Anmeldelse: Vildmænd

"Vildmænd" er vildt rodet.

Midtlivskrise, eller 40 års-krisen, blev defineret af forfatteren Jim Conway som den dybeste krise, der kan opstå i et menneskes liv. En periode, hvor personen står overfor en skillevej. Hvad først halvdel er brugt på og hvad sidste halvdel af livet bruges til, inden træskoene stilles. Thomas Daneskovs "Vildmænd" er et sort-humoristisk bud på hvad den danske mand kan gøre, for at bryde ud af hverdagens trummerum. Tilsat en del konstruerede elementer, som afholder de medvirkende vildmænd fra at blive rigtigt vilde.

Martin (Rasmus Bjerg) er skredet fra job og familie og bosat sig i Norges dybe skove. Han ser selv sit liv som meningsløst og er kørt helt ud på kanten. At efterleve sin drøm som ung og leve i et med naturen er lige, hvad den midaldrende mand har brug for. Men naturen kan også være knapt så idyllisk. Da Martin møder hashsmugleren Musa (Zaki Youssef), som er kørt galt, udvikler naturlivet sig i en mere rå og brutal retning, end Martin havde regnet med. De to mænd jages nu af Musas rivaler og samtidig har Martins kone (Sofie Gråbøl) kontaktet politiet, som også leder efter de to vildmænd på flugt.

Danske komedier anno 2022 har svært at definere sig selv. Tilbage i folkekomediens tid stod den på let, fordøjelig underholdning med harmløse smil. Nutidens bud på genren er af en anden størrelse. Størstedelen er en blanding af køkkenvaskrealisme med bittersøde humoristiske indslag, hvor eksempelvis en film som "Den skaldede frisør" var mere drama end komedie. "Vildmænd" vil gerne være i stil med Anders Thomas Jensens skæve filmunivers. Og der skeles til både "Adams æbler" og "Retfærdighedens ryttere". Problemet er, at Jensen har sin unikke pen at tegne med, som ikke lader sig efterligne så let.

Det er svært at gøre en rutineret og elsket filmskaber som ATJ kunsten efter. Og det lykkedes heller ikke Thomas Daneskov. Klare referencer til norske Hans Petter Mollands kultklassiker "Kraftidioten" mærkes, hvor melankolsk stemning blandes med ultravold og sort humor. Heller ikke hér når vildmændene bussen. For mange temaer og genrer flagrer i alle tænkelige retning. Først en komedie, så en actionfilm, så en thriller –  og så videre og videre. Sammenblandingen af genrer fungerer ikke som helhed. Temaet om skandinavisk midtlivskrise have været interessant at følge i vildmarken, men dér fejler Daneskov også.

Rasmus Bjerg som Martin er filmens absolutte højdepunkt og til at identificere sig med. Sekvenser i skoven omkring et bål tilfører tyngde til hovedpersonens valg om at bosætte sig off the grid i naturen. Samtidig kan bærer Bjerg den humoren på sine skuldre, som bevist i blandt andre "Alle for"-filmene. Desværre er de andre skuespillerne anonyme. Sofie Gråbøl nærmest tabes på gulvet som ligegyldig bi-karakter. Zaki Youssef, som sidste år viste sig overbevisende frem i "Marco effekten", går i glemmebogen som Musa. Samspillet kommer aldrig rigtig op i gear, præcis som de grumme rivaliserende narkohandlere er endimensionelle, flade papfigurer, der intet rammer i forhold til plottets udvikling.

"Vildmænd" er en skuffelse. Der var ellers lagt i bålet her til et sjovt og underholdning take på både Anders Thomas Jensens sort humoristiske univers og kultklassikeren "Kraftidioten", men instruktør Thomas Daneskov farer vildt i egne konstruerede intentioner. Filmen skal ses for Rasmus Bjergs sårbare og til tider morsomme præstation, men ellers er en sand vildmarksvandring.

Vildmænd