Anmeldelse: The Favourite

"The Favourite" er dybt foruroligende og serveres spiseligt med en tyk, ironisk facade.

Hvordan defineres sort komedie? På den ene side er der klassisk komedie, hvor man i løbet af filmen ler og smiler og bagefter fortsætter med tilværelsen. Med den sorte komedie er vi i den anden boldgade. Grinene er der, men der er mere bag. Vi efterlades med en klump i halsen og tanker i baghovedet. Instruktør Yorgos Lanthimos har kørt rundt i genren ad flere omgange – i "The Favourite" flyver grækeren ud over kanten og leverer et surrealistisk mesterværk.

England i det tidlige 18. århundrede. Den neurotiske dronning Anne (Olivia Colman) aner ikke, hvordan man skal lede et land eller leve som en dronning. Hendes højrehånd, Lady Sarah (Rachel Weisz), hjælper med hård hånd og sørger for, at Anne lever op til ansvaret. En dag ankommer Sarahs kusine, den fattige Abigail (Emma Stone), til slottet for at blive ansat som tjenestepige. Anne betages af Abigail, der bliver dronningens venstrehånd. Under den pæne facade lurer en stærk rivalisering mellem de to kusiner, hvor de beskidte kort bliver smidt på bordet for at få Annes påskønnelse.

Yorgos Lanthimos slog igennem med "Dogtooth", der blandt andet modtog en Oscar-nominering. Både i den og senere engelsksprogede film som "The Lobster" og "The Killing of a Sacred Deer" har Lanthimos gået linen ud og leveret fortællinger, der er groteske, mørke og surrealistiske med et mystisk strejf af humor.

Lanthimos har sin helt egen stil, og den sorte humor hører klart hjemme i hans historier. "The Favourite" skal ses mere i stilmæssig forlængelse af "The Lobster" end af "Dogtooth", men elementerne fra alle hans film er at finde i seneste bud på stammen. Vi griner af noget forfærdeligt, fordi vi distancerer os fra det frygtelige, der sker på lærredet. "The Favourite" er i bund og grund en tragedie om en dronning, der er i dyb depression – og om rivaliseringen mellem to kusiner, der hader hinanden. Hvorfor skulle det være morsomt? Fordi det bliver så grotesk og vanvittigt fremstillet, at vi ikke kan andet end at le.

Den egentlige grund til, hvorfor man fanges af historien, er fordi komikken er dybt foruroligende og tragisk. Ikke sagt, at man ikke kan blive opslugt af let komik, men den sorte komedie har en bredere pensel at male med og skærer et dybere indtryk. "The Favourite" er dybt foruroligende og serveres spiseligt med en tyk, ironisk facade. Skuespillet er fejlfrit over hele pladen. Olivia Colman er Oscar-værdig som dronning Anne. Rachel Weisz og Emma Stone spiller røven ud af bukserne som to helvedesunger, der vil gøre alt for deres dronnings gunst. Lanthimos fortæller med et visuelt flair, der giver mindelser om Stanley Kubricks "Barry Lyndon" med  opfindsomt samt unikt kamera- og lysarbejde.

"The Favourite" spiller på alle tangenter. Yorgos Lanthimos' seneste film er en oplevelse, man ikke må snyde sig selv for. Sort absurdkomik og tragisk drama går op i en højere helhed, krydret med fremragende præstationer fra de kvindelige skuespillere i trekantsdramaet. Men husk at det er ikke kun sjov og ballade – hvilket også er det, der gør én af årets Oscar-favoritter så unik.

The Favourite