Anmeldelse: The Invisible Man

At sælge Leigh Whannells udgave som værende en H.G. Wells-filmatisering er en hån imod alt, hvad den legendariske forfatter er kendt for.

Den legendariske forfatter H.G. Wells udgav i 1897 sci-fi/horror-romanen "The Invisible Man" – om en videnskabsmand, der opfinder et stof, som gør ham usynlig. I 1933 kom første filmatisering af Wells' roman, og den film er sidenhen blevet en udødelig klassiker i filmhistorien. Nu har instruktør Leigh Whannell forsøgt at gøre kunsten efter. Desværre er titlen det eneste, Whannell har formået at bibeholde fra originalhistorien.

Cecilia (Elisabeth Moss) er flygtet i skjul fra sin voldelige ægtefælle, videnskabsmanden Adrian. Efter et par uger får Cecilia en meddelelse om, at Adrian har taget sit eget liv og efterladt fem millioner dollars til hende. Cecilia får dog hurtigt en fornemmelse af, at ikke alt er, som det burde være – og at Adrian måske slet ikke er død.

At "The Invisible Man" anno 2020 ikke ender som en total katastrofe er der kun Elisabeth Moss at takke for. Hendes konstante frygt og paranoia, der er historiens eneste drivkraft, gør filmen interessant. En stærkt spillende Moss er desværre ikke nok til at rette op på filmens fuldstændigt hjælpeløse manuskript, der ikke på noget tidspunkt fokuserer på den problematik, som unægteligt må være til stede i en historie med et tema som dette: Nemlig hvad usynlighed gør ved ens personlighed. Var der lagt lidt arbejde i at etablere et reelt forhold mellem Cecilia og Adrian – som trods alt er mand og kone – derved givet Adrian en antydning af menneskelige træk, ville filmen i det mindste have haft et interessant udgangspunkt.

Whannells version forsøger at lege med balancen mellem det psykologiske og det fysiske. Desværre bliver sidstnævnte brugt så klichéfyldt, at det umuligt kan overraske eller forskrække nogen i 2020. Flere af hændelserne, som Cecilia får skylden for, er ofte overdrevne, urealistiske (selv inden for filmens præmis) og til tider dumme. Alt sammen noget, der desværre er med til at ødelægge Moss' til tider raffinerede skuespil, og det understreger dermed Whannells manglende evner som manuskriptforfatter og instruktør.

"The Invisible Man" kan måske bedst sammenlignes med Paul Verhoevens udskældte, men i mine øjne ret vellykkede "Hollow Man" fra 2000. En film, der ikke engang bryster sig af at være en filmatisering eller fortolkning af Wells' roman. Selv i denne sammenligning falder "The Invisible Man" totalt igennem, og filmen er på ingen af de væsentligste parametre tilnærmelsesvis så interessant. Hverken hvad angår persongalleriet, visuelle effekter eller det psykologiske aspekt. Tre aspekter, der alle er afsindigt vigtige, hvis en film som denne ikke skal glemmes, når lyset tændes i biografen.

Med sin totalt overfladiske historie, flade karakterer og manglende morale ender Whannells "The Invisible Man" som en ligegyldig sci-fi-thriller af den slags, der produceres på samlebånd nu om dage. At sælge Leigh Whannells udgave som værende en Wells-filmatisering er en hån imod alt, hvad den legendariske forfatter er kendt for.

The Invisible Man

Kommentarer

The Invisible Man

  • ★★★★★0

    Billede 3
    Kampen om den sidste Donut med Chokolade krymmel tog lidt overhånd på settet

    Billede 4

    John Cena spiller sit livs rolle overfor Elisabeth Moss i scenen her.

    Elwood29-02-20 19:10

  • ★★★★★0

    "The Invisible Man" får overordnet set - trods det at den også får noget kritik - en væsentligt bedre karakter hos de amerikanske anmeldere, som jeg følger på YouTube, så jeg vil nu gerne give denne udgave en chance.

    Desuden er jeg også ret vild med Elisabeth Moss, som virkelig har været suveræn i alt, hvad jeg har set med hende - lige fra "Mad Men" og "Top of the Lake" - og også her ser ud til at levere en medrivende præstation.

    Og så minder præmissen i den nye udgave her mig også om en fremragende og creepy film som "The Entity", så det er yderligere et plus.

    NightHawk29-02-20 19:24

  • 0

    De fleste danske anmeldere er heller ikke meget værd og her tænker jeg ikke så meget om hvad de mener om en given film eller serie, men i stedet for kunsten i at skrive interessante og indbydende anmeldelser på en velargumenterende måde, der giver mig lyst til at læse dem. Sproget har i dette tilfælde selvfølgelig også noget at sige, men ikke alt. Dansk er ikke ligefrem et af de smukkeste sprog. I det hele taget synes jeg ikke kulturdækningen er særlig interessant i Danmark, men det er en anden diskussion. 

    Whispering Horse29-02-20 22:57

  • ★★★★★0

    Jeg synes heller ikke den var så god.

    Ja, jeg har næsten set den hele (= traileren). 

    Lars! 1-03-20 21:32

  • ★★★★★★0

    Stegelman kaldte den en “ret fremragende film”. 

    T. Nielsen 1-03-20 21:43

  • ★★★★★0

    I thought #TheInvisibleMan was tremendous! Every step of the way, I was more & more impressed. Loved what caused invisibility but the reinvention of the story was a so damn smart across the boards. Give awards to #ElisabethMoss now for what’s largely a one woman show. Go see it!

    - Kevin Smith

    Lars! 2-03-20 21:04

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen