Anmeldelse: Titane

En unik sammensmeltning af køn, body horror, seksualitet og bilsex går op i en højere enhed, når Guldpalme-vinderen "Titane" viser sig som et mesterværk.

Rygtet siger, at juryformand Francis Ford Coppola ved Cannes-filmfestivalen i 1996 var yderst frastødt af David Cronenbergs kontroversielle "Crash". Filmen, hvori mennesker, sex og biluheld forenes. Det udløste imidlertid Juryens Specialpris, fordi formanden ikke gik med til at hædre Cronenbergs særegne værk med den ultimative hæder, Guldpalmen. Heldigvis for Julia Ducournau sad Coppola ikke i juryen tidligere på året, da franskmandens kun anden film løb med Den Gyldne Palme. Og med rette - for "Titane" er en unik sammensmeltning af køn, body horror, seksualitet og bilsex, som går op i en højere enhed.

Du skal helst vide så lidt som muligt, og "Titane" er knapt til at forklare. Men det forløber cirka sådan her: Pigen Alexia kvæstes brutalt i en bilulykke, hvorefter en tinplade indopereres i hendes hjerne. Som voksen begår hun sig som seriemorder, der sender hende på flugt gennem landet. Motorolie løber også sporadisk ud mellem benene, mens maven vokser, for er det virkelig biler Alexia dyrker elskov med om natten? I den anden ende af fortællingen står den fortabte brandmand Vincent, der ovenpå tabet af sin søn mest af alt bruger tid på gråd og hårdtpumpende steroide-træning, der skal gøre op med følelserne. Er du stadig med?

Det er ikke uden grund franske "Titane" har skabt masser af omtale siden sommersensationen i Cannes. Forventningerne til Julia Ducournaus opfølger til skæve "Raw" har været store. For det er ikke hver dag, at en instruktør debuterer med en kannibalistisk coming-of-age fortælling. "Titane" virker som den naturlige forlængelse. Nok er lysten til menneskekød væk, men det er stadigvæk kroppen, forbudte lyster og ultravold, der ligger Ducournau på sinde. Men det handler ikke kun om chok og billige medieoverskrifter om bilsex. Den 37-årige instruktør har meget mere på sinde. Derfor virker hver en scene lige så vel på metaforisk plan, når vold og sex udfordrer familierelationer, flydende køn, kropsfiksering og selvskade.

Filmhistorien skorter ikke på dansefilm og "Titane" er ej heller den næste i rækken. Men filmen indebærer godt fire dansescener, den ene mere forunderlig og fantastisk end den anden, der kollektivt er nøglen til at forstå galskaben. Sammen demonstrerer de rytmiske påfund Ducournaus subtile (de)konstruktion af hvad vi kender som krop og køn. Bombastisk åbnes med twerkende kvinder og rå feminin seksualitet, som derefter punkteres, når kvindens rolle skifter fra begæret objekt til selvtægtsudøvende subjekt. I ophedet dans mellem mand og søn crasher en homoerotisk maskulinitet, og så er der årets striptease, der tager så tykt pis på the male gaze, at selv Laura Mulvey må bøje sig i støvet.

Debutanten Agathe Rousselle brillerer i rollen som Alexia. Hendes androgyne udseende bruges som en aktiv del af narrativet. Den type, hvor du aldrig kan gætte hvad næste scene fører til. I anden halvdel træder veteranen Vincent Lindon ind som hårdtpumpet kontrast til Alexia. Samspillet mellem dem er tæt på fænomenalt. Især Lindon må få den anerkendelse, som fire solide årtier i branchen har gjort ham sig fortjent til.

Med kun sin anden spillefilm beviser "Titane", at Julia Ducournau er Frankrigs næste store film auteur. Inspirationerne fra kolleger og film-feministiske ikoner, såsom mestrene Claire Denis og Céline Sciamma er ikke til at tage fejl af. Men med sit personlige twist af kropslige rædsler, der bør gøre Cronenberg stolt, og en særlig sensibilitet, der gør tabubelagt vold mod andre og sig selv særligt rørende, har Ducournau skabt noget fuldstændig unikt.

Titane

Kommentarer

Titane

  • ★★★★0

    Satme godt. Glæder mig

    Babo11-11-21 06:02

  • 2

    Jeg kunne nu egentlig meget godt lide filmen, men... jeg kan alligevel ikke lade være med at tænke at denne film er en body horror film som andre før den, der ved et uheld er røget over i festival-kategorien og nu - som en anden Kongens nye klæder - bliver betragtet og analyseret som et vildt mesterværk fordi denne genre er uvant for anmelderkorpset. Så meget dybde synes jeg nu ikke den havde. Det virker mere som om den efterlader nogle tomrum, som folk så kan fylde ud med deres egne betragtninger - og det er der ikke noget galt i. Jeg kan bare hverken se hvorfor nogle ville finde filmen særlig blodig, ultravoldelig, eksperimenterende, grænseoverskridende eller forstyrrende. I mine øjne dypper den kun lige tæerne i det, men måske er det netop dét den gør godt - at dosere dette i de rette afstemte mængder. 

    Sichlau11-11-21 09:00

  • ★★★★★1

    Jeg tror ikke, at body horror er en subgenre, som anmelderkorpset ikke kender til. Alle de anmeldere jeg kender, har skam stiftet bekendtskab med genren mange gange før.

    David Lund11-11-21 09:07

  • ★★★1

    I mine øjne dypper den kun lige tæerne i det, men måske er det netop dét den gør godt - at dosere dette i de rette afstemte mængder. 

    Jeg har det helt på samme måde. Og ikke fordi, at der ikke er andre film som gør det, som "Titane" gør - jeg synes endda andre er langt skarpere tematisk og mere opsigtsvækkende. Men den skriver sig ind i en aktuel og interessant debat ud i kønsidentitet, hvilken den gør godt – så et eller andet sted synes jeg, at den har den rette finger på pulsen.

    Dolphinfriendly11-11-21 12:10

  • ★★3

    Jeg kan bare hverken se hvorfor nogle ville finde filmen særlig blodig, ultravoldelig, eksperimenterende, grænseoverskridende eller forstyrrende.

    .. skrevet en film, der handler om bilsex, metalkroppe, seriemorder, en bogstavelig dekonstruktion af menneskets korpus og homoerotisk, steroide-injicerende mænd. Det er jo by default et oxymoron.

    Det er jo helt fint man har set hundrede film, som er vildere end Titane, men fordi X film gør noget behøver det vel ikke tage fra Y film. Men hvis man vitterligt ikke kan se, hvorfor nogle vil finde Titane værende nogle af de skrevne ting, så må man leve i en sekluderet omgangskreds, hvor A Serbian Film er det vi hygger med til fredagsslikken. :) 

    Mikkel Abel11-11-21 11:56

  • ★★★★1

    For mig er det aldrig et spørgsmål om at finde noget ‘vildere’, som det er at værdsætte god eksekvering. Hvad der er grænseoverskridende afhænger af det enkelte der beskuer. Jeg synes filmen ligner et friskt pust, så glæder mig til at se den. 

    Babo11-11-21 12:51

  • 0

    .. skrevet en film, der handler om bilsex, metalkroppe, seriemorder, en bogstavelig dekonstruktion af menneskets korpus og homoerotisk, steroide-injicerende mænd. Det er jo by default et oxymoron.

    Det er jo helt fint man har set hundrede film, som er vildere end Titane, men fordi X film gør noget behøver det vel ikke tage fra Y film. Men hvis man vitterligt ikke kan se, hvorfor nogle vil finde Titane værende nogle af de skrevne ting, så må man leve i en sekluderet omgangskreds, hvor A Serbian Film er det vi hygger med til fredagsslikken. :) 

    Jeg kan ikke helt følge din tankegang omkring oxymoron, hvilke to begreber modsiger hinanden?

    Jeg husker ikke noget blodigt fra filmen som står ud og som jeg ikke har set før i talrige mainstream film. Heller ikke volden er noget særligt at skrive hjem om og som ikke er set før og langt vildere. Måske filmen eksperimenterer lidt, men 'særlig eksperimenterende'? I mangel af bedre ville jeg hellere kalde den original. Den ting der sker føles original, men på sin vis er det ikke mere eksperimenterende end fx

    Rosemary's Baby

    Om filmen føles særlig grænseoverskridende og forstyrrende er selvfølgelig op til den enkelte, men så kan man putte samme prædikat på en film som "I love you Phillip Morris" fordi Jim Carrey har sex med en anden mand, da dette vil virke grænseoverskridende og forstyrrende på nogle. 

    Sichlau11-11-21 13:09

  • ★★1

    Jeg kan ikke helt følge din tankegang omkring oxymoron, hvilke to begreber modsiger hinanden?

    De ting jeg skriver filmen indeholder bør tematisk og visuelt by default høre under "grænseoverskridende, eksperimenterende, blodigt". 

    Desværre kan jeg ikke rigtig se pointen i at skille filmen af og sige "Jeg har set en blodigere film". "Jeg har set en vildere film". "Jeg har set en film, der siger andet og bedre om køn". "Jeg har set en mere grænseoverskridende film". Det har har jeg også. :) men samlet set har jeg aldrig set en film, der ligner Titane (med undtagelse af Crash, omend noget helt andet). Men hvis du har en liste af film, der gør alt hvad Titane gør, og bedre, vil jeg gerne se! 

    Mikkel Abel11-11-21 13:41

  • 0

    Jeg kender ikke så meget til denne genre, men den lyder ganske spændende og interessant. Så må da give den en chance.
    Men tænker, om resultat af de der one night stands må resultere i små "Biler"?   :)

    Ronni Pedersen11-11-21 14:33

  • ★★★★0

    Men hvis du har en liste af film, der gør alt hvad Titane gør, og bedre, vil jeg gerne se! 

    Jeg lytter også gerne. Jeg har set en håndfuld body horror, men så mange fantastiske findes vel heller ikke. Senest Possessor, men den har også ting som er set før. 

    Babo11-11-21 16:40

  • ★★★★★0

    Jeg lytter også gerne. Jeg har set en håndfuld body horror, men så mange fantastiske findes vel heller ikke. Senest Possessor, men den har også ting som er set før. 

    Den så jeg tidligere i dag! Den er fed!

    David Lund11-11-21 17:42

  • 0

    De ting jeg skriver filmen indeholder bør tematisk og visuelt by default høre under "grænseoverskridende, eksperimenterende, blodigt". 

    Okay... det er ikke helt sådan ordet fungerer. 

    Desværre kan jeg ikke rigtig se pointen i at skille filmen ad og sige "Jeg har set en blodigere film". "Jeg har set en vildere film". "Jeg har set en film, der siger andet og bedre om køn". "Jeg har set en mere grænseoverskridende film". Det har har jeg også. :) men samlet set har jeg aldrig set en film, der ligner Titane (med undtagelse af Crash, omend noget helt andet). Men hvis du har en liste af film, der gør alt hvad Titane gør, og bedre, vil jeg gerne se! 

    Det synes jeg da ellers er ret relevant ift. en anmeldelse. Jeg pådutter ikke at det er noget du har sagt - overhovedet - eller at det skal afgøre om hvorvidt en film er god eller dårlig. Men når en film bl.a. fremhæves for disse kvaliteter - og andre film med lignende kvaliteter ikke indtager anmeldernes sejrsskammel, så er det vel ikke uden betydning at drage paralleller for at forstå hvorfor det fungerer bedre her, hvis det da gør det. 

    De ting som filmen gør anderledes, fylder efter min mening så marginal en del af filmen, at de andre elementer i højere grad bør veje langt mere i bedømmelsen. Hun har sex med bilen én gang i filmen og det er omgærdet af mystik. Der flyder olie ud som blod flere gange i løbet af filmen, og vi ser en baby med metalrygrad i de døende sekunder af filmen. Resten af filmens omdrejningspunkt er primært at hun flygter fra politiet fordi hun slår folk ihjel. Jeg har ikke behov for at se mere af det andet, det er faktisk perfekt afstemt som det er. Men det betyder også bare at hvis man ser bort fra disse ellers meget originale idéer et øjeblik, så slår resten af filmen måske ikke ligefrem fødderne væk under en - eller mig i hvert fald. Men det kan jo være jeg bare har set flere film om seriemordere :P

    Sichlau11-11-21 18:26

  • ★★★★0

    Den så jeg tidligere i dag! Den er fed!

    Jeg er virkelig vild med den :)

    Babo11-11-21 18:41

  • ★★★1

    Kan klart anbefales. Dog ærgerligt at den (i hvert fald i Jylland) kun går i små sale. Vi sad kun 4 personer i en sal med plads til 29.

    Og to af dem var en mor med hendes ca. 12-årige søn. What? Det må godt nok have været en akavet oplevelse for både mor og søn.

    S. Rico12-11-21 12:54

  • 0

    Øv, men den er jo fransk....den lød ellers interessant nok...

    Kan ikke udstå det franske sprog...

    Den eneste franske film jeg var godt underholdt af var JCVD, ellers holder jeg mig langt væk.

    Ryder66612-11-21 13:06

  • 1

    Øv, men den er jo fransk....den lød ellers interessant nok...

    Kan ikke udstå det franske sprog...

    Den eneste franske film jeg var godt underholdt af var JCVD, ellers holder jeg mig langt væk.

    Det lyder både ekstremt og fjollet at afskrive et helt sprog, men det står dig self frit for. Titane er dog båret mere af billeder end dialog, så måske du burde give den en chance alligevel.

    Jeg er stadig ved at finde ud af, hvad jeg egentlig synes om filmen. Undervejs var jeg både irriteret og betaget. Lidt poppet sagt, så kunne den godt være en slags "Irreversible" for en ny generation, uden dog på nogen måde at ramme samme kvalmende og mesterlige niveau. På sind vis unik, men ikke grænseoverskridende, hvis man allerde har mæsket sig i rigelige mængder bodyhorror, torture porn og aparte film i al amindelighed.

    ZimaBlue12-11-21 14:59

  • 0

    Det lyder både ekstremt og fjollet at afskrive et helt sprog, men det står dig self frit for. Titane er dog båret mere af billeder end dialog, så måske du burde give den en chance alligevel.

    Jeg er stadig ved at finde ud af, hvad jeg egentlig synes om filmen. Undervejs var jeg både irriteret og betaget. Lidt poppet sagt, så kunne den godt være en slags "Irreversible" for en ny generation, uden dog på nogen måde at ramme samme kvalmende og mesterlige niveau. På sind vis unik, men ikke grænseoverskridende, hvis man allerde har mæsket sig i rigelige mængder bodyhorror, torture porn og aparte film i al amindelighed.

    Har set både irreversible og hadet.

    Da jeg var på højskole, og var på filmholdet, så vi hadet.

    Min ven introducerede mig for irreversible, men ingen af filmene sagde mig noget. Kun være man skulle prøve Titane, hvis billederne siger mere end selve dialogen.

    Bliver dog aldrig frankofil....men skulle jeg f.eks vælge mellem fransk og tysk, bliver det fransk. Har forresten også set Inglorious Basterds, som også var meget fransk. Den så jeg ovenikøbet i biografen, så ikke alle film, hvor det franske sprog indgår, afskrives, men en stor del gør.

    Ryder66612-11-21 15:13

  • 0

    Har set både irreversible og hadet.

    Da jeg var på højskole, og var på filmholdet, så vi hadet, min ven introducerede mig for irreversible, men ingen af filmene sagde mig noget. Kun være man skulle prøve Titame, hvis billederne siger mere end selve dialogen.

    Bliver dog aldrig frankofil....men skulle jeg f.eks vælge mellem fransk og tysk, bliver det fransk. Har forresten også set Inglorious Basterds, som også var meget fransk. Den så jeg ovenikøbet i biografen, så ikke alle film afskrives, men en stor del gør.

    Lang tid siden jeg har set Inglorious, så kan faktisk ikke huske hvor meget der snakkes af det ene og det andet. Men både fransk og tysk er dog fantastiske sprog at lytte til i min verden - også selvom jeg forstår det ene dårligere end det andet. 

    ZimaBlue12-11-21 15:23

  • 0

    Lang tid siden jeg har set Inglorious, så kan faktisk ikke huske hvor meget der snakkes af det ene og det andet. Men både fransk og tysk er dog fantastiske sprog at lytte til i min verden - også selvom jeg forstår det ene dårligere end det andet. 

    Okay, smag og behag er heldigvis vidt forskellig.

    Synes at det franske sprog virker noget nasal, hvorimod det tyske virker noget striks. Eller hvordan man nu skal forklare det.

    Gi'r det mening?

    Ryder66612-11-21 15:34

  • ★★★★0

    Satme en fed film. Vender tilbage lidt senere. 

    Babo12-11-21 16:00

  • 0

    Okay, smag og behag er heldigvis vidt forskellig.

    Synes at det franske sprog virker noget nasal, hvorimod det tyske virker noget striks. Eller hvordan man nu skal forklare det.

    Gi'r det mening?

    Med tysk gør det uden tvivl - og det er også en stor del af charmen. Og så at alt kan lyde som en fetisch. Fransk synes jeg bare lyder cool, hvis jeg skal koge det ned til sin essens. Og det synes franskmænd vist også selv ;)

    ZimaBlue12-11-21 16:45

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen