Anmeldelse: Under stjernerne på himlen

Anders Matthesen brillerer som Tommy Seebach i en film fuld af både musik og menneskelighed.

"Jeg sætter mig på kanten af din seng, og du ler til mig". Sådan starter Tommy Seebachs vuggevise til sin datter Marie. En smuk og rørende ballade, som Tommy selv mener er det bedste, han har skrevet. Men den blev både en vej til nedturen og til en erkendelse for Tommy om, hvad der er vigtigst for ham i livet. "Under stjernerne på himlen" er en rørende og ægte feelgood-film, der beretter om, hvad der er vigtigst her i livet, og forløser det med smukt overskud, uden at blive sentimental.

Tommy Seebach er hele Danmarks Mr. Melodi Grand Prix. Efter succesen med Disco Tango i 1979 får han det ene hit efter det andet op igennem 80'erne. Men efter udgivelsen af hans greatest hits-plade føler mange, at det er på tide for ham at stoppe. Men Tommy er ikke sådan at stoppe. Han får skrevet en smuk og rørende sang, som Keld Heick skriver teksten til, men sangen bliver afvist igen og igen. I 1993 får han endelig chancen. Men er det Melodi Grand Prix, man skal kæmpe for, eller hjemmefronten?

Tommy Seebach dør i 2003, 53 år gammel. Igennem størstedelen af sit liv kæmpede han med et voldsomt alkoholmisbrug, men musikken holdt ham oppe, sammen med hans tre børn og kone. Hans venner gjorde, hvad de kunne for at holde hans humør oppe, men Tommys stærke drukture var en stor klods om benet. Men musikken var ikke til at tage fejl af. Han var en eminent komponist, der kunne skrive ørehængende popsange.

Anders Matthesen er her og der og alle vegne. Man kan ikke komme udenom, at den danske komiker er overalt i disse år. Snart kan man også se ham i det danske drama "Det andet offer", og til sommer kommer den tredje film om "Ternet ninja". Anden er dog ikke uerfaren ud i dramatisk skuespil. Han brillerede i det sorte drama "De frivillige" og har også været på teatret som blandt andet Simon Spies. Anders brillerer i rollen som Tommy.

Sammen med det perfekt ramte tidsbillede svæver Matthesen brillant rundt og slår på tangenter, der rammer Tommys sårbarhed, som han viste på hjemmefronten. Hans samspil med Neel Rønholt som Karen bliver aldrig overspillet, og de to opruller et smukt kærlighedsliv, selvom man godt kender udfaldet til sidst. Caspar Phillipson er både ustyrlig morsom og alvorlig og rammer Keld Heick spot on. Scenen, hvor sangen bliver skrevet, er en smuk mindelse om, at vi skal huske, at man ikke kan alting alene her i livet.

Kasper Gaardsøe instruerer med sikker hånd. Selvom filmen minder meget i stil om både John Mogensen-filmen "Så længe jeg lever" og filmen om Flemming "Bamse" Jørgensen, "Bamse", er den helt sin egen. Den svælger ikke i Tommys misbrug, og den giver både plads til musikken og til familien.

For i bund og grund er sangen jo skrevet til et familiemedlem, og det var det, der var det vigtigste for Tommy. Og så har filmen en slutning, hvor man ikke kan undgå at lade en tåre eller to trille ned ad kinderne. Det er eminent.

"Under stjernerne på himlen" er en både smuk og rørende hyldest til en musiker, som slog sit navn fast, og som stadig lever videre i manges hjerter. Anders Matthesen og castet er alle sublimt godt castet, og instruktør Gaardsøe instruerer stærkt og smukt. Den lægger sig rent tematisk et sted mellem "Så længe jeg lever" og "Bamse" og lægger sit fokus godt og velplaceret. Elsker man Melodi Grand Prix, så gå ind og se den. Elsker man Tommy Seebach, så gå ind og se den. Elsker man bare en sober og velfortalt feelgood-film, så gå ind og se de smukke stjerner på himlen.

"Under stjernerne på himlen" har dansk biografpremiere 20. marts. Heriblandt i FORMAT Bio, læs mere her.

 

Under stjernerne på himlen

Kommentarer

Under stjernerne på himlen

  • 0

    En mere positiv anmeldelse en andre jeg har hørt om. Jeg forstår ikke når noget at kritikken går på at den ikke bringer noget nyt og at man kender historien. Man skal vurdere filmen for sig selv, om den er god eller dårlig. Jeg bevarer de optimistiske briller på og skal se den i weekenden.

    Melodi grand prix er godt nok ikke som i "gamle" dage. Nu går det bare ud på at komme i finalen i eurovisionen, hvor de færreste sange er på dansk og sangerne hverken behøver være fra Danmark eller kunne sproget og der anvendes en udenlandsk jury. Ja og så er sangene glemt under 2 uger efter de er blevet vist i fjernsynet. Nogle ting var bare bedre i gamle dage.

    Johnny4220-03-25 11:34

  • ★★★★★0

    Melodi grand prix er godt nok ikke som i "gamle" dage. Nu går det bare ud på at komme i finalen i eurovisionen, hvor de færreste sange er på dansk og sangerne hverken behøver være fra Danmark eller kunne sproget og der anvendes en udenlandsk jury. Ja og så er sangene glemt under 2 uger efter de er blevet vist i fjernsynet. Nogle ting var bare bedre i gamle dage.

    Man kan se de gamle shows fra 1978-2005 i fuld længde på DR TV. Det var rigtig nok anderledes i gamle dage - meget mindre show og bedre og mere mindeværdige sange, vil jeg mene (selvom meget af det nok må betegnes som dansktop). Det er ren nostalgi.

    Jeg har lige genset 1987, hvor både en 13-årig Trine Dyrholm ("Danse i måneskin") og Anne Herdorf ("En lille melodi") var med. Sidstnævnte crushede jeg for vildt på som 12-årig knægt...

    chandler7520-03-25 12:10

  • ★★★★★★0

    En mere positiv anmeldelse en andre jeg har hørt om. Jeg forstår ikke når noget at kritikken går på at den ikke bringer noget nyt og at man kender historien. Man skal vurdere filmen for sig selv, om den er god eller dårlig. Jeg bevarer de optimistiske briller på og skal se den i weekenden.

    Melodi grand prix er godt nok ikke som i "gamle" dage. Nu går det bare ud på at komme i finalen i eurovisionen, hvor de færreste sange er på dansk og sangerne hverken behøver være fra Danmark eller kunne sproget og der anvendes en udenlandsk jury. Ja og så er sangene glemt under 2 uger efter de er blevet vist i fjernsynet. Nogle ting var bare bedre i gamle dage.

    Særligt de glade dage med Eldorado og Jørgen de Mylius, hvor Melodi Gran Prix var lå under det format var god underholdning.

    Men det var en anden tid hvor monopolet endnu ikke var brudt, og alle havde den ene fælles kanal.

    Wayne20-03-25 12:15

  • ★★★★★★3

    Anne Herdorf har jeg sgu nok nuldret den fed til dengang. Og da de så fik hende med i Kampen Om Den Røde KO i bondepigetøj, stak det jo helt af. Jeg blev aldrig den samme, og lider stadig af eftervirkningerne. (Dvs hård hud og mistet følelse i forskellige lemmer) 

    davenport20-03-25 16:19

  • ★★0

    Jeg synes nu at Eurovision er meget bedre end det tidligere var. Førhen var det noget de fleste musikere ikke ville associeres med og du fik dermed ret mange tvivlsomme sange. 

    Nu til dags tager alle det langt mere seriøst og deltagerne er også ofte langt yngre da nogle ser det som det næste skridt i deres karriere og nogle af dem kommer fra diverse musikkonkurrencer. 

    Danmark er så et af de lande som ikke har udviklet sig og sender de samme sange hvert år uden diversitet. Det føles nogle gange som at det er overskudslageret fra den svenske Melodifestivalen. Sverige som i øvrigt er favorit til at vinde igen.

    Kiyonji20-03-25 17:05

  • 0

    Min mand og jeg var inde i verdens ældste biografen for at se under stjernerne På Himlen i går aftes.

    Vi synes, at det er en rigtig god film og det er helt bestemt en film vi vil ses igen.

    Både Anders Matthesen og Neel Rønholt klaret det utroligt flot.

    Monica7723-03-25 22:04

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen