Anmeldelse: The Square

Claes Bang brillerer som første danske skuespiller med en hovedrolle i en guldpalmevinder.

For andet år i træk vandt en ikke-fransk film med politiske toner guldpalmerne i Cannes. Noget er ved at ske med den traditionsrige filmfestival i sydens sol – nøjagtig som i vores nordiske samfund med den udvikling og udfordring, som indvandring medfører, heriblandt Sverige. Netop vores naboer over sundet tog årets guldpalmer med samfundsdramaet "The Square" som blandt andet berører dette emne. Og dét gør den på sin helt egen og ekstremt originale, halvspøjse måde.

Claes Bang spiller Christian, der er leder på et moderne kunstmuseum. Den danske kurator får en dag på åben gade stjålet telefon og pung i en hændelse, der sætter gang i tanker og spørgsmål om hans ellers så progressive verdenssyn. Samtidig skal han lige ved siden af formå at håndtere åbningen af den store dyre installation "The Square", og som kunstnerisk leder skal han nemlig finde den helt rigtige måde at lancere den nye udstilling på museet i Stockholm.

Få kan nok huske ham, da han for en del år tilbage spillede politimanden, der var kæreste med Anna Pihl. Det er selvfølgelig Claes Bang, der nu er blevet ældre, har fået længere hår på hovedet og er tilbage i en stor rolle. Og Bang brillerer som første danske skuespiller med en hovedrolle i en guldpalmevinder. Bang er som skabt til rollen, som han eminent udfører med ro og skråsikkerhed. Flot af en skuespiller, der ellers ikke ses i store filmroller og har været rolleløs længe.

Bang spiller blandt andet overfor halvtørre, flirtende Elisabeth Moss ("The Handmaids Tale") i en spøjs birolle, hvor hun bor med en kunstner-chimpanse. Det behårede dyr dukker op i flere afskygninger. "The Square" rummer én af den nyere filmhistories uden tvivl vildeste og mest fandenivoldske dyriske scener – uden dyr. Motion-capture stuntmanden Terry Notary (kendt bl.a. for "Kong: Skull Island" og "Planet of the Apes"-trilogien) chokerer, forbavser og imponerer os på én og samme tid med sin fysiske optræden, der understreger det gennemgående tema om det dyriske såvel som det menneskelige i os – der ligger pænt gemt væk bag overflade. Bag det moderne samfund, vi lever i og udvikler sammen. Hvad end vi er rige, fattige eller tiggende romaer. Centralt er de menneskelige konsekvenser, vores moralske valg kan have. "The Square" er derfor et skarpt snap shot af den tid, vi lever i. I sidste ende er filmen i sig selv som det kunstværk, Christian fortæller om, som stærkt satirisk og samfundspolitisk værk.

Visse film er hurtig glemt og væk igen. Andre formår at sætte sig fast, give stof til eftertanke, påvirke os og blive hængende længe efter. Sådan en film er "The Square". Ruben Östlunds flersprogede guldpalmevinder er med to danskere og en håndfuld internationale Hollywood-navne en opvisning i stilistiske centrerede billeder. Den svenske instruktørs unikke stil fastholder Christian i centrum af fortællingen, men tager os alligevel ud på et portræt af, hvad der sker omkring karaktererne – ved kun at lade os høre det. En stil, man kan finde irriterende og hade eller sjov og elske. Jeg gør alligevel det sidste.

"The Square" er som at stå midt på markedspladsen og kigge ud, måbende, undrende og betragtende på begivenheder og skabninger omkring os. Budskabet fra Östlund er ikke til at overse og misforstå. Det understreges flere gange som med selve kunstværket "The Square". At vi alle er lige og har et fælles ansvar for hinanden. Og dét understreger Ruben Östlund mesterligt.

Se Moovy TV til "The Square"-galla med Cannes-vindere:

The Square