Anmeldelse: The Devil All the Time (Netflix)

Potentialet er stort i Antonio Campos´ stjernespækkede Netflix-film "The Devil All the Time", der desværre aldrig når derud, hvor det gør allermest ondt.

"The Devil All the Time", der er baseret på Donald Ray Pollocks debutroman af samme navn, skildrer et lille amerikansk landsbysamfund, hvor troen på gud kommer før alt andet. Antonio Campos' filmatisering af romanen byder på nogle af Hollywoods hotteste yngre stjerner, der alle leverer toppræstationer i en film, som dog ikke får det optimale ud af sit potentiale.

I den lille by Knockemstiff i Ohio vokser den unge Arvin (Tom Holland) op. Hans opvækst er præget af en ekstremt religiøs far og en mor, der er død af kræft. Sammen med sin stedsøster, Charlotte (Eliza Scanlen), forsøger de to unge mennesker at få det bedste ud af tilværelsen, der præges af korrupte betjente, grusomme seriemordere og en ubehagelig præst.

Inden vi dykker ned i "The Devil All the Time", bør det slås fast, at byen Knockemstiff rent faktisk eksisterer. Det siger sig selv, at en opvækst i en by med dét navn ikke byder på lutter behagelige minder. Som handlingen opridser, får de unge mennesker i byen da heller ikke den bedste start på livet. Der lægges i ovnen til en både rørende og grum historie med potentiale til at komme derind i sjælen, hvor det gør allermest ondt. Desværre går filmen i selvsving efter en time, og i takt med de mange tematiske gentagelser falmer interessen for de ellers interessante hovedkarakterer.

Foruden den unge Arvins historie bydes på adskillige mindre relevante sidehistorier med tilhørende uinteressante karakterer. Heriblandt et seriemorderpar og den korrupte sherif Bodecker. Skal sidehistorier og karakterer som disse have en berettigelse, skal de være både spændende og afgørende for den overordnede historie, der i dette tilfælde er Arvins deroute ud i moralsk afsporethed. I dette tilfælde bruges de sammenflettede historietråde kun til at understrege, hvad filmen allerede slår fast efter det første kvarter. Nemlig at der findes onde mennesker i alle samfundets klasser.

Hovedårsagen til, at "The Devil All the Time" aldrig bliver rigtig spændende, er de manglende nuancer. Konstant mindes vi om de mange forfærdeligheder, der lurer i og omkring Knockemstiff. Moralen skæres ud i pap, som tales der til ti-årige. Og tales gør der, når en anonym fortællerstemme konstant agerer tør voice of god med en fortællermåde, der føles som en manusforfatter, som springer over, hvor gærdet er lavest. Selv karakterernes tanker formidles gennem fortællerstemmens ord. Alt dette fjerner seerens mulighed for at skabe sin egen historie. Det ville unægtelig klæde fortællingen, hvis lidt af dens 140 minutter viste ondskabens anden side. Antonio Campos formår dog trods alt at give historien konstant fremdrift.

Intentionerne er ikke til at tage fejl af. Skuespillet er eminent over hele linjen. Historien er grum og evig relevant. Potentialet er til stede, men Antonio Campos formår ikke at balancere sit materiale ordentligt. "The Devil All the Time" ender som en middelmådig film, der aldrig rigtig sætter det aftryk, der er hensigten.

The Devil All the Time (Netflix)

Kommentarer

The Devil All the Time (Netflix)

    Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen