Anmeldelse: United States of Love

Polen var midt i en omvæltningstid i 1990. Berlinmuren væltede, og Sovjetunionen faldt om kap med den. Samfundsidealerne omkring solidaritet og familieliv blev med et trylleslag erstattet af frie markedskræfter og en higen efter selvrealisering.

"United States of Love" er en multiplotfilm om fire kvinder, bosat i en isoleret Polsk landsby, der efter ovennævnte paradigmeskifte kæmper for mere håb, kærlighed og passion i deres liv. Eksempelvis kan man nu tage ud at rejse og forlade land, by og familie for altid. De nye muligheder er både besnærende og skræmmende.

Agata har en datter og en hengiven ægtemand derhjemme, men lyster efter den lokale præst. Renata er en ældre lærerinde, der får en brat opvågning, da hun bliver downsized på jobbet. Iza har haft en affære med en gift mand – byens læge. Da lægens hustru dør i en ulykke, tror Iza endelig, at hendes lykke er gjort. Marzena er landsbyens smukkeste væsen – hendes kæreste er i midlertidig flyttet til Tyskland, hvilket gør, at en række bejlere står på spring.

At kvinderne ikke har været lykkelige i deres hidtidige liv og er sultne efter mere, bliver i den grad understreget af filmens æstetik. Al farve er suget ud af billederne på samme måde, som Sovjettiden har zappet karakterernes livsglæde. Universet er gråt og ugæstfrit. Ikke engang dramatisk filmmusik er der blevet plads til. Resultatet er en film, der er tæt pakket ind i en dyne af isolation og modløshed. Stilen gør, at publikum instinktivt forstår karakterernes behov for at bryde med rammerne.

Multiplotfilm er en svær disciplin, og mange talentfulde filmskabere har knækket halsen i mødet med formen. Det sker desværre også for instruktør Tomasz Wasilewski i dette tilfælde. De fire novellefilm, der hér er samlet under et spillefilmstag, bliver ikke til mere end summen af deres dele. Karaktererne er stærkt bygget op, og alle spiller imponerende godt. Desværre gør det, at vi kun får 20 minutters fokus på hver karakter, samtidig med at manuskriptet aldrig kommer helt i dybden med nogen af dem. Det bliver en overfladisk omgang med enkelte voldsomt imponerende scener – små glimt af det mesterværk, "United States of Love" kunne have været, men bestemt ikke er.

Søger man at drage paralleller til andre hjørner af filmhistorien, er der her lånt mere inspiration fra Todd Solondz ("Happiness", "Wiener-Dog") end fra Wasilewskis landsmand Kieslowski. Præcis som i Solondz' oeuvre er der så mange provokerende grusomme hændelser i "United States of Love", at publikum risikerer at blive immune overfor de små chok, længe inden filmen er forbi.

United States of Love