Anmeldelse: The Darkest Minds (4K UHD)

"The Darkest Minds" kan bedst beskrives som en slags "Young Adult: The Greatest Hits".

Siden afslutningen på succesfulde young adult sci-fi-franchises som "The Hunger Games" og "The Maze Runner" har Hollywood ledt efter en værdig afløser. Det er åbenbart ikke helt nemt, for selvom oplægget til disse film alle er baseret på bøger, der minder unægteligt meget om hinanden, kræver det også kreative kræfter foran og bag kameraet, der kan løfte opgaven. "Den 5.bølge" havde Chloë Grace Moretz foran kameraet, men instruktøren J. Blakeson kan ikke skrue en sammenhængende film sammen, selv hvis hans liv afhang af det. "The Giver" var instrueret med sikker hånd af Philip Noyce, men hovedrollen Brenton Thwaites faldt fuldstændigt igennem.

I "The Darkest Minds" prøver man at hive nye talenter ind som brikker i et kæmpe modstridende puslespil. Manuskriptforfatteren Chad Hodge er bedst kendt for sit arbejde på tv-serier. Instruktøren Jennifer Yuh Nelson er bedst kendt for sit arbejde på "Kung Fu Panda"-fortsættelserne. Og hovedrollen Amandla Stenberg er bedst kendt for sin musik. Puslespillet er dømt uløseligt på forhånd.

I en ikke så fjern fremtid har en epidemi dræbt størstedelen af verdens børn. Dem, der overlevede, har nu fået en overnaturlig egenskab. Imens nogle må nøjes med abnorm høj intelligens, kan andre telekinese eller endda kontrollere elektricitet, ild eller andre menneskers tanker. De forskellige egenskaber er opdelt i farvekategorier, og Ruby (Amandla Stenberg) er orange – tankekontrol. Dette anses som en farlig egenskab, og da hun bliver sendt til et koncentrationslejrlignende område for at blive vurderet, står hun til at blive henrettet af netop denne årsag. En af lejrens læger, Cate (Mandy Moore), hjælper dog Ruby med at flygte, og snart møder hun en gruppe ligesindede teenagere at følges med i kampen om retfærdighed og overlevelse.

"The Darkest Minds" kan bedst beskrives som en slags "Young Adult: The Greatest Hits". Den besidder alle de kendte varemærker for subgenren. En utroværdig fremtid? Tjek. En intetanende Messiasfigur? Tjek. Tåkrummende sentimentalitet? Tjek. Hvert punkt i håndbogen bliver lynhurtigt krydset af, men på trods af at filmen følger en førhen nogenlunde velfungerende skabelon, går alting galt fra start til slut. Manuskriptet mangler fremdrift, instruktionen er rodet, og skuespillet er pinligt. "The Darkest Minds" ender som en fascinerende fiasko, som det er svært at vende blikket væk fra. Om man væmmes eller blot griner af pinlighederne, er resultatet det samme – det er ikke en film, man bare sådan glemmer, netop fordi hver en filmisk node klinger falsk.

Jennifer Yuh Nelson skulle nok have holdt sig til de animerede film. Hver en scene virker unaturligt lang, og der mangler ofte sammenhæng mellem dem. Effekterne ligner endda også noget, der hører hjemme i animationsfilm, og da "The Darkest Minds" går efter en melankolsk stemning, virker dette som et sært og alt for farverigt valg. Amandla Stenberg er som skuespillerinde fuldstændigt blottet for talent. Hver en følelse, hun forsøger at fremprovokere, kommer ud som karikeret og overdrevet sørgmodighed i hendes store dådyrøjne. Dette er et af filmens største problemer, da hun er med i næsten alle scener og hiver ellers nogenlunde etablerede skuespillerinder som Mandy Moore og Gwendoline Christie ned på et uhørt lavt niveau.

At skuespillet over hele linjen får en ellers 32 mio. dollars dyr produktion til at ligne en B-film, skyldes muligvis også manuskriptet. Udover at være uoriginal, rodet samt at mangle fremdrift og tempo består halvdelen af filmen af ren eksponering. Netop da alle kortene efterhånden er blevet spillet, slutter filmen med et oplæg til en efterfølger, vi forhåbentlig aldrig får at se.

Billede & Lyd

"The Darkest Minds" er skudt digitalt, og billedet på denne udgivelse er meget rent og klart. Udgivelsen indeholder både Blu-ray- og 4K UHD-udgaven, og der er en mærkbar forskel på de to. 4K UHD-udgaven er mere farverig og levende, hvilket bedst ses i de lyseste scener. De mørke scener kunne jeg ikke se den store forskel på, men på begge udgaver er det stadig ganske flot og detaljerigt med en god dybde. Atmos-lydsporet på 4K UHD-udgaven er der ikke en finger at sætte på. Masser af lydeffekter svæver ind og ud af samtlige højtalere, imens lydbalancen mellem effekter, musik og dialog er noget nær perfekt. Bassen sidder også lige i skabet, og lyduniverset nærmest tvinger dig til indlevelse i 2018's vel nok dårligste film. God fornøjelse!

Udover en slettet scene (der skulle nok have været en del flere) er der også 10 små featurettes, der hovedsageligt fokuserer på filmens forskellige karakterer, instruktøren samt en lille smule på arbejdet bag kameraet. Sammenlagt har disse en spilletid på en lille time, hvoraf halvdelen er dedikeret til en enkelt featurette om instruktøren. Dette er den eneste, der kommer lidt i dybden med materialet, og resten virker som overfladisk fyld og rygklapperi. Kommentarsporet med instruktøren og to af filmens producere er en anelse tørt omend til tider informativt. Der er en del stille øjeblikke, så det er svært at høre igennem fra start til slut uden enten at spole eller slumre lidt. Til slut er der et pinligt ringe gag reel samt den obligatoriske trailer og galleri.

The Darkest Minds (4K UHD)