Anmeldelse: The Model

Når man tænker på modelbranchen, forbinder de fleste udenforstående folk det nok med urealistiske kvindelige skønhedsidealer, der lovpriser overdrevet tynde kroppe. Fordomme, som for størstedelen udspringer og forstærkes af mediebilledets talrige skandaler om anoreksiramte modellers usunde livsstil. Forestillingen om, at modens åleslanke modeller skulle være medvirkende til, at unge får et forvrænget billede af en normal kvindekrop, har afgjort potentiale til en moralsk udfordrende filmfortælling. Desværre giver det indblik, vi får af modelverdenen i "The Model", ikke mere indsigt end et afsnit af "Danmarks næste Topmodel".

Historien er simpel. Den danske teenagepige Emma (Maria Palm) rejser til Byernes by Paris for at slå igennem som fotomodel og må hurtigt sande, at karrierevalget kræver hård hud. Det er først, da hun forelsker sig og indleder et forhold med den ældre, succesfulde modefotograf Shane White (Ed Skrein), at der for alvor begynder at åbnes døre for den håbefulde skønhed. Snart kan drømmen om at ende på forsiden af de største modemagasiner blive en realitet - men vejen dertil er ikke uden sin pris.

Det er Mads Matthiessens anden gang i instruktørstolen. Debuten fik han i 2012 med "10 timer til Paradis", der var en videreudvikling af den forrygende kortfilm "Dennis". I "The Model" sonderer instruktøren samme, velkendte terræn. Ligesom hos bodybuilderen Dennis er Emmas identitet fast knyttet an til sin krop og udseende og får som følge heraf svært ved at skelne mellem de fjerne relationers hurtige bekræftelse og den dybfølte, ægte kærlighed.

Af en film, der udgiver sig for at udforske uopnåelige skønhedsidealer og identitet, falder disse emner påfaldende meget i baggrunden. I en tid med forøget fokus på billedindtryk og selviscenesættelse har sociale medier gjort det muligt for unges identitetsdannelse at eksperimentere i den virtuelle verden. En overfladisk virkelighed, hvor vores værd er til at måle og veje. Disse samtidsrelevante emner ligger tydeligvis Mads Matthiessen på sinde, omend historien aldrig stikker synderligt dybt.

Der er bestemt gode idéer spredt omkring i "The Model". Som da Emma til et middagsselskab med Shanes venner erklærer sig enig i påstanden om, at fotomodeller giver unge piger mere selvtillid. Det havde pyntet på helheden, hvis sådanne kontroversielle stridsspørgsmål om modebranchens etiske og moralske ansvar var blevet prioriteret højere. Af uransagelige årsager disker Matthiessen i stedet op med en klichéfyldt miljøskildring sovset ind i stereotyper og letkøbte tomgangskonflikter. Ud af det blå indføres der i filmens veletablerede realistiske verden dybt umotiverede plot-twists, som tonemæssigt hører bedre hjemme i det danske makværk "Rich Kids".

Selvom de billed- og lydmæssige kvaliteter rager op over mængden af danske film, hjælper det ikke på, at "The Model" føles som et uforløst projekt. Det utroværdige plot har slet og ret for travlt til at følge sine egne temaer til dørs. Havde real life-topmodel Maria Palm formået at bringe sin empatiforladte karakter til live, kunne "The Model" muligvis være gået an. Forhåbentlig er der mere at komme efter i Nicolas Winding Refns kommende femi-horror "The Neon Demon", der ligeledes sætter modelverdenen under lup.

The Model