Anmeldelse: The Prom (Netflix)

Fest og farver flyder i Ryan Murphys stjernespækkede Netflix-film, men musicalen er hverken musikalsk eller spændende.

300 millioner dollars. Ti projekter: Fire tv-shows, tre spillefilm og tre dokumentarer. Én mand: Ryan Murphy. Kongen af Netflix sidder godt og grundigt placeret med bagdelen på tronen, efter han alene i 2020 har budt på populære serier såsom "Hollywood", "Ratched" og "The Politician". Som så mange andre serieskabere sidder Ryan Murphy ikke i instruktørstolen på de forskellige kreationer. Den stafetstang giver han videre. Men sit sidste Netflix-projekt i år står han selv for. Og forståeligt nok, for "The Prom" er en nymoderne musical med Hollywood-darlings som Meryl Streep, Nicole Kidman og James Corden.

Den homoseksuelle Emma Nolan er blevet bandlyst fra afgangsballet på sin high school af den snæversynede leder af forældrerådet, Mrs. Greene. En gruppe afdankede Broadway-stjerner ser snittet til at booste deres brand og ræser mod den lille by i Indiana. De ser nemlig Emmas situation som den rette progressive sag, der kan få internettet til at elske dem. Emma selv har derimod ikke nødvendigvis lyst til at være uretfærdighedens ansigt.

I Ryan Murphys spæde år som high school-elev var han præsident for Meryl Streep-fanklubben på sin skole. Dette må være den eneste gyldige årsag til, at netop hun er castet i rollen som den fallerede musicalstjerne Dee Dee Allen. Væk er den seriøse, mesterlige skuespillerinde, som Streep er kendt for at være. Fred være med det – alle kan have brug for et skift af kulisser. Men det, der dukker op på skærmen, er en karikeret skuespilpræstation af en allerede karikeret karakter, og resultatet er lige til "bommerter"-sektionen i årets blå bog. Dee Dee Allen viser sig aldrig som en virkelig karakter, end ikke i denne kunstige musical-verden.

På sin vis er Meryl Streep heldig, eftersom samtlige andre stjerner har tænkt, at hun ikke skulle være utroværdig alene. Nicole Kidman har muligvis aldrig været mere malplaceret som i rollen som den stordrikkende backup-sanger Angie Dickinson. Heldigvis får hun vistnok kun en enkelt sang at ødelægge. Til gengæld står James Corden nærmest for størstedelen af de mestendels intetsigende sange, men faktisk er der enkelte emotionelle scener, som talkshow-værten slipper fornuftigt fra. De sikreste performers er klart Jo Ellen Pellman, som spiller Emma, og Andrew Rannells, der tidligere har spillet den forkuede mormon Elder Price i "The Book of Mormon".

Sangene er dog blot halvdelen af musicalgenrens tiltrækningsfaktor. Den anden halvdel må siges at være den storslåede scenografi og den knivskarpe koreografi. Begge elementer slipper Ryan Murphy fantastisk fra. Som instruktør har manden et enestående øje for pragtfulde farver og sublimt kameraarbejde. Desværre er den tilhørende historie så progressivt forudsigelig, at al spændingen stort set er gået kold, inden punchen til ballet er blevet spiket.

"The Prom" er i filmens helhed lige så dvasket og udkørt som dens udmattede besætning af Broadway-stjerner. I det mindste forsøger Ryan Murphy og co. at sige noget vigtigt i diversitetens navn, men resultatet er et påtaget, overraskende stereotypisk take på mangfoldighed. Musicals berører ofte det unuancerede melodrama, og lige så gør "The Prom". Men selvom det her afgangsbal er i den gode sags navn, gør du måske klogest i at rive invitationen itu.

The Prom (Netflix)