Anmeldelse: The Hurricane Heist

"The Hurricane Heist" vil gerne være katastrofe-, kup- og actionfilm samlet i én. Desværre lykkes ingen af delene.

Naturen kan være faretruende, og på film er der blevet leveret nogle underholdende, men knap så intelligente film over de sidste årtier. "Twister" blæste os omkuld. "The Day After Tomorrow" gav hagl så store som snebolde og flodbølger på højde med Empire State Building. Sidste år pjattede "Geostorm" rundt i overdrevne orkaner og endnu større tornadoer. Instruktør Rob Cohen leverer nu den næste katastrofefilm, hvor der vindblæses en smule "Fast & Furious" indover. En franchise, han selv startede i 2001.

De to brødre Will og Breeze mister som drenge deres far i en stor orkan. Som voksne er de splittet for alle vinde og har valgt forskellige mål i deres kurs på livets vej. Brødrene bringes sammen, da en gruppe tyve stjæler 600 millioner dollars i Alabama. Rødderne bliver rodet ind i tyveriet og må nu sammen med betjenten Casey gøre, hvad de kan for at stoppe tyvene. Ingen af de involverede har dog regnet med, at en orkan nærmer sig med voldsom hast og ødelægger alt på sin vej.

I 1998 instruerede vores landsmand Mikael Salomon action-thrilleren "Hard Rain" med Christian Slater og Morgan Freeman. Filmen omhandler et tyveri af en pengetransport under et kæmpe regnvejr, hvor det ikke er til at stole på nogen – heller ikke politiet. "The Hurricane Heist" minder om Salomons film på mange punkter. En-endimensionelle karakterer, plot-twists, der kan ses på lang afstand, og en tynd historie, der ikke tager sig selv alt for seriøst. Salomons film var ikke specielt god, men den var mere underholdende end Cohens er.

Det største problem her er, at filmen ikke er særligt spændende. Vi har set det hele før – og bedre. Instruktør Rob Cohen har ikke haft nok tiltro til historien i sig selv, så den tredje del af filmen bliver en kopi af "Fast & Furious" – bare med lastbiler. Orkanen er acceptabelt lavet, men udførelsen bliver aldrig troværdig.

Cohen fokuserer på at give sit persongalleri kant, de er bare ikke særligt godt skrevet. Skuespillerne prøver desperat, men ingen brænder igennem. De er kedelige, tomme personligheder, der ikke er interessante at følge. Ikke at det altid er nødvendigt i actionfilm, at der er velskrevne personer, men det skal være nogle, som vi har interesse for og holder med. Sådan forholder det sig ikke i "The Hurricane Heist". Heltene er gode og ærlige, og skurkene er onde og mørke. De forbliver i stedet trivielle og anonyme. Ren kopivare, masser af klichéer og ikke synderligt underholdende udført. Man fristes til kalde resultatet for en katastrofal film.

"The Hurricane Heist" vil gerne være katastrofe-, kup- og actionfilm samlet i én. Desværre lykkes ingen af delene. Orkanen er utroværdig, kuppet er langtrukkent fortalt, action-scenerne er set før og ikke mindst set bedre lavet. Historien tages ikke alvorligt. Filmen burde derfor have været en action-komedie frem for at sætte sig imellem for mange stole. I stedet er det endt med en kedelig omgang rabalder, der mangler spænding og en god historie. Tømmermændene skal nok blive plejet, mens sandsynligheden for, at de bliver endnu værre, også forekommer.

The Hurricane Heist