. Willa Fitzgerald er et spændende valg som vores kvindelige hovedperson. Hændelserne undervejs gør, at man kommer ind under huden på hendes komplekse karakter. Kyle Gallner, som vi for nyligt har set i de to "Smile"-film, er aldeles fremragende som Dæmonen. Vi ved aldrig, hvor man har den udtryksfulde skuespiller. Legenderne Ed Begley Jr. og Barbara Hershey har desværre ikke meget tid som det ældre ægtepar. Men de sætter et aftryk, der giver mindelser om David Lynchs surrealistiske "Eraserhead".
"Strange Darling" er en intens thriller, som vender op og ned på fortællingens opbygning. Dette samtidig med at instruktør JT Mollner har noget på hjertet om stereotyper og kønsroller. Man skal acceptere præmissen, som dog etableres hurtigt og medrivende. Giovanni Ribisi bag kameraet er et spændende bekendtskab og vores to hovedroller leverer to rigtig stærke præstationer i én af årets stærkeste thrillers.
"Strange Darling" har dansk biografpremiere 19. december.