Anmeldelse: What We Do in the Shadows – Sæson 3 (HBO Nordic)

I tredje sæson er "What We Do in the Shadows" fortsat en gennemtænkt serie, der ved, hvordan den skal holde sig frisk, interessant og morsom af en blodig kaliber.

Sidste år udkom anden sæson af "What We Do in the Shadows", baseret på filmen af samme navn fra 2014 og skabt af allestedsværende Taika Waititi og makkeren Jemaine Clement. Præmissen er latterlig med masser af glimt i øjet, når et dokumentarhold følger fire vampyrer og deres eksistens i det moderne New York. Men her er vi – tre sæsoner inde i serien og ti Emmy-nomineringer rigere. Baseret på sæsonens første fire afsnit har vampyrkomedien stadig masser af grin i vente, som fans godt kan glæde sig til.

Efter anden sæsons blodige afslutning er Nandor (Kayvan Novak), Laszlo (Matt Berry), Nadja (Natasia Demetriou) og Colin Robinson (Mark Proksch) i tvivl om, hvordan de skal håndtere vampyrdræberen Guillermo (Harvey Guillén) – til trods for, at den pligtopfyldende tjener insisterer på, at han fortsat vil gøre alt for dem. Guillermos udryddelse af det lokale vampyrråd får også konsekvenser for de dumdristige vampyrer. Med besøg fra The Guide (Kristen Schaal) bliver de nemlig tilbudt en magtfuld rolle, som vender alt på hovedet i det lille bofællesskab.

Ligesom i de første to sæsoner tages der pis på både vampyrmytologien og mockumentary-formatet, som fortsat bruges herligt. Generelt hersker der en forståelse for de pågældende genrers klichéer og publikums forventninger. Nøgleordet er selvbevidsthed. Showrunner Jemaine Clement og kompagni er bevidste om seriens potentiale, og hvilke rammer de opererer indenfor, og udnytter det til (næsten) dets fulde potentiale. Såsom med afsnit to, der omhandler den klassiske trope "en mand vil score en kvinde". Med en punchline, der er morsom, snedig og eftertænksom.

Sæson to fokuserede på overnaturlige elementer. Men denne tredje sæson går andre veje. Clement og co. søger at udforske deres karakterer mere dybdegående. Som med energivampyren Colin Robinson, der undersøger, hvorfor han er, som han er, i en eksistentiel krise op til hans hundredårsfødselsdag. Og i et andet afsnit, der viser Nandor fra en sårbar side. Efter fire afsnit er det svært at sige, hvad dette vil føre til i sidste ende. Men det er dog et bevis på, at skaberne bag tager projektet alvorligt trods den fjollede tone.

Serien er ikke perfekt, da enkelte ideer forbliver uforløste. Såsom en halvhjertet homage til "Ocean's 11", og når Guillermo sendes ud på en lang rejse på en deroute fra serien. Det koster desværre topkarakteren. Alligevel kan det til dels tilgives, da kvaliteten fortsat er høj. Blandt andet takket være skuespillet, hvor alle er fremragende i deres ping pong. Det er også en sand fornøjelse at se Kristen Schaal få mere tid på skærmen i en sjov gæsterolle. Og Mark Proskchs præstation som fanfavoritten Colin Robinson er fortsat et kapitel for sig selv.

Tredje sæson af "What We Do in the Shadows" fortsætter den høje kvalitet fra de første to sæsoner. Med tanke på konceptet er det ret imponerende, at de mange jokes på vampyruniverset fortsat føles friske. Humoren er i top, mens disse fire første afsnit også søger nye, dramatiske veje. "What We Do in the Shadows" er en gennemtænkt serie, der ved, hvordan den skal holde sig frisk, interessant og morsom af en blodig kaliber. Jemaine Clement og kompagni beviser atter en gang, at selvom en ide er latterlig på papiret, så kan der stadig skabes vidunderlig underholdning.

Anmeldelsen er baseret på fire ud af ti afsnit, som kan ses ugentligt på HBO Nordic.

What We Do in the Shadows – Sæson 3 (HBO Nordic)