Anmeldelse: Transformers: Rise of the Beasts

Seneste "Transformers"-kapitel bliver aldrig mere end endnu et sammenstød mellem gode og onde robotter.

Da det blev annonceret at Michael Bay trak sig som instruktør fra "Transformers"-franchisen, blev der formentlig ikke udgødet mange tårer fra kritikerne verden over. Bays blockbusters har alle dage været for popcorn-publikummet. Siden "Transformers: The Last Knight" fra 2017 har sagaen om de bil-muterende krigsrobotter fra det ydre rum taget en mindre u-vending. Spin off’en "Bumblebee" (2019) overraskede positivt som vellykket ungdomsfilm, og en ny retning blev sat af Hasbro, selskabet bag "Transformers"-legetøjet, samt blandt andet "G.I. Joe"-filmatiseringen, "Snake Eyes", der har kastet en række tegneserier af sig. Heriblandt crossover mellem de to universer. "Transformers: Rise of the Beasts" forener legetøj og tegneserier, og slipper ikke helt skidt fra det.

"Transformers: Rise of the Beasts" foregår i 1994, hvor vi følger de to arkæologer, Noah (Anthony Ramos) og Elena (Dominique Fishback), der pludseligt trækkes ind i den ældgamle konflikt mellem Autobots og Decepticons. En endnu ældre krig mellem andre robotter, mellem de såkaldte Maximals og Terrorcons, viser sig dog at være årsagen til, at universet – herunder Jorden – er foruroligende tæt på at blive smadret til atomer.

"Transformers"-film uden at verdenen er ved at gå under er lige så sjældent som "Star Wars"-film uden alskens variabler af Dødsstjerner. Om den ene franchise de sidste ti år har budt på bedre film i hovedserierne end den anden kan diskuteres, om man vil det eller ej. Dog er det forfriskende at begge universer flekser med spin off-musklerne. Det klæder især "Transformers" at køre i andre retninger. Også selvom "Transformers: Rise of the Beasts" ikke lever op til "Bumblebee".

Kickstarten på en ny retning af legetøjs-transformeret-til-actionfilm-sagaen er ikke til at tage fejl af. Afsættet er "Beast Wars", en populær del af "Transformers"-universet. Især i Japan qua en række tegnefilm, der har henrykt børneværelser siden de glade 80’ere, og senere animationsfilmserie i 90’erne. Indrømmet, jeg kender ikke frygteligt meget til spin off-serien. Og selvom "Transformers: Rise of the Beasts" jokker sømmet i bund til noget nyt, føles meget alligevel påfaldende meget som Michael Bays første fem filmatiseringer.

Og dog. Der er naturligvis plads til CGI-blær og til tider dybt imponerede actionsekvenser, der ikke på samme måde som Michael Bay stresser med cirka en milliard kameraindstillinger og ét væk af eksplosioner. Steven Caple Jr. bestræber sig på at fortælle en historie. Den 35-årige instruktør slog igennem med "Creed II", og har derfor sjippet mellem drama og action tidligere. Caple Jr. er dog slet ikke hurtig nok på benene. Selv ikke med en veloplagt kavalkade af hip hop-guldalder-hits fra A Tribe Called Quest, Wu-Tang Clan og Black Sheep som soundtrack. Balancen med et til sammenligning kæmpebudget på 200 millioner dollars og sikkert det mindre kreativ kontrol finder aldrig rytmen for den lovende filmskaber. "Transformers: Rise of the Beasts" er endda en smule kedsommelig i perioder. Persondramaet får ellers rigeligt plads, og vores elskelige robotter er så fantastisk godt animeret, at de fremstår menneskelige. Bedst er autobot’en Mirage, med stemme af komikeren Pete Davidson. Omridset af en spændende mytologi optegnes, men mangler mere end en overfladisk introduktion. Dét kunne sagtens udbygges, men historien sætter sig i stedet træt i ringhjørnet. Mest interessant er en post credit-sekvens, der åbner yderligere op for Hasbros enorme bagkatalog af tegneserier.

"Transformers: Rise of the Beasts" er mere uforløst end decideret skidt. Introduktionen til en ny retning i Hasbro’s legetøjsunivers ser lovende ud, men udleves ikke i dette kapitel.

Transformers: Rise of the Beasts