Anmeldelse: xXx: Return of Xander Cage

Lad os få dette på det rene: Vin Diesel er en helvedes karl i "xXx: The Return of Xander Cage", hvor end ikke et sammenstød mellem en satellit og et jægerfly kan få denne barske mand ned med nakken. Desværre er der intet meget andet at komme efter her, hvor det er svært at se, om filmskaberne bag virkelig prøver at imponere os med denne guddommelige mand, eller om de rystede på hovedet, da de underskrev kontrakten om en ny film om superagenten Xander Cage, som ingen kan hyle ud af den.

Det hele handler om nogle værre banditter, som af omveje har fået fat på en maskine, der kan gennemtrænge hele verdens sikkerhedsnet. Det kan vi ikke have, så nu skal der hives fat i den eneste mand, der kan redde jorden og score nogle damer imens.

Hvis dette lyder for indviklet, bliver handlingen i "xXx: The Return of Xander Cage" også smukt forklaret af Xander Cages nye chef, spillet af den ellers kvalitetsbevidste Toni Collette, der beskriver den således overfor sine nyligt rekrutterede, mens hun viser dem filmens skurke på en lille skærm. "De her. Onde", siger hun og peger. "Denne her", siger hun og peger nu på det objekt, der skal hives fat i. "Værre". Så kan alle være med.

Det er svært at sige, om der skal grines eller grædes under "xXx: The Return of Xander Cage", hvor der bliver løbet på ski i junglen og i det hele taget bliver leget tagfat med døden under extreme omstændigheder. Xander og hans gæve hold er i disse rammer en bunke seje typer, der giver hul i konformiteten. Her er de ikke bare benhårde typer, men også med hjerter af guld, som da Xander Cage buldrer fra bjerge, ved veje og gennem strande for at få en tv-kanal til at virke, så de lokale kan se fodbold.

Fodbold er i det hele taget vigtigt her, hvor fodboldstjernen Neymar har en mindre rolle som jobsøgende xXx'er. Men det betyder ikke, at der ikke til sidst kan vises et enkelt af hans frispark under rulleteksterne. Skal man underholdes eller ej, synes instruktør DJ Caruso konstant at tænke og fyrer op under en film, hvor forbrydere har deres helt egen ø, og der spilles moderne russisk roulette med håndgranater for sjov.

"xXx: The Return of Xander Cage" er ren idioti, men det er samtidig underholdende på den delvist skamfulde og tvivlende måde, hvor det er svært at sige, om det er bevidst eller ej. Under påvirkning af en øl eller ti kan seeren få et enkelt grin eller to med, men i en pinligt ædru tilstand kan selvsamme tilskuer snildt ende med at brænde det lærred, hvorpå den er vist. Alkohol tilrådes.

xXx: Return of Xander Cage