Anmeldelse: Vores livs ferie

Med italienske Paolo Virzi bag kameraet bliver historien om Ella og John en stærk og rørende historie om den sidste tid sammen.

Film til det ældre segment, der omhandler det ældre segment, er i høj kurs i disse år. Man kan nævne i flæng "The Best Exotic Marigold Hotel", "Amour", "Another Year" og "Kvartetten". Det er blevet profitabelt at lave film til det ældre publikum, der omhandler dem selv, da de gerne vil se deres ligesindede blive vist på lærredet og de positive og negative oplevelser, de kan komme ud for. Det kan blive sødsuppe og manipulerende eller det kan blive rørende og stærkt. Det nyeste skud på stammen, "Vores livs ferie", lægger sig i kategori to.

Ella (Helen Mirren) og John (Donald Sutherland) har været sammen i en menneskealder. De har haft en god tilværelse sammen, men nu er enden ved at komme. Ella er dødeligt syg med kræft og John er dement, hvor det kun bliver værre og værre. Ella beslutter sig for, at de skal på deres livs sidste ferie sammen og tager derfor – uden deres børns viden – af sted i deres autocamper The Leisure Seeker (filmens originale titel). Det bliver en rejse, hvor der både står komik og alvor på menuen.

"Vores livs ferie" kunne nemt være faldet i den klichétunge sødsuppegryde. Med italienske Paolo Virzi bag kameraet, som sidst stod bag komediedramaet "Springtur i Toscana", bliver historien om Ella og John en stærk og rørende historie om den sidste tid, hvor man skal huske at leve livet, mens man kan. Virzi giver den lidt tynde historie en skefuld europæisk charme og alvor, som man ellers ikke ville have set fra Hollywood.

Helen Mirren og Donald Sutherland har skøn kemi sammen, og de bakkes op af skønne bi-karakterer. Vi føler virkelig, at de har haft en langvarigt ægteskab, hvor der har været masser af kærlighed – men hvor der også er gemt noget under overfladen. Sutherland bør især fremhæves for at have fået en rolle med kød på, som han ikke har haft i lang tid, og det viser virkelig hvor god en skuespiller, han er. Mirren er god og sød, men det er hun jo altid.

"Vores livs ferie" er et amerikansk komediedrama, men med et europæisk flair, som gør at filmen ikke går den vej, man lige forventer. Man bliver ikke manipuleret, som flere andre film i denne genre gør ved sit publikum, men smilene, vreden og tårerne kommer helt automatisk.

Man kan ikke undgå at blive rørt over denne fine, lidt tynde historie med to gode skuespillere, der viser hvordan skuespillerfaget klares. Den skal ses for Sutherland og Mirren.

Vores livs ferie