Anmeldelse: The Call of the Wild

Flade og unuancerede karakterer samt en ekstremt tynd historie gør, at "The Call of the Wild" slet ikke er Harrison Fords format værdigt.

"The Call of the Wild", Jack Londons roman fra 1903, fik på dansk titlen "Når naturen kalder" og har adskillige filmatiseringer på bagen, hvor stjerner som Clark Gable og Charlton Heston har spillet hovedrollen. I Chris Sanders' nye filmatisering ses Harrison Ford i hovedrollen som John Thornton. Om Sanders' version adskiller sig fra forgængerne, ved jeg faktisk ikke. Uanset hvad, så håber jeg, at bogforlægget har mere på hjerte, end det er tilfældet med denne udgave, hvis få styrker er den evigt aktuelle morale og de til tider flotte naturbilleder.

Den tamme familiehund Buck lever et godt liv hos en familie i Californien, da den bliver kidnappet og efterfølgende solgt som slædehund til en postomdeler i Yukon, Canada. Dette bliver startskuddet til en lang række hæsblæsende eventyr, der blandt andet fører til et nært venskab med den ensomme John Thornton (Ford). Men Canadas vilde natur trækker i Bucks instinkter.

"The Call of the Wild" er endnu en familiefilm med en hund i hovedrollen. Desværre ikke en vellykket én af slagsen. Filmens totale mangel på nuancer er både kvalmende og cheesy. Balancen mellem at tale til børn og at tale ned til børn er hårfin. Chris Sanders' film placerer sig lige på grænsen, dog desværre hældende mod det sidste. I forsøget på at ramme børn og voksne ender den et vagt sted midtimellem. Handlingen igennem tages vi i hånden og mindes konstant om, hvad vi skal føle. Det sker til trods for, at det fra første billede er slået fast med syvtommersøm, hvilken slags film vi tager på udflugt med.

Harrison Ford, manden bag nogle af de mest ikoniske eventyrhelte i filmhistorien, må ellers siges at være i vante omgivelser og et oplagt valg. Desværre er der ikke nok sul på karakteren til, at Ford får en nævneværdig præstation ud af besværet. En historie med så meget fokus på sine hovedkarakterer – om så det er Buck eller John – er simpelthen nødt til at give dem noget at kæmpe for, hvilket aldrig sker. Dens flade og unuancerede karakterer samt en ekstremt tynd historie gør, at filmen slet ikke er Harrison Fords format værdigt.

Hvis relationen mellem Buck og John virkelig skal ramme publikums hjerter, kræver det troværdighed. Den troværdighed sættes gevaldigt på prøve i "The Call of the Wild" og dumper desværre med et brag. Der er så mange steder i filmen, hvor en rigtig hund – og ikke en computergenereret – ville have gjort underværker i forsøget på at gøre relationen mellem de to figurer både rørende, ægte og interessant. Og det er især her, at "The Call of the Wild" adskiller sig fra de utallige film, der er lavet med hunde i hovedrollen, som for eksempel "Lassie", "Trofast og hans venner" og "Turner & hund". Uanset hvad man måtte mene om disse film, har de det til fælles, at de har en elskelig hund i en bærende rolle. Dette kunne også have været tilfældet med "The Call of the Wild", men hold nu op, hvor ødelægger dårligt CGI meget. Når man i 2020 ikke magter at lave en realistisk udseende hund, så gør da i det mindste publikum den tjeneste at bruge en levende hund. Den irriterende brug af CGI er ikke kun et problem med Buck. Også filmens ellers smukke naturscener forstyrres af det ene animerede dyr efter det andet.

En film, der tager sig selv så seriøst, som det er tilfældet med "The Call of the Wild", er nødt til at være mere nuanceret, hvis den skal have sin berettigelse blandt sine mere charmerende konkurrenter. Såvel teknisk ud i CGI som i forhold til historien er her tale om en pladderromantisk fortælling fortalt på den mest kvalmende måde.

The Call of the Wild